Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)
Opprinnelig lagt inn av P.K., her.
Selvsagt er det retten som skal dømme ham, men for meg fremstår ikke saken slik lenger at det bare er snakk om ord mot ord og at ingen beviser finnes.
Alt som har kommet opp av meldinger og skypelogg underbygger at det har eksistert både et kjæresteforhold og et seksuelt forhold om man tar av de spesielle dialektbrillene. Jeg kjenner svært få som utbroderer sexen på SMS selv om de har sex med hverandre.
I tillegg er Øygard tatt i løgn etter løgn, eller unnskyld - han husker ikke, eller har en helt ubegripelig forklaring. Etter all den roingen må han begynne få gode armmuskler om ikke annet. Fosterfaropplegget faller jo helt fra hverandre i forhold til meldingene.
Så kommer to tidligere elskerinner, unnskyld kjærester, som tegner det samme bildet av ham. Jeg tror neppe disse damene er en del av et komplott mot den snille, flotte ordføreren.
At jenta lyver om noe kan godt hende. De fleste mennesker lyver om små og store ting, men troverdigheten hennes kan jeg ikke se er svekket, heller hevet i form av nytt meldingsmateriale som er kommet frem.
Selv om jeg godt kan tro at man i sluttprosedyren kommer tilbake til Øygards stakkars bror, som har det så vondt og vanskelig, men som nå husker at jenta brukte Øygards mobil. Jenta har selvsagt gjennom flere år bygget opp en meldingsbase med meldinger sendt til seg selv via Øygards mobiler. En skikkelig manipulerende liten sak, ikke sant? Mye sterkere på alle måter enn en ordfører med mye makt og stort nettverk både i, og utenfor egen kommune, og i begynnelsen med et pressekorps i ryggen der mange hadde vansker med å se saken fra to sider.
Har man fulgt saken faller det meste på sin egen urimelighet, og jeg vet helt sikkert hva jeg selv hadde kommet til om jeg satt i juryen. Juryen er vanlige mennesker, som deg og meg.
Selv om forsvaret fremstiller dette som en ord mot ord-sak, og er freiidige nok til å tilkalle et vitne som forteller om at 12% av alle overgrepssaker er falskt anmeldt, så tenker jeg at juryen husker hele bildet. Og aktor kommer nok til å minne dem på alt de har hørt i rettsalen.
jeg vet også hva jeg ville ha kommet frem til hvis jeg satt i juryen. Og så tenker jeg at det sjelden har vært slike saker med så omfattende bevis før, og at en frikjennelse i denne saken ville vært et alvorlig skudd for bauen for alle overgrepsofre og en stor trussel for rettsikkerheten her i landet.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|