Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Rømmegrøt og spekemat på 17. mai

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Spiser dere rømme og spekemat på 17. mai?
Ja, vi kommer fra Oslo/Akershus 10 7,19%
Nei, vi kommer fra Oslo/Akershus 26 18,71%
Ja, vi kommer fra Østfold/Vestfold 1 0,72%
Nei, vi kommer fra Østfold/Vestold 3 2,16%
Ja, vi kommer fra Hedmark/Oppland 3 2,16%
Nei, vi kommer fra Hedmark/Oppland 5 3,60%
Ja, vi kommer fra Buskerud/Telemark 0 0%
Nei, vi kommer fra Buskerud/Telemark 8 5,76%
Ja, vi kommer fra Aust-/Vest Agder 0 0%
Nei, vi kommer fra Aust-/Vest Agder 4 2,88%
Ja, vi kommer fra Rogaland/Hordaland 21 15,11%
Nei, vi kommer fra Rogaland/Hordaland 10 7,19%
Ja, vi kommer fra Sogn og Fjordane/Møre og Romsdal 8 5,76%
Nei, vi kommer fra Sogn og Fjordane/Møre og Romsdal 11 7,91%
Ja, vi kommer fra Trøndelag 2 1,44%
Nei, vi kommer fra Trøndelag 13 9,35%
Ja, vi kommer fra Nordland/Troms 0 0%
Nei, vi kommer fra Nordland/Troms 12 8,63%
Ja, vi kommer fra Finnmark/Svalbard 0 0%
Nei, vi kommer fra Finnmark/Svalbard 2 1,44%
Deltakere: 139. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-13, 22:04   #21
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rømmegrøt og spekemat på 17. mai

Jeg har vokst opp med pølse og lompe som 17. mai-middag. Familien korps/flaggbærer/søttendemaikomitèleder trengte noe kjapt. De siste ti årene har vi i tillegg hatt hjemmelaget potetsalat, eggerøre, spekemat og flatbrød. Halve familien min er innbitte grøthatere, og derfor utgår rømmegrøt med høye kneløft.

Jeg kommer fra og bor i Telemark.

Gammel 21-05-13, 22:07   #22
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg er vokst opp med rømmegrøt og spekemat på St. Hansaften. Nordland.

Gammel 21-05-13, 22:07   #23
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Rømmegrøt og spekemat på 17. mai

Jeg er vant med pølse og potetstappe - ingen rømmegrøt eller spekemat i sikte. Kommer fra Hordaland.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 22:29   #24
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg er vant med pølse og potetstappe - ingen rømmegrøt eller spekemat i sikte. Kommer fra Hordaland.

Fra Telemark og jeg er vant til det samme.

Spekemat og rømmegrøt er St.Hans-mat.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 22:30   #25
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Aldri hørt om det en gang [1], sier jeg som er fra Oslo.

Nei, det er til jonsok [2], sier Xian-mannen, som kommer fra Sunnmøre.

[1] Altså, jeg har hørt om konseptet "rømmegrøt og spekemat", men ante ikke at det var en 17. mai-tradisjon.

[2] Mens jeg ikke ante at det fantes folk som feirer jonsok før jeg traff ham.

Aiai, rettelse følger: Det er olsok, de feirer på Sunnmøre, som jeg ikke var vant til å markere. Jonsok viser seg å være St. Hans, som jeg er godt vant til å feire, dog under sistnevnte betegnelse.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.

Sist redigert av Xian : 21-05-13 kl 22:35. Årsak: Oppklaring!
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 22:32   #26
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen din har helt rett, Xian.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 22:32   #27
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sogn og Fjordane her,
og vi spiste grøt og spekemat 17. mai
- uten at vi helt har fulgt det opp etter at jeg fikk min egen familie.

Gammel 21-05-13, 22:33   #28
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Ja til spekemat, nei til rømmegrøt som tradisjon 17. mai. Oslo.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 22:51   #29
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Oslo og Akershus her, spiste rømmegrøt og spekemat 17. mai i år. Men ikke tradisjon for det...

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 22:55   #30
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg stemte for slik jeg voks opp: Rømmegrøt og spekemat - og pølse med brød til meg som ikke liker den dere rømmegrøten
Hos oss blir nok tradisjonen enten bare pølse med brød(og masse nystekt løk, det har blitt en greie akkurat den dagen) eller grillmat.

Gammel 21-05-13, 23:11   #31
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Spekemat og rømmegrøt er St.Hans-mat.

Samme her, og familien min er fra Troms/Nordland. Jeg er ikke vant med noen spesiell mat på 17. mai.

Gammel 21-05-13, 23:13   #32
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Vanlig for oss er koldtbord eller snitter. Rogaland.

Sist redigert av Señora : 24-05-13 kl 13:59.
Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 23:14   #33
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det grillmat på St. Hans.

Gammel 21-05-13, 23:26   #34
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Rømmegrøt og spekemat. Hordaland. Har alltid hatt det. Da jeg traff mannen min, var det en tradisjon i hans familie også.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 23:30   #35
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bergenser. Og vant til begge deler på 17. mai. Ikke nødvendigvis samtidig. Og grillmat på St. Hans.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 23:37   #36
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Bergenser, vant til rømmegrøt og spekemat på 17. mai, men spiser ingen av delene lenger. Mann fra Sunnmøre og er halvt sunnmøring sjøl, er vi der er det brennsnut som teller. Vi har ikke hatt så mange 17. mai bare oss, så får se hva det blir til.

Gammel 21-05-13, 23:41   #37
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er trønder og har aldri spist verken rømmegrøt eller spekemat på 17. mai.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 23:57   #38
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, nei, fri og bevare! Jeg kan ikke utstå rømmegrøt. Vi er fra Østlandet, og ingen av familiene har tradisjon for rømmegrøt på 17. mai. Mannens slekt fra Østerdalen kan nok finne på å servere det til andre anledninger, mens vi aldri har hatt det i min familie.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 23:57   #39
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rømmegrøt 17. mai hadde jeg ikke hørt om før faktisk 17. mai i år når jeg snakket med en nabo som skulle hjem og lage rømmegrøt og pølser.

På sankthans derimot, da er det vanlig. Tradisjonelt ihvertfall. Kanskje ikke så mange som praktiserer det lengre.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 00:06   #40
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Tja... jeg kommer jo fra Bærum, men har tatt med meg tradisjonen fra min mor som kommer fra Bergen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:48.