|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Vi får gode tilbakemeldinger på alt de gjør, og tror ikke karakterer hadde gjort noen forskjell. Ukesluttprøve og diktater etc blir tatt på Its learning, vi kan når som helst gå inn og sjekke resultater. For femteklassingen blir skriftlig arbeid levert på Its learning, og tilbakemeldinger gitt samme sted. Matteboken sendes hjem med kommentarer en gang i uka. I tillegg får vi månedsmelding der alle resultater er skrevet opp, pluss ting som glemte bøker, lekser som ikke er gjort, eller andre ting de syns vi bør vite om. Kartleggingsprøver blir gjennomgått på utviklingssamtalene. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nybegynner
Medlem siden: May 2013
![]() |
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?jeg er for karakterer fra 5.trinn. Mye lettere for oss foreldre å se hvordan barna egentlig ligger an på skolen, og jeg tror de vil bli litt mer motiverte. Karakterene trenger jo ikke å bli "delt ut" i plenum, kanskje man kunne fått de inn på fronter for eksempel? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?
Hvorfor trenger du karakterer for at du skal kunne vite hvordan barnet ditt "egentlig ligger an på skolen"? Og hvorfor tror du at det å få satt en karakter i et fag faktisk forteller deg hvordan ungen ligger an?
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Jeg blir så |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Jeg fikk nettopp en sånn valgkampblekke fra Høyre, de vil ha Kunnskap i skolen.
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Ja, ja, jeg har enda ikke funnet et eneste parti med en skolepolitikk som passer meg. Høyre tror at karakterer til småunger og anonym retting av prøver er det som må til. (Ja, og så vil de ha kunnskap inn i skolen- revolusjonerende ide! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Det er forøvrig en annen ting. Hvis det skal dyttes MER administrasjon inn i skolen uten at man samtidig dytter mer penger inn (for eksempel flere lærere / færre elever per lærer), så har jeg problemer med å forstå at det skal gjøre skolen bedre.
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Ja, jeg tviler på at Høyre har tenkt å komme med mer penger. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Er frisk!
|
'
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Noen ganger er du altså bare ikke til å tro. Jeg har ikke noen problemer med at du ikke tror det har noe for seg med karakterer i barneskolen, men det er nedslående at du er så sleivete og respektløs når du snakker om både foreldre og elever. Jeg er en av de få her som har sagt noe om egne, positive erfaringer med karakterer på barneskolen, og det har utelukkende med det å motivere elever til innsats å gjøre (spesielt sterke elever, ja, som det ikke alltid er så lett å motivere), og ingenting med ønsket om å sole seg i noen glans. Jeg har innsett i en del tidligere diskusjoner at sterke elevers utfordringer i skolen ikke er noen kampsak for deg, men du kunne da virkelig likevel holde deg for god til å redusere det til foreldrenes behov for noe å skryte av.
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Jeg har som sagt ingen problemer med at noen er motstander av karakterer i barneskolen. Jeg er på ingen måte sikker på at det er den beste løsningen å innføre det. Det var ikke det jeg reagerte på, det jeg reagerte på var påstanden om hva som er motivasjonen for foreldre som er for.
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Jeg har ingen problemer med å se at karakterer brukt fornuftig kan være en god kilde til motivasjon for endel elever. Men jeg har ikke noe tro på at det vil bli brukt på en sånn måte at det blir hovedeffekten, jeg tror det vil virke demotiverende på såpass mange at det mer enn oppveier den positive effekten.
|
|
|
#13 |
|
Er frisk!
|
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?[quote=Katta;3708465]Jeg har ingen problemer med å se at karakterer brukt fornuftig kan være en god kilde til motivasjon for endel elever. Men jeg har ikke noe tro på at det vil bli brukt på en sånn måte at det blir hovedeffekten, jeg tror det vil virke demotiverende på såpass mange at det mer enn oppveier den positive effekten.
|
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Selvsagt er "foreldrene til de flinke elevene synes det er morsomt" et helt irrelevant argument i sammenhengen. Den eneste som har dratt frem dette stråmannsargumentet er jo rine.
Helt enig i at det er en veldig relevant innvending. Det er absolutt ikke noen kampsak for meg å innføre karakterer i norsk barneskole - jeg bare spilte inn tidligere i diskusjonen at på vår skole bruker de bare toppen av karakterskalaen på de laveste trinnene, og gir en verbal vurdering til dem som ikke får så høy måloppnåelse. Jeg tenkte at dette var en mulig modell, dersom man tror at man med det kunne få motivasjonen for toppelevene uten å demotivere dem som sliter - men det er på ingen måte en modell jeg er sikker på at er bedre enn dagens.
Nei, en grundig evaluering bør jo være en del av tilbakemeldingen fra skolen enten man får karakterer eller ikke, synes jeg.
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Fungerer det sånn i praksis? Det blir ikke sånn at man i realiteten leser ekstremt flink - ganske flink - stryk? Da tenker jeg på hva barna mener, ikke de voksne.
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Jeg tror ikke barna mener det, men jeg har vel aldri snakket med noen av dem om saken. (Jeg husker at læreren de hadde for et par år siden snakket om at 3 (den tredje beste karakteren; 1 er best) er en god karakter, og at det var viktig å huske dette, ikke tenke at det var en dårlig karakter fordi det var den dårligste man kunne få. Men det oppfattet jeg som en påminnelse til foreldrene minst like mye som til barna.)
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Hva så med de 4 elevene i klassen som ikke greide det bra nok til å få karakter? Jeg er ikke helt overbevist om at det er noen stor forskjell på å ikke få noe stempel og å få det i den situasjonen. Jeg tenker at hvis man skal bruke karakterer for såpass unge barn må det brukes som en ren motivasjonsgreie, altså at alle elever kan oppnå høyeste karakter hvis de greier det som er satt som mål for seg personlig. Da kan jeg være med på det. Å gi karakterer ut fra hvordan man ligger på gausskurven har jo ingenting for seg, de skal ikke søke seg videre på noe uansett.
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Jeg har ett barn som hadde elsket å få karakterer og som hadde blitt motivert til det lille ekstra for å oppnå gode resultater og ett barn som hadde fått selvtilliten fullstendig knust. Jeg foretrekker å slippe det siste.
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Skilpadda: Jeg har ikke lest tråden så nøye, (og dermed ikke fått med meg at det var noen her som faktisk hadde erfaring med karakterer fra barneskolen) men jeg mener faktisk at ulempene med å innføre det på en vanlig offentlig skole, er langt større enn fordelene. Uten av jeg vet så mye om skolen sønnen din går på, vil jeg tro at den ikke er helt representativ for resten av landet når det gjelder elevmassen? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?Takk for beklagelsen, rine, det setter jeg pris på. Og så synes jeg det er veldig hyggelig å høre at du har fått inspirasjon til å motivere en av elevene dine etter disse FP-diskusjonene!
|
![]() |
|
|