Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Summende hager

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-13, 01:51   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Lyspære

Summende hager

Jeg har jo en over gjennomsnittlig miljøbevisst svigerinne som også er hageinteressert. Dermed var noe av det første hun tok opp da jeg flagget min nyvunne interesse for hagen nettopp dette med humlene.

Sitat:

Flere humlearter står i fare for å bli utryddet i Norge. Vår eksistens er helt avhengig av at humler og bier gjør jobben med polllinering av planter og trær. Miljøvernministeren presenterte kampanjen Summende hager i Solvang kolonihage i Oslo for å øke oppmerksomheten om truslene mot humlene og hva folk kan gjøre for å redde dem.

Sitat:

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell setter kampanjen Summende hager inn i den store utfordringen verden står overfor når det gjelder tap av arter i naturen.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/...html?id=726928

Siden jeg er helt i startgropa, er jeg ikke helt orientert om hva som er bra eller ikke, men jeg prøver. Jeg vil gjerne ha humlevennlige planter (som også tiltrekker seg sommerfugler).

Jeg vet ikke hva alle heter, men jeg har i alle fall Lavendel, Solsikker, bringebærbusk, markjordbær og nå også tomatplanter. I tillegg har jeg kjøpt inn blomsterengfrø som jeg tenkte jeg skulle prøve å få til noe med.

Ja, og så insisterte jeg på at mannen fikk innhente godkjenning fra miljøsvigerinne før vi dro hjem RoundUp fra Plantasjen her. Fikk han henne til å si ja, skulle jeg si ja også. Han gadd ikke å prøve engang.

Hva med dere? Har dere noen "baktanker" med noen av plantene deres? Eller kanskje dere har gått til det skrittet å bygge humlebol (som folk visstnok også gjør) selv?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 07:19   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Summende hager

Jeg har ikke vært bevisst på det, nei, men samtidig har jeg mye humler i hagen som tydeligvis liker blomstene vi allerede har. Hadde humlebol i fjor.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 12:39   #3
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har tenkt noe på det, samtidig som en del av plantene jeg uansett har lyst på også er humlevennlige. Hjemme har jeg kjøpt lavendel i år, og jeg har satt en rhododendron på hytta - den husker jeg humlene elsket da jeg var liten.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 13:32   #4
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ta knekken på brunsneglene som eter opp plantene de skal leve av.

Gammel 27-05-13, 14:38   #5
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Eg har Sitrontimian (Thymus citriodorus) "Unni" med lilla blomster i hagen. Etter humleflokkane å dømme, er humlene heilt ville etter denne planten.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 14:42   #6
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Plantasjen har nå et eget bord for planter som tiltrekker seg insekter. Jeg forsynte meg der på fredag.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 18:14   #7
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Vi har mye humler, spørs om de liker trærne og ugresset vårt. Tenkte å plante litt blomster, så får finne noe de liker.

Gammel 27-05-13, 18:22   #8
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Jeg har humler langt oppi halsen etter at de tok over Hagen vår for to år siden. Det var så mange og de var så aggressive at vi til slutt måtte få dem fjernet.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 18:31   #9
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Vi har mengder med humler her så jeg tror ikke jeg trenger sette inn noen ekstra tiltak for dem.
Jeg har tenkt litt på om jeg skulle lage noe hus til murerbier, de er her fra før, men jeg kunne tenkt meg noen flere.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-13, 23:14   #10
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Humler liker planter som er rød, gul, blå og lilla, ble jeg fortalt på Plantasjen.

Gammel 27-05-13, 23:44   #11
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Grøss og gru. Bare tanken på å skulle ha flere flyvende dyr i hagen ...

Jeg har hørt at all løvetannstikkingen muligens er med på å gjøre livet vanskelig for humlene ettersom disse blomstrer tidlig på våren. Er dette korrekt? Finnes det i tilfelle noe annet man kan tilby humlene tidlig på våren?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-13, 15:56   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har masse løvetann. Utelukkende for humlenes del, så klart.

Gammel 28-05-13, 16:39   #13
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg har masse løvetann. Utelukkende for humlenes del, så klart.

Du er bra snill!

Finnes det noe som tiltrekker humler, men ikke veps?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-13, 23:44   #14
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

ahh, så det er derfor vi har så mange løvetann da... Jeg som hadde tenkt å fjerne dem... (Jeg tar gjenre mot vårblomstrende humletips som ikke tiltrekker seg veps, om de finnes, jeg kan gjerne hjelpe humlene, men den løvetannen hadde jeg ikke tenkt å la leve sååååå aktivt. Gress innimellom løvetannbladene kan være pent det...

Gammel 02-06-13, 00:55   #15
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en blankmispel som blomstrer nå, og den anbefales i allefall ikke til de med vepsefobi. Herlighet for et liv det er i den buska. Og det ser ikke ut som om humlene er spesielt begeistret. De er derimot glade i rhododendroen og klematisen (som ikke blomstrer enda).

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-13, 14:17   #16
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger.../thread276413/
Fint innlegg om bier.

Gammel 04-06-13, 15:28   #17
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Finnes det noe som tiltrekker humler, men ikke veps?

Lurer jeg også på.

Gammel 04-06-13, 20:59   #18
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Summende hager?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 21:58   #19
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger.../thread276413/
Fint innlegg om bier.

Så foruroligende.

Gammel 05-06-13, 22:05   #20
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk ett foredrag om dette fra svigermor sist uke. Også 4 plakater med bilde av alle de ulike humleartene vi har i Norge, og hvilke av dem som er utrydningstruet. Jeg turte ikke annet enn å henge de opp i barnehagen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.