Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld
Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.
Jeg oppfattet ikke programmet negativt, men realistisk. Selvfølgelig vil mange oppleve et "halleluja moment" etter en slik operasjon, men jeg synes det er viktig å påpeke at enkelte får store psykiske problemer etter et slikt inngrep. Hvor stort "fallet" blir, er nok vanskelig å forutse før man står der. Det inntrykket jeg har fått av spiseforstyrrelser, gjennom å ha jobbet i psykiatrien i mange år, er at når personene blir "kvitt" spiseforstyrrelsen, har det lett for å dukke opp andre problemer. Problemer som tidligere ble døyvet med tvangsspising/bulemi/anorexia nervosa, tvinger seg ofte frem til overflaten. Det er vel nettopp disse følelsene man må jobbe ekstra mye med, både før og etter, en slik operasjon. Mitt inntrykk av programmet var i hvert fall at det var det de ville gjøre folk oppmerksomme på.
Helt sant, og det SKAL de selvfølgelig ha med seg i slike programmer. Problemet var bare at programmet var skikkelig negativt fokusert på vektoperasjoner fra første stund. Jeg savnet litt mer positive innslag også, at denne typen operasjoner faktisk hjelper enormt mange, sikkert mange flere enn den "ødelegger" for. Og den gruppen den "ødelegger" for er mennesker som aldri skulle vært operert i utgangspunktet! Sykehusene, både private og offentlige, prøver alltid å sile ut disse, men det er ikke alltid så enkelt. Det inntrykket jeg og mange med meg satt igjen med, var at vi sykelig overvektige ble fremstilt som litt "dumme", som valgte en enkel utvei som operasjon, at vi ikke heller "bare" reiste på slankefarm (der omtrent alle legger på seg igjen etterpå) eller gikk på Grete Roede. Mulig det ikke var hensikten til Puls, men mange satt iallfall igjen med det inntrykket.
Her er hva en fyr jeg diskuterte med i går skrev, syntes han sa det bra:
Som pressemann ser jeg dette helt klart som en spisset vinkling av en sak, uten et altfor stort kildenettverk.
Det henvises til en spesiell person, og et par ikke spesifiserte som har fått sånn og sånn problemer.
I tillegg ser man jo et damemenneske som overhodet ikke var klar for en operasjon.
Det går jo klart fram av det hun sier. Jeg syns dessverre hun dummer seg ut
og viser at hun ikke hadde tenkt gjennom hva en slik operasjon vil si.
Å tro at operasjonen løser alt, viser at hun ikke aner hva hun gjorde.
|