Sv: Er NAV virkelig så ille?
Skilsmisser finnes jo i alle typer. Det er nok noen som knekker helt sammen av sorg og andre som jubler. Jeg vil dog tro at grunnen til at folk er så mye sykemeldte ved skilsmisser er at det er mye ekstraarbeid involvert (nytt sted å bo, flytting, økonomi, transport, ny bil etc) og slik sett støtter jo dette under rine sin påstand (slik jeg har oppfattet den): Nordmenn sykemelder seg ikke bare når de er syke, men også når arbeidsbelastningen blir for høy. Når man kommer i en situasjon hvor det rett og slett er for mye arbeid, er det det profesjonelle arbeidslivet som må vike.
Jeg vet ikke helt om jeg synes det er så ille eller rart heller? Jeg tror Bai er inne på noe med at dette kanskje ikke er så vanlig i land hvor man ikke har like stor deltagelse i arbeidslivet for alle. Hvis jeg hadde hatt en hjemmeværende partner, så kunne jo nesten hva som helst ha skjedd på hjemmebane (unntak for skilsmisse, da ), uten at det hadde påvirket min jobb. Slik det nå er det slik at veldig mye av det som skjer på hjemmebane, enten det er oppussing, noe med ungene sine fritidsaktiviteter etc påvirker min jobb.
Samfunnsmessig tror jeg det hadde vært mer lønnsomt at man brukte ferien sin på å pusse opp, i stedet for at man reiste bort i ferien og pusset opp på ettermiddagene i hverdagene.