Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Berlin i 11 dager, what to do for barnefamilier?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-13, 17:26   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Berlin i 11 dager, what to do for barnefamilier?

Veldig bra tips om mynt til skap ja, det var lurt! Vogn bruker vi ikke nei.

Gammel 14-05-13, 17:36   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jødiske museet er veldig fint. Delen om holocaust ligger sånn til at man må velge å gå inn, og det er en liten lekekrok utenfor. Vi valgte å ikke gå inn, men heller konsentrere oss om jødenes historie i Europa fram til andre verdenskrig, noe jeg ikke kunne like mye om.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 17:42   #23
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nike town.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 20:19   #24
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Om der er sentralt eller ikke kommer jo an på hva man ønsker å gjøre. De gangene jeg har vært i Berlin har jeg bodd i Prenzlauer Berg og Friedrichshain. Jeg liker ikke å bo midtvinters turistgryta, og det er veldig lett å bevege Set rundt med trikk og bane. Man kommer seg lett til Mitte fra bydelene i øst, altså.

Jeg har en turistbok som heter 100% Berøin veden tar for seg bydel for bydel med kultur, mat og shopping. Den er grei å ha med seg, og ikke fullt så touristy som mange andre bøker.

Med ikke sentralt mente jeg at det ikke er rett rundt hjörnet fra noen av de typiske turistattraksjonene. Men for all del fine steder aa bo likevel. Friedrichshain er (iflg. berlinerne) enda mer autentisk enn det Prenzlberg er, det er slik i Friedrichshain som det var i Prenzlberg for 10 aar siden, liksom. Naa er det jo flere turister som har oppdagen Prenzlberg, liksom selv. Jeg liker meg uansett veldig godt begge stedene og Prenzlberg er definitivt mest barnevennlig av de to stedene.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 20:26   #25
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Tusen takk for mange flotte tips. Dette kommer til å bli knallbra, jeg gleder meg.
Checkpoint Charlie, det er altså et museum? Jeg er veldig fascinert (om det er lov å si det) av 2. verdenskrig, så dit må jeg absolutt.

Checkpoint Charlie er et museum som omhandler alt som har med muren aa gjöre, altsaa ikke selve 2. verdenskrig, men det som skjedde i Berlin etter krigen, saerlig fra da muren ble bygget noen aar senere og frem til den ble revet - inkl. livet bak muren, flukt etc. Gutten vaar (9 da vi var der sist) var veldig begeistret for det museet, ogsaa, men vaer obs paa at det er mye aa lese og mindre ting aa se paa sml. med andre museer.

Hvis du er interessert i krigen og har mye tid til raadighet, kan du ogsaa vurdere et besök i den tidligere konsentrasjonsleiren Sachsenhausen. Det er ca 30 minutter utenfor byen, kanskje litt lenger. Ikke helt en hyggelig utflukt for og med smaa barn, saaklart.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-13, 20:41   #26
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Checkpoint Charlie er et museum som omhandler alt som har med muren aa gjöre, altsaa ikke selve 2. verdenskrig, men det som skjedde i Berlin etter krigen, saerlig fra da muren ble bygget noen aar senere og frem til den ble revet - inkl. livet bak muren, flukt etc. Gutten vaar (9 da vi var der sist) var veldig begeistret for det museet, ogsaa, men vaer obs paa at det er mye aa lese og mindre ting aa se paa sml. med andre museer.

Hvis du er interessert i krigen og har mye tid til raadighet, kan du ogsaa vurdere et besök i den tidligere konsentrasjonsleiren Sachsenhausen. Det er ca 30 minutter utenfor byen, kanskje litt lenger. Ikke helt en hyggelig utflukt for og med smaa barn, saaklart.

Det er riktig at det ikke handler om 2. verdenskrig, men jeg er ikke enig med deg i at det ikke var så mye å ta i. Det var klart mye å lese og siden vi hadde ungene med kan man jo glemme å få med seg alt. Det blir på deres premisser. Men det var ganske mange ting som var utstilt og forklarende bilder. Museet er ikke så veldig stort. Vi brukte sikkert ikke mer enn en time på å gå igjennom, men det er greit egentlig, når man har med unger. Syns jeg da. Det rekker ikke å bli kjedelig og man må gå nokså samla.

Frøkna her var veldig imponert over at de hadde bygd et lite fly og flydd over muren. Flyet sto der det. Det så slett ikke flyvedyktig ut.

Sachsenhausen høres spennende ut, men ungene mine må bli litt større først.

Som sagt, det var ikke vanskelig å komme seg til Prenzlauer Berg. Vi tok tog en gang og t-banen en annen gang og tilbake tok vi trikk deler av turen og t-bane resten. Litt sånn etter hvor man skal. Trikk og buss var ganske enkelt å ta så lenge man kunne se på et kart hvor linjene går. Vi hadde det på telefonen og ofte hang det på stoppestedene også. Vi hadde planlagt dagene sånn grovt for å unngå for mye reising. Vi reiste et sted å prøvde å få med oss mest mulig der vi var slik at det ikke ble så mye reising fram og tilbake. Vi hadde kun en destinasjon per dag. Det var bare i Prenzlauer Berg vi var to ganger (dager). Vi ble litt slitne på slutten og følte ikke for å oppleve mer nytt og bestemte oss for å bare tusle litt, leke på lekplassen og ta random trikk.

Ja, og på buss og trikk kunne vi betale rett til sjåføren. Det likte vi.

Gammel 14-05-13, 20:59   #27
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi gikk forresten rett fra Check point charlie og ned til Fassbender und rauch og det tok ikke mange minuttene. Der har de stilt ut Både Brandenburger Tor og riksdagsbygningen lagd av sjolokade + en sjokoladevulkan.

De var store altså! Og fine!

Gammel 14-05-13, 21:17   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høres fantastisk ut! Jeg vet ikke om jeg orker noe konsentrasjonsleirbesøk en gang til, etter at jeg ble så ødelagt etter de to leirene i Polen i mars. Jeg visste jo på en måte hva jeg gikk til, men lå søvnløs flere netter etterpå og bare kjente på alle slags grusomme følelser, så det gjør jeg helst ikke igjen. Hadde aldri trodd jeg skulle reagere sånn. Kjenner det enda.

Vi lander forresten på Schönfeldt (eller hva det heter) flyplass, vet dere hvor langt vi må kjøre til Prenzlberg derfra? Hvordan er taxiprisene i Berlin?

Gammel 14-05-13, 21:31   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville bare tatt bussen inn til byen. Det er en billettkiosk ute ved bussene hvor dere kan kjøpe ukeskort eller den type billett som passer best. Begge flyplassene i Berlin ligger omtrent inni byen (som om Gardermoen skulle ligge på Ammerud) og det er lett å komme seg derfra med buss eller tog.

Se her: http://www.fahrinfo-berlin.de/

Gammel 14-05-13, 21:31   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, men jeg tenkte det ville bli ørlite slitsomt med 5 barn og minst 8 kofferter + håndbagasje. Men det går sånne flybusser med god plass til bagasje, kanskje?

Gammel 14-05-13, 21:36   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, det er vanlige rutebusser. Åtte kofferter? Skal dere flytte? Bytte antrekk til hvert måltid?

Gammel 14-05-13, 21:42   #32
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, det er vanlige rutebusser. Åtte kofferter? Skal dere flytte? Bytte antrekk til hvert måltid?

Vi hadde med oss to kofferter, men vi hadde tilgang til vaskemaskin da.

Med 8 kofferter hadde jeg satset på taxi. Det er ikke så dyrt. Husker ikke prisen helt, men ikke avskrekkende. Du finner det om du googler litt for jeg har lest det et steds.

Gammel 14-05-13, 21:46   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Vi er et stort reisefølge, hehe. Selv har vi med oss fire kofferter, barna har hver sin og det tror jeg de to eldste barna til venneparet vårt har også. Vi kommer til å ha med oss mye mer HJEM enn bort, for å si det sånn.

Gammel 14-05-13, 22:49   #34
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dere kan ta tog fra flyplassen til Alexanderplatz og deretter bytte til U-bahn til Prenzlauer Berg (evt taxi fra Alexanderplatz).

Gammel 17-05-13, 14:19   #35
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Det er nettopp åpnet et barbiemuseum i Berlin. Eller museum....et vanvittig stort barbiehus er det vel.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59.