|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
| Se resultatene: Har du/ kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen? | |||
| Ja- hentesushi |
|
25 | 12,63% |
| Ja- hjemmelaget sushi |
|
9 | 4,55% |
| Nei |
|
163 | 82,32% |
| Dustepoll |
|
1 | 0,51% |
| Deltakere: 198. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
flisespikker
|
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?Antagelig ikke denne helgen, men vanligvis spiser vi det en gang i løpet av helgen (eller evt. en annen kveld i uken). Vi kjøper nesten alltid laks til hjemmelaget sashimi og supplerer med hentesushi, så jeg skulle gjerne hatt flervalgspoll hvis jeg skulle svart annet enn nei.
|
|
|
#42 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?Jeg har kjøpt salmalaks, så det blir sashimi.
|
|
|
#43 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?
Nei, det er det mange misforstår, sushi betyr ikke fisk. Sushi betyr "eddiktilsmakt ris" og fyllet og måten man lager det på kan varieres. Så vegansushi eller vegetarsushi kan du godt kalle det.
|
|
|
#44 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?Nei, tror ikke det. Men har det stadig vekk. Knotten elsker sashimi, og det gjør jeg og. Mannen spiser det, mens Knøtteliten er skeptisk til alt annet enn brød med leverpostei.
|
|
|
#45 |
|
Ute på tur
|
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?Ikke denne helgen, for vi hadde take away sushi/sashimi på torsdag.
|
|
|
#46 |
|
Glamorøs
|
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?Jeg spiser ganske ofte sushi, både hjemmelaget og take out. Siden jeg er den eneste i familien som spiser det blir det ikke så ofte helgemat.
Du har hele rett i at sushi ikke betyr rå fisk. Men det er ikke navnet på risen heller. Sushirisen heter shari. Sushi er en samlebetegnelse på retter laget med ris tilsatt smakstilsatt eddik (sushi-su) sammen med en bit fisk, kjøtt, grønnsaker eller annet. Det betyr noe sånt som sur smak, syrlig og har historiske røtter i fermentert mat. Sikkert en måte å lagre fisk på, man pakket fermentert ris rundt den.
|
|
|
#47 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?Når jeg ikke gidder å lage sushi, for det er jo litt tidkrevende, så kjører jeg en latmannsversjon som overhodet ikke er det samme men som er fantastisk godt allikevel. Jeg bruker tortillalefser smurt med aioli og har i det samme fyllet som jeg bruker i sushien, altså bbq-marinert og stekt tofu, og strimler av avokado, agurk og mango, gjerne også vårløk. Ruller tett sammen og deler i biter ala maki. Kan også bare deles i to eller være hele. Hele familien elsker disse, jeg laget en haug til et selskap en gang og de forsvant i løpet av et kvarter.
|
|
|
#48 |
|
Glamorøs
|
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?Det eneste som tar ekstra tid i forhold til din versjon er koking av risen, og den koker jo seg selv.
|
|
|
#49 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?Haha ja, når jeg tenker etter så er det vel helst risen jeg synes er litt styrete. Ikke kokingen, men bløtleggingen to ganger (i hvert fall på den jeg bruker), ventingen på at den skal avkjøles nok, og klisset med å legge den utover norien. Så lefsegreiene er enklere og raskere. Men jeg lager ofte sushi, det er jo så digg. Har aldri hatt skikkelig craving på en bestemt matvare før jeg begynte å elske sushi.
|
|
|
#50 |
|
By the Sea
|
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?Bare jeg som er glad i sushi her i huset, så det spiser jeg mest om lunsj med jevne mellomrom.
|
|
|
#51 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?Nope, men jeg HAR drukket Prosecco
|
|
|
#53 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?Tips til bra sushiris? Jeg har pleid å bruke Blue Dragon sin, er sånn passe fornøyd. Jeg prøvde en fra importbutikk en gang, men den ble ikke noe god, og grøtris (som noen mener er en fin erstatning for sushiris) er det verste jeg har brukt, pføy!
|
|
|
#54 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?Nei - sushi står dessverre på lista over ting jeg gjerne skulle ha likt, for det ser så delikat og godt ut, men så klarer jeg det bare ikke.
|
|
|
#55 |
|
Glamorøs
|
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?
Bruker du sushi-su? Altså krydret riseddik? Mange steder lager sin egen blanding. Risen jeg har nå heter Premium Grade Nishiki. Jeg har kjøpt den på Japantorget som nå er nedlagt (
|
|
|
#57 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?Nei, jeg er ikke veldig glad i sushi, og ingen andre her i heimen liker det. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Har du spist / kommer du til å spise sushi i løpet av denne helgen?Vi spiser heller ikke sushi.
|
|
![]() |
|
|