Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Dette med herdighetssoner

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-13, 14:08   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Dette med herdighetssoner

Jeg har oppdaget et nytt begrep. Nemlig herdighetssoner. Jeg bor visst i herdighetssone 4.

Men hva betyr det sånn bortsett fra tallet angitt på plantene jeg kjøper? Er det sånn at hagen min kan ha alt med herdighetssone 4 og oppover? Altså fra 4 og mer hardføre sorter? Og hva hvis jeg har forelsket meg i en plante for herdighetssone 3? Bare innenfor min egen hage er det jo forskjeller. Noen steder er det lunt og sol hele dagen, andre steder er det bare morgensol. Jorda i hagen vår er kanskje annerledes fordi vi bor ved vannkanten også? Og hva med naboens gigantiske furu? Den påvirker vel litt hvor mye næring som er igjen i jorda i nærheten?

Noen som kan forklare litt for en novise? Hva mer må jeg finne ut om en plante enn akkurat herdighetssone?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 16:06   #2
konsulenten
Passiv

Standard

Sv: Dette med herdighetssoner

Jeg bor også i H4. Sånn jeg forstår det så skal det gå bra med H4 og oppover. Men det er riktig som du sier at det kan være forskjeller innenfor egen hage, man kan ha lune kroker og forblåste steder. Du skal absolutt kunne prøve H3 (og mindre også) på et lunt sted. Det blir å prøve seg frem så jeg hadde kanskje ikke eksperimentert med en hel hekk. Men prøve en plante og evt. kjøpe fler om det viser seg å gå.

Når du skal velge planter så må du også se på om de krever sol eller trives i skyggen. Og forhold i jorda. Mange planter krever god drening. Hos meg er det det tung leirjord som holder på fuktigheten og da passer ikke det. Også er det noe med om plantene vil ha sur jord eller ei.

Jeg liker godt planteguiden til NRK. Der kan du søke opp planter du er interessert i og få vite herdighetssone, hva slags jordsmonn de trives med osv.

Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 17:29   #3
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: Dette med herdighetssoner

Og hvordan var det der igjen, Oslo er ca H6?

Gammel 18-05-13, 17:30   #4
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Dette med herdighetssoner

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Og hvordan var det der igjen, Oslo er ca H6?

Kjem an på kor du er. Groruddalen er H4.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 20:15   #5
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor i en Herlighetssone 1

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 20:22   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.hageselskapet.no/fileadmi...med%20kyst.pdf

H1 her, visstnok.

Gammel 18-05-13, 22:20   #7
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spennende!
Vi har jo tilgang på en hytte innen samme herdighetssone, men akkurat der er det helt andre forhold enn her. Jeg tenker det er nærmere 6-7 der. Så det er jo variasjoner innenfor de store sonene også.

Det å vurdere jorden ante jeg ikke noe om før. Jord er jord, liksom.

Ikke rart jeg sleit. Men så fikk jeg det tilfeldigvis til en gang. Det var så gøy og nå begynner jeg å skjønne litt mer. Jord er definitivt ikke bare jord.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 22:32   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ru: den er altfor optimistisk den der fra Hageselskapet, altså. H3 og H2 i lune kroker, H1 i særlig godt mikroklima, tenker jeg vi sier.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.