|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Berlin i 11 dager, what to do for barnefamilier?Veldig bra tips om mynt til skap ja, det var lurt! Vogn bruker vi ikke nei.
![]() |
#22 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Berlin i 11 dager, what to do for barnefamilier?Det jødiske museet er veldig fint. Delen om holocaust ligger sånn til at man må velge å gå inn, og det er en liten lekekrok utenfor. Vi valgte å ikke gå inn, men heller konsentrere oss om jødenes historie i Europa fram til andre verdenskrig, noe jeg ikke kunne like mye om.
![]() |
#24 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Berlin i 11 dager, what to do for barnefamilier?
Med ikke sentralt mente jeg at det ikke er rett rundt hjörnet fra noen av de typiske turistattraksjonene. Men for all del fine steder aa bo likevel. Friedrichshain er (iflg. berlinerne) enda mer autentisk enn det Prenzlberg er, det er slik i Friedrichshain som det var i Prenzlberg for 10 aar siden, liksom. Naa er det jo flere turister som har oppdagen Prenzlberg, liksom selv. Jeg liker meg uansett veldig godt begge stedene og Prenzlberg er definitivt mest barnevennlig av de to stedene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Checkpoint Charlie er et museum som omhandler alt som har med muren aa gjöre, altsaa ikke selve 2. verdenskrig, men det som skjedde i Berlin etter krigen, saerlig fra da muren ble bygget noen aar senere og frem til den ble revet - inkl. livet bak muren, flukt etc. Gutten vaar (9 da vi var der sist) var veldig begeistret for det museet, ogsaa, men vaer obs paa at det er mye aa lese og mindre ting aa se paa sml. med andre museer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Det er riktig at det ikke handler om 2. verdenskrig, men jeg er ikke enig med deg i at det ikke var så mye å ta i. Det var klart mye å lese og siden vi hadde ungene med kan man jo glemme å få med seg alt. Det blir på deres premisser. Men det var ganske mange ting som var utstilt og forklarende bilder. Museet er ikke så veldig stort. Vi brukte sikkert ikke mer enn en time på å gå igjennom, men det er greit egentlig, når man har med unger. Syns jeg da. Det rekker ikke å bli kjedelig og man må gå nokså samla.
![]() |
#27 |
stressmonster
![]() Sv: Berlin i 11 dager, what to do for barnefamilier?Vi gikk forresten rett fra Check point charlie og ned til Fassbender und rauch og det tok ikke mange minuttene. Der har de stilt ut Både Brandenburger Tor og riksdagsbygningen lagd av sjolokade + en sjokoladevulkan.
![]() |
#28 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Berlin i 11 dager, what to do for barnefamilier?Høres fantastisk ut! Jeg vet ikke om jeg orker noe konsentrasjonsleirbesøk en gang til, etter at jeg ble så ødelagt etter de to leirene i Polen i mars. Jeg visste jo på en måte hva jeg gikk til, men lå søvnløs flere netter etterpå og bare kjente på alle slags grusomme følelser, så det gjør jeg helst ikke igjen. Hadde aldri trodd jeg skulle reagere sånn. Kjenner det enda.
![]() |
#29 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Berlin i 11 dager, what to do for barnefamilier?Jeg ville bare tatt bussen inn til byen. Det er en billettkiosk ute ved bussene hvor dere kan kjøpe ukeskort eller den type billett som passer best. Begge flyplassene i Berlin ligger omtrent inni byen (som om Gardermoen skulle ligge på Ammerud) og det er lett å komme seg derfra med buss eller tog.
![]() |
#30 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Berlin i 11 dager, what to do for barnefamilier?Ja, men jeg tenkte det ville bli ørlite slitsomt med 5 barn og minst 8 kofferter + håndbagasje. Men det går sånne flybusser med god plass til bagasje, kanskje?
![]() |
#32 |
stressmonster
![]() |
#33 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Berlin i 11 dager, what to do for barnefamilier?Vi er et stort reisefølge, hehe. Selv har vi med oss fire kofferter, barna har hver sin og det tror jeg de to eldste barna til venneparet vårt har også. Vi kommer til å ha med oss mye mer HJEM enn bort, for å si det sånn.
![]() |
#34 |
blid
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Berlin i 11 dager, what to do for barnefamilier?Dere kan ta tog fra flyplassen til Alexanderplatz og deretter bytte til U-bahn til Prenzlauer Berg (evt taxi fra Alexanderplatz).
![]() |
#35 |
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Berlin i 11 dager, what to do for barnefamilier?Det er nettopp åpnet et barbiemuseum i Berlin. Eller museum....et vanvittig stort barbiehus er det vel. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|