Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Spiser du fisk til middag flere ganger i uken?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-13, 11:03   #21
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: Spiser du fisk til middag flere ganger i uken?

1) Bland 1 makrellboks med 1 tunfiskboks som du har i en tett boks = supert pålegg til lunsj på knekkebrød eller brød.

2) Rimelig fiskemiddag= 2 til 3 pakker benfri torskefilet på Rema 1000 (ca.22,- pr.pakke med 400 gram - vi er fire og bruker to pakker) som du steker over middels varme, har i f.eks. tomater,mais,en skvett matfløte,godt med salt og litt pepper og klipper over dill. Serveres med poteter.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 13:22   #22
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En boks tunfisk blandet med to-tre hakkede vårløk eller en halv hakket rødløk, majones og sweet chili til det er passe konsistens og styrke, en halv liten boks mais og kanskje litt paprika. Hakket koriander eller andre urter er en bonus. Voila, verdens beste pålegg!

Gammel 22-05-13, 14:37   #23
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser fisk 4 ganger i uka, sånn røff regna. 1 av dagene er det fiskegrateng/fiskekaker/-boller, de andre dagene fiskefileter med variert tilbehør. Vi spiser laks en dag, torsk en dag og seifilet/steinbit en dag. Jeg lager middag her i huset og jeg elsker fisk og grønnsaker mye mer enn kjøtt, så da blir det sånn.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 14:43   #24
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer forresten ikke pasta + fisk eller f.eks. laks i hamburgerbrød. Det blir helt feil mix for meg. Til det må jeg har kjøtt. Fisk kan jeg kokkelure sammen med alle tenkelige og utenkelige grønnsaker, med poteter, blomkålmos, ris eller påmmfri.

Gammel 22-05-13, 14:43   #25
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi prøver å få til iallfall to ganger. Ungene er ikke samstemte over hva de liker så da blir det variert deretter, en gang noe den liker og den andre gangen noe den ungen liker.

Noe av det vi bruker:

Bakt laks i folie med varm potetsalat(potetterninger stekt på panna sammen med grønnsaker som sjampinjong, rødløk, paprika osv).

Stekt laks med kokte poteter og agurksalat.

Røykelaks med eggerøre og ferskt brød/rundstykker.

Fiskeboller/fiskepudding i hvit saus med grønnsaker og poteter.

Stekt fiskepudding på skiver med løk.

Kokt torsk med poteter, gulerøtter og smelta smør(ev flatbrød også).

Fiskenuggets(hel filet inni) med f.eks hjemmelagd potetstapp med blomkål i eller ris og grønnsaker eller båtpoteter og salat.

Fiskekaker i brun saus med kålstuing og poteter.

Gammel 22-05-13, 18:38   #26
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Vi griller endel fisk nå det er sesong for det, deilig.
Ellers blir det jo mye av det de andre sier.
Laks, ørret, fiskekaker (også på brød), makrell i tomat, sei, fiskesuppe, fiskeboller, fiskegrateng, laks og eggerøre, laks i lefser.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 19:14   #27
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi spiser fisk 2-4 ganger i uken. Fiskesuppe, fiskegrateng, røkt kolje, fiskekaker, fiskeboller og laks tilberedt på forskjelligvis er det det går mest i.

Gammel 22-05-13, 19:27   #28
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg klarer forresten ikke pasta + fisk eller f.eks. laks i hamburgerbrød. Det blir helt feil mix for meg. Til det må jeg har kjøtt. Fisk kan jeg kokkelure sammen med alle tenkelige og utenkelige grønnsaker, med poteter, blomkålmos, ris eller påmmfri.

Samme her. Pasta og laks funker absolutt ikke. Pesto kan også holde seg unna.

Vi har fisk 2-3 ganger i uka, det mest vanlige er laks og torsk. Fiskekaker har vi også innimellom.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 19:51   #29
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Annen fiskesnacks er lompe med karrisild. Supergodt som mellommåltid.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

En boks tunfisk blandet med to-tre hakkede vårløk eller en halv hakket rødløk, majones og sweet chili til det er passe konsistens og styrke, en halv liten boks mais og kanskje litt paprika. Hakket koriander eller andre urter er en bonus. Voila, verdens beste pålegg!

Takk, disse skal jeg prøve med det første.

Vi spiser fisk så ofte jeg kan.

Da går det typisk i følgende, rangert etter barnas favoritter:
- kokt torsk med gulrot og potet
- laksewraps, stekt laksefilet med salat, rødløk, paprika, tomat, fetaost og tzatziki i maistortillas
- fiskepakke, rød og hvit fisk med skivede grønnsaker i folie
- helgrillet fisk med foliebakte grønnsaker eller salat, og gjerne litt aioli
- fiskesuppe (litt for sjelden)
- ovnsbakt laks eller ørret med rømmedressing, agurksalat og kokte poteter og babygulrøtter
- lakserisotto (en av mine favoritter, men dessverre ikke barnas)

Gammel 22-05-13, 21:02   #30
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg må innrøme at det blir oftere en gang i uka enn to. De gangene vi har to, består den ene middagen av ren fisk (ofte laks, siden det er den fisken ungene liker best) og den andre er fiskekaker, fiskeboller eller en fiskesuppe fra Toro, der ingen av delene inneholder veldig mye fisk, er jeg redd.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 21:55   #31
FruLarsen
Småbyfrue

FruLarsen sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Hvor: I huset vårt...
FruLarsen er litt kul
Standard

Hvis du liker makrell i tomat, må vel et par brødskiver/knekkebrød med det i uken går som et fiskemiddagsmåltid?
Er det så veldig mye omega-fettsyrer i vanlig hvit fisk da, trodde det var mest i ørret, laks og makrell?

Gammel 22-05-13, 22:16   #32
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Mine fiskefavoritter:
* Kokt eller stekt torsk med hjemmelaget potetmos, grønnsaker (her tar vi det vi har lyst på, feks kokte gulrøtter eller wokede grønnsaker) og soyasmør.
* Laksesuppe: http://www.godfisk.no/Oppskrifter/No...r%C3%B8nnsaker
* Lettsaltet torsk med kokte poteter, gulrotstuin og sprøstekt bacon.
* Ovnsbakt eller grillet laksefilet krydret med rub, servert med couscous, kaldrørt rømmesaus og "passende" grønnsaker.

Gammel 23-05-13, 10:50   #33
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble inpirert av denne tråden i går, om å spise fisk oftere. Jeg testet ut seibiff med løk fra Findus til middag i går. Det var ganske godt, jeg stekte den og hadde den på grovbrød med majones og sennep og masse grønnsaker til. Veldig enkelt, kalorifattig og sunt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 11:24   #34
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg ble inpirert av denne tråden i går, om å spise fisk oftere. Jeg testet ut seibiff med løk fra Findus til middag i går. Det var ganske godt, jeg stekte den og hadde den på grovbrød med majones og sennep og masse grønnsaker til. Veldig enkelt, kalorifattig og sunt.

Til middag krydrer jeg seifileten (og laksfileten) med denne på begge sider før jeg steker den:

[u]trolig godt!

Gammel 23-05-13, 11:59   #35
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Standard

Takk for kryddertips Skremmern - den skal prøves!
Jeg liker ikke for mye kaloritunge sauser/pesto og kremgreier/ til fisk vil heller ha gode krydderblandinger.

Gammel 23-05-13, 12:02   #36
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Vi har aldri fett eller sauser til fisk, jeg krydrer fisken godt og bruker i tillegg en klatt av denne på tallerken sånn at det ikke blir helt tørt:

Gammel 23-05-13, 12:08   #37
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det krydderet skal jeg teste! Tusen takk for tips!

Gammel 23-05-13, 12:45   #38
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vi har aldri fett eller sauser til fisk, jeg krydrer fisken godt og bruker i tillegg en klatt av denne på tallerken sånn at det ikke blir helt tørt:

Hvilke planteoljer er denne laget av?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 12:58   #39
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Tangerine, det står på nettsidene at det er solsikkeolje og rapsolje. (Og sheafett, som jeg ikke vet hva er.)

Gammel 23-05-13, 13:03   #40
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Standard

Tror Sheasmør er innholdet fra en slags nøtt. Dog er det vel laktose i Vita Fraiche så den utgår i heimen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.