Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-13, 08:23   #61
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Min elleveåring bekymrer seg allerede for om han får gode nok karakterer til å komme seg videre på det han vil. Dette er åpenbart noe det snakkes om og han vet faktisk ca karakterkrav for å komme inn på NTNU datateknikk som er st han vil. Men han er altså redd for å ikke greie det. På en side kan det være greit å få tatt brodden av det der nå ved at de får innført karakterer, på den andre siden er det et must at karakterer i den alderen må designes slik at målet er motivasjon mer enn vurdering. Jeg tror nemlig ikke at 6 sier mer enn "meget god måloppnåelse" egentlig, men fungerer utmerket som stempel. Gode karakterer kan også virke som en utmerket sovepute for flinke elever, ikke bare som motivasjon.

Jeg er for karakterer hvis man får på plass individuelle læringsmål slik at alle har noe passe å strekke seg etter og kan oppnå bra resultat dersom de greier målet. Jeg er imot dersom målet er en vurdering og stempling av elever slik at de flinkestes foreldre kan sole seg i glansen. Man burde kunne fange opp de med problemer uavhengig av karakterer, evt kan lærerne få ha en eller annen karakterskala til dette formålet som elevene ikke får se. Det skal ikke forundre meg om de har det allerede.

Gammel 05-05-13, 08:34   #62
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Her også har vi fått den nivåinndelingen for vår 5-klassing i fagene norsk, matte og engelsk. Det var nyttig og det sto også hva han evnt bør jobbe mer med.

Vi fikk også en sånn vurdering i matte. Men ingen beskjed om hva vi kunne jobbe med. Det var det bare de på nivå 1 og 2 som fikk. Er man på nivå 3, så var det ingen forslag til aktiviteter for å komme videre framover. Og da ser jeg ikke helt vitsen. Det bør være et tilbud om fremdrift i passe tempo for elever på alle nivåer.

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i saken til å gjøre en kvalifisert uttalelse om karakterer eller ei.

Gammel 05-05-13, 11:23   #63
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke noe behov for karakterer fra 5. klasse, å begynne med det på ungdomsskolen er tidsnok, synes jeg. Karakterer er veldig stemplende, og jeg har ingen tro på å vite hvilket tall man ligger på, fører til så økt læring eller motivasjon for så veldig mange. Selvsagt finnes det elever som ville blitt motiverte av å få en karakter på det de har gjort, men jeg tror at langt flere ville fått negativt utbytte av karakterer. Her får vi skriftlige og muntlige tilbakemeldinger fra lærer, ukeslutter m/poengsum og poeng på kartleggingsprøver. Det er mer enn nok til at jeg klarer å regne ut selv hviket nivå barnet mitt er på. Under middels (1 og 2) middels (3 og 4) eller over middels (5 og 6). Noe mer eksakt enn det har jeg ikke behov for å vite, det holder om jeg får vite det når de begynner på ungdomsskolen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 11:37   #64
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med rine.

Jeg synes ikke det er vanskelig å vite hvordan barna lmine ligger an i det hele tatt. Jeg ser hva som er målene for perioden de er inne i, og følger med på om de mestrer det de skal gjennom lekser og uketester. Videre får vi også vite hvordan de gjør det på kartleggingsprøver, og f.eks matteprøven deles inn i 1-9, og da vet man jo at 4 er midt på treet og 8 er en femmer, om man skulle ønske å konvertere det i karakterer?

Jeg opplever at karakterer slett ikke kun fungerer som motivasjon - det kan like gjerne være både soveputer eller demotiverende info, som andre lærere har vært inne på tidligere i tråden. Jeg ser ikke på karakterer som noe magisk eller forløsende - det kan like gjerne noe som er i veien for læring. Dessverre.

Gammel 05-05-13, 11:39   #65
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg opplever at karakterer slett ikke kun fungerer som motivasjon - det kan like gjerne være både soveputer eller demotiverende info, som andre lærere har vært inne på tidligere i tråden. Jeg ser ikke på karakterer som noe magisk eller forløsende - det kan like gjerne noe som er i veien for læring. Dessverre.

Jepp, min erfaring også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 11:53   #66
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Igjen, hadde jeg fått noe i nærheten av det som beskrives her hadde ikke jeg sett behovet heller.

Gammel 05-05-13, 11:59   #67
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Et eksempel. De siste par ukene har de hatt store prøver i matte og nå sist uke Osloprøve i naturfag. På siste prøven var det 152 spørsmål, de har øvd og pugget til denne prøven i ukesvis (vi har fått lenker til gamle prøver med beskjed om å øve med barna). Tror dere vi foreldre eller barna får vite resultatet? Selvfølgelig ikke, vi får kommentar "gjorde det veldig bra". Hva betyr det? 110 riktige eller 140?

Gammel 05-05-13, 12:30   #68
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sånne resultater pleier vi å få opplyst på utviklingssamtalene.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 12:32   #69
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Et eksempel. De siste par ukene har de hatt store prøver i matte og nå sist uke Osloprøve i naturfag. På siste prøven var det 152 spørsmål, de har øvd og pugget til denne prøven i ukesvis (vi har fått lenker til gamle prøver med beskjed om å øve med barna). Tror dere vi foreldre eller barna får vite resultatet? Selvfølgelig ikke, vi får kommentar "gjorde det veldig bra". Hva betyr det? 110 riktige eller 140?

Nå er jo min en del yngre enn din, men jeg har tolket det som at når vi ikke hører noe så er det fordi ungen gjør det bra.

På skolen vår har ungene nylig hatt kartleggingsprøver i norsk og matte. I norsk fikk vi resultat med en gang det forelå siden det har vært samtaler knyttet til eventuelle leseproblemer. I matte hørte vi ingenting, og da tror jeg hun har gjort det bra.

Jeg også savner tilbakemeldinger fra skolen. To foreldresamtalen i året føles lite. Vi får aldri skriftlige innleveringer i retur, så jeg vet ikke om Snuppa får noen tilbakemeldinger på dem heller. Jeg vet at de har diktater, men vet ikke om resultatene på disse.

Gammel 05-05-13, 13:01   #70
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dere som savner mer tilbakemelding - har dere tatt dette opp med læreren? Jeg kjenner på det fra to sider her. Som lærer gir jeg ut tilbakemelding ut fra hva vi driver med (sender hjem prøver med poengsum, vi har ukentlige diktater/gangeprøver/gloseprøver som skal underskrives), og så lenge ingen sier at det ikke er nok fortsetter jeg jo sånn. Som forelder kjenner jeg at jeg har egentlig liten peiling på hvordan hun faktisk gjør det på skolen. Vi får lite arbeid med hjem, lite kommentarer utenom foreldresamtalene. Men jeg skylder litt på meg selv for det også, all den tid jeg ikke har sagt fra til læreren at jeg ikke synes det er nok. Jeg har tenkt å ta det opp med henne på foreldresamtalen i neste uke.

Gammel 05-05-13, 13:04   #71
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir overrasket over å høre at flere foreldre sier at de ikke får se skriftlige innleveringer, prøver og diktater. Er dette vanlig? Jeg forstår at det varierer hvor mye og gode og detaljerte tilbakemeldinger man får (og at det er krevende og tar tid å gjøre dette ordentlig), men å la foreldrene se arbeidet ungene gjør burde da være den aller enkleste måten å informere dem om hvordan de ligger an og hvor mye de kan? Er det noen spesiell tanke som ligger bak å ikke la foreldrene se dette?

Gammel 05-05-13, 13:17   #72
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Da får vi prøven hjem til gjennomlesing og signering, og da står det 140/152 eller hva det nå står. Eller vi blir forelagt resultatene på utviklingssamtale.

Jøye meg, jeg er fornøyd med skolen vår, altså!

Gammel 05-05-13, 13:31   #73
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Da får vi prøven hjem til gjennomlesing og signering, og da står det 140/152 eller hva det nå står. Eller vi blir forelagt resultatene på utviklingssamtale.

Jøye meg, jeg er fornøyd med skolen vår, altså!

Samme her. Alle besvarte prøver blir sendt med hjem slik at vi får se.
Er også veldig fornøyd.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 13:37   #74
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi får også god oversikt gjennom prøver og arbeid som ungene gjør, je synes de gjør seg flid med tilbakemeldingene sine og jeg kan ikke se at karakterer tilfører noe til min oversikt. Hvis det skal innføres må det dermed være på en måte som motiverer ungene og da tror jeg man må tenke litt annerledes enn tradisjonell karaktersetting oppover i klassene.

Gammel 05-05-13, 13:40   #75
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn har ukesluttprøve hver fredag. Den kommer hjem og skal underskrives hver mandag, så vi har en god pekepinn på hvordan de ligger an. Større prøver får vi se på utviklingssamtalen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 13:46   #76
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

har dere tatt dette opp med læreren? .

Ja, selvfølgelig.

Gammel 05-05-13, 13:50   #77
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi får gode kommentarer på utviklingspapirene. Men jeg vet ikke noe objektivt om hvordan han ligger an i klassen, det er kun hans egen oppfatning.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 14:14   #78
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Spiller det noen rolle hvordan de ligger an i klassen? For min del er det hvordan de ligger an i forhold til læringsmål og forventninger som er viktig.

Gammel 05-05-13, 14:17   #79
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Mine barn har ukesluttprøve hver fredag. Den kommer hjem og skal underskrives hver mandag, så vi har en god pekepinn på hvordan de ligger an. Større prøver får vi se på utviklingssamtalen.

Samme her.

Gammel 05-05-13, 14:18   #80
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vi får gode kommentarer på utviklingspapirene. Men jeg vet ikke noe objektivt om hvordan han ligger an i klassen, det er kun hans egen oppfatning.

Hvordan ungen ligger an i klassen er jo ganske irrelevant. Det er i hvilken grad man klarer det man skal klare på sitt trinn jeg er interessert i å vite noe om, og om ungen utvikler seg i forhold til sitt eget nivå.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:52.