|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg ser ikke noe kontroversielt i det du skriver, nokon, men jeg mener at slike sykdommer (hvor reelle de er eller ikke, tror jeg ikke vi bør gå inn på) er noe vi nå må begynne å finansiere selv. Jeg tror det kan bli tøft i begynnelsen, men at man etter hvert vil venne seg til tanken om at sikkerhetsnettet ikke er så finmasket lenger og at man rett og slett må ta mer ansvar for eget liv. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?
|
|
|
|
#163 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Men rine. Hvordan skal en renholder klare å finansiere livet sitt selv om muskelsmertene gjør det umulig å jobbe? Og hvorfor skal renholderen (som er i risiko for muskelplager) gjennom sin skatt finansiere at børsmeglerens skrumplever skal finansieres bare fordi den skrumpleveren er så innmari konkret? |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Librocubicularist
|
|
|
|
|
#165 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg syns dette er en merkelig tankegang rine - fordi så mange av de sykdommene folk får i stor grad er selvforskyldt. De som røyker og får kols, kreft eller andre sykdommer. De som spiser fullstendig feil og får følgesykdommer av det. Hvordan rettferdiggjør du at noen selvpåførte og selvforskyldte sykdommer får dekning, mens andre ikke?
|
|
|
#166 |
|
Halloen!
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg har ikke noe fasitsvar på det. Kanskje må det finnes egne ordninger for personer som er i fysisk belastende yrker med stor fare for slitasje? I tillegg er det jo ofte sånn at man i slike tilfeller- med tungt belastende jobb over mange år, faktisk kan se konkrete skader/slitasje på muskler og skjelett og da er det jo like konkret som en skrumplever. Kanskje kan man skille mellom sykdommer man kan se, enten med det blotte øye eller ved "gjennomlysning" og sykdommer som er usynlige, omdiskuterte og som har blusset voldsomt opp i takt med vår velferdssutvikling? |
|
|
|
|
|
#167 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Ofte er kreft også en diffus sykdom i lang periode før den blir påvist. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Halloen!
Sv: Er NAV virkelig så ille?Man kan sikkert finne mange søkte unntakstilfeller der en slik ordning vil være meningsløs, Guava, men etter min mening er det mye meningsløs bruk av skattepenger i dag også, bla. på lange sykmeldinger som skyldes kravmentalitet og manglende evne/vilje til å ta noe som helst av kostnader selv. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
|
Men medisinen er ikke så konkret er den? |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Viss ein først skal gjere det mindre lukrativt å vere sjukemeldt, må det vere like reglar for alle. Ein kan ikkje begynne å differensiere. Ofte tar det lang tid å få stilt riktig diagnose. Eg har nå fått time hos spesialist fire månadar etter at henvisninga frå legen min blei sendt, og eg trur ikkje eg er eit unikt tilfelle i så måte. Skal ein då få diffus-diagnose-stønad fram til spesialisthelsevesenet har somla seg til å lese brevet frå fastlegen og sett av tid til å sjå nærmare på ein? Eller skal ein få full stønad medan ein venter?
|
|
|
|
#171 |
|
|
Folk som du og meg rine kan godt ta kostnader selv, men for at man skal kunne ta kostnader selv må det være noe å ta av. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Men var det ikkje noko snakk om at fibromyalgi skyldest ein betennelse i sentralnervesystemet som påverkar oppleving av smerte? Dette er jo ei pasientgruppe som ofte blir sett på som "hypokondarar". Og så viser vidare forskning at det kanskje er noko, likevel. Det vil jo vere interssant å sjå kor mange av dei som er uføre med denne diagnosen, som verkeleg har denne betennelsen. Men dette er jo eit eksempel på at ein sjukdom som ikkje blir tatt på alvor, faktisk har fysiologiske forklaringar.
|
|
|
|
#173 |
|
By the Sea
|
Det illustrerer ikke innlegget mitt veldig godt. Jeg vil på ingen måte bli tatt til inntekt for å ha et lite reflektert syn på hvor sinnsykt heldige vi er for å bo i et land som vårt. Jeg tar på ingen måte velferdsgoder for gitt, og har på flere områder selv dekket utgifter som jeg kunne fått dekket, fordi jeg har råd til det.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 09-05-13 kl 14:04. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#175 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?.....
The glass is refillable. Sist redigert av nokon : 09-05-13 kl 14:02. Årsak: Angra på at eg var usakleg og flåsete. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Halloen!
Ke? |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Er NAV virkelig så ille?Først vil jeg bare gi litt kred til alle i diskusjonen. Jeg er faktisk litt imponert over at tråden har utviklet seg bort fra usakligheter og kjerringstikk, til å inneholde reflekterte og saklige innlegg.
|
|
|
#179 |
|
maler
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg er enig med rine. Før vi differensierer mellom kronisk syke må vi se på korttidsfraværet. De som sitter på legekontoret og sier "jeg har ikke overskudd til..." "man skal da ikke ha det slik" og de som får råd på forum om å bytte fastlege når man ikke får fullt så lang sykmelding som man ønsker seg etter en behandling. Og dagen-derpå etter fyllekuler, det er ikke noe lite problem det heller. Det er noe med hvor mye overskudd man forventer å ha etter at jobben er unnagjort.
|
|
|
#180 |
|
maler
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Men altså, smerter og plager ER jo subjektive. Det er jo ikke noe krise om man har en objektiv lidelse så lenge den ikke gir subjektivt besvær, da kan man jo jobbe? Det er verre om man har subjektive lidelser som ikke kan påvises objektivt, da blir man mistrodd av hele verden. Jeg tror bare vi skal passe oss litt for å tro at medisinen er ferdigstudert, det kommer stadig nye metoder.
|
![]() |
|
|