Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-13, 21:56   #361
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Er det aldri ordentlg oppe til debatt, det straffesystemet vi har? Jeg synes at folk stadig snakker om dette, og alle er enig i at det ikke henger på greip - men blir det noen gang løftet og tatt på alvor?

Jeg syns Pelles svar på akkurat dette ble veldig godt belyst lenger oppe i tråden.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 30-05-13, 23:01   #362
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Er det aldri ordentlg oppe til debatt, det straffesystemet vi har? Jeg synes at folk stadig snakker om dette, og alle er enig i at det ikke henger på greip - men blir det noen gang løftet og tatt på alvor?

Ja det blir det, en ny straffelov er rundt hjørnet, men det tar tid for det gjelder ufattelig mange paragrafer og forhold.

Når det gjelder den Nerdrum-sammenlikningen så synes jeg det blir patetisk ved at de under hans bilde bruker ord som "angivelig ha lurt staten for skatt", som at det er småtterier det hefter usikkerhet rundt.

Nerdrum er DØMT, i flere instanser han også, like mye som RØ. Skatte-og avgiftslovbrudd er faktisk ganske alvorlig i et samfunn. Ergo kan man like gjerne skrive "angivelig" foran RØ-dommen. Jeg synes et slikt ord ikke hører hjemme noe sted, etter en dom fra flere instanser.

Jeg synes også det er pussig å skrive at man ikke synes den norske rettsstaten virker, når RØ faktisk er dømt. At man er uenig i straffenivået er en annen sak.

Jeg skjønner at ikke alle er jurister og kjenner rettsvesenet, desto mer grunn til å ikke være veldig kategorisk og åpen for at visse momenter faktisk kan ha sine årsaker. Det er også forskjell på å omtale RØ og hans merkelige krumspring, og å trekke inn norsk rettsvesen i samme åndedrag mht nedrakking.

Synes jeg, da. Som kan bittelitt om slike faglige ting, omtrent som at Esme kan en del om andre faglige ting.

Gammel 30-05-13, 23:10   #363
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Jeg skrev på fb for et par uker siden at jeg stemmer det partiet som går for å høyne straff til folk som ødelegger/mishandler/begår overgrep mot barn.
Jeg fikk beskjed om å da stemme frp...

Anyway: Jeg gikk på jobb i dag å ventet på straffeutmålingen og jeg ble veldig skuffet. Halvparten av det aktor(?) tenkte..
Var de som bestemte det uenige og valgte halvparten for enklest hets skyld?

-Nj- er ikke aktiv  
Gammel 30-05-13, 23:11   #364
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Også føler jeg for å gjenta det jeg skrev lenger opp:

Man måler ikke moralsk klanderverdighet ut fra straffens lengde.

Dvs, til en viss grad gjør man jo det, for drap er verre enn naskeri, og dette gjenspeilses i strafferammer og praksis. Man man måler ikke forbrytelser opp mot hverandre. Hvordan måler man å voldta 100 jenter opp mot å drepe 100 gutter? Hvordan måler man å kjøre i fylle uten skader på noen, mot å slippe ut gift i naturen?

Man måler ikke slik. Skulle man målt slikt, kunne man like gjerne sluttet å ha straff for en del forbrytelser, for få ting kan uansett måle seg mot incest og drap. Mange tror økonomisk kriminalitet ikke er så farlig, fordi det ikke tar liv. Da tror jeg de glemmer at mange uskyldige blir rammet av slik kriminalitet, det fører til rasering av livsverk, konkurser, familier so må flytte fra hjemmene sine og i verste fall personer som tar sitt liv. Samtidig som de stjeler fra fellesskapet. Selvsagt skal skattekriminalitet også straffes ganske hardt.

Gammel 30-05-13, 23:13   #365
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Jeg skrev på fb for et par uker siden at jeg stemmer det partiet som går for å høyne straff til folk som ødelegger/mishandler/begår overgrep mot barn.
Jeg fikk beskjed om å da stemme frp...

Han er ikke dømt for mishandling. Og strafferammen er stor. Det du ønsker er at minstestraffen skal økes, antar jeg - og der har du nok mange med deg. Det minsker jo rettsvesenets fleksibilitet i en del saker, men kunne vært positivt i slike saker som dette.

Gammel 30-05-13, 23:13   #366
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja "angivelig" var et tåpelig valg av ord, og hele bildet er sikkert dumt.

Teo: leste sikkert ikke Pelle sitt innlegg godt nok. Fint at det er endring i sikte. "Fint" ble i grunne et tamt ord her - vanvittig bra og sannelig på tide at det er endring i sikte.

Gammel 30-05-13, 23:16   #367
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Også føler jeg for å gjenta det jeg skrev lenger opp:

Man måler ikke moralsk klanderverdighet ut fra straffens lengde.

Jeg lurer på om du kanskje ikke helt ser hvor følelsesladet denne tråden er? Det er ikke en saklig debatt i det hele tatt, men utrop av frustrasjon, sinne etc. Jeg forstår, rasjonelt, hvorfor vinningskriminalitet straffes hardere enn sedelighetskriminalitet. Men emmosjonelt? Ikke pokker, det gjør meg aldeles rasende. Sånn tror jeg det er for mange i denne tråden.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 30-05-13, 23:17   #368
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Ja "angivelig" var et tåpelig valg av ord, og hele bildet er sikkert dumt.

Teo: leste sikkert ikke Pelle sitt innlegg godt nok. Fint at det er endring i sikte. "Fint" ble i grunne et tamt ord her - vanvittig bra og sannelig på tide at det er endring i sikte.

For ordens skyld; jeg tror ingen har tenkt til å gjøre slik at all skattekrim dømmes mildere enn samleier med barn mellom 14 og 16? Nivået ligger på det samme, så vidt jeg kan se.

Gammel lov ligger her:

http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html

Forsag til ny lov ligger her, jeg kjenner ikke detaljene:

http://www.lovdata.no/all/nl-20050520-028.html

Gammel 30-05-13, 23:18   #369
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Han er ikke dømt for mishandling. Og strafferammen er stor. Det du ønsker er at minstestraffen skal økes, antar jeg - og der har du nok mange med deg. Det minsker jo rettsvesenets fleksibilitet i en del saker, men kunne vært positivt i slike saker som dette.

Jeg la på flere alternativer. Mishandling var ikke det rette ordet nei. Jeg fant bare ikke på det rette ordet, men statusen kom rett etter at han ble dømt så folk skjønte hva jeg mente.
Ja, jeg vil ha økt minstestraff!!
(er det virkelig kun frp (om det er rett som jeg fikk beskjed om) som har saker som dette? Det er jo stortingsvalg til høsten!!)
Sitter å ser på Nrk - debatten. Gjett om jeg hadde spisset ørene om noen har ytret dette!)

-Nj- er ikke aktiv  
Gammel 30-05-13, 23:19   #370
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg lurer på om du kanskje ikke helt ser hvor følelsesladet denne tråden er? Det er ikke en saklig debatt i det hele tatt, men utrop av frustrasjon, sinne etc. Jeg forstår, rasjonelt, hvorfor vinningskriminalitet straffes hardere enn sedelighetskriminalitet. Men emmosjonelt? Ikke pokker, det gjør meg aldeles rasende. Sånn tror jeg det er for mange i denne tråden.

Men når noen skriker i sinne, så er det kanskje greit at noen også kan være pragmatiske, og forklare hvorfor ting er som de er, når det tydeligvis mangler kunnskap og en del retter kritikken helt feil sted?

Noe annet blir jo helt barnslig.

Gammel 30-05-13, 23:21   #371
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men når noen skriker i sinne, så er det kanskje greit at noen også kan være pragmatiske, og forklare hvorfor ting er som de er, når det tydeligvis mangler kunnskap og en del retter kritikken helt feil sted?

Ja, men det er nok ikke nødvendig å poengtere at man er så oppgitt over manglende kunnskaper, eller hva det var du skrev.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 30-05-13, 23:26   #372
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjelder den Nerdrum-sammenlikningen så synes jeg det blir patetisk ved at de under hans bilde bruker ord som "angivelig ha lurt staten for skatt", som at det er småtterier det hefter usikkerhet rundt.

Akkurat dette synes jeg også er et viktig poeng. Vi skal ikke kimse av skattesvindel, det er jo veldig alvorlig. Se på Hellas, som ikke har klart å drive inn skatter, hvor det er svindlet over lav sko. Det er ikke små konsekvenser det har fått for folk. Resultatet er nød og fattigdom. Det undergraver hele samfunnet vårt. Så jeg er enig i at vi ikke skal sette straffer opp mot hverandre.

Samtidig er det jo ille når straffen til Øygard strider mot vår rettsoppfatning. Dette føles feil, det føles som en bagatellisering av det grove overgrepet. Og jeg er enig med Zoe her - dette bør jo løftes opp, at folk ikke er fornøyde med et slikt straffesystem.

Pepper Lemon er ikke aktiv  
Gammel 30-05-13, 23:29   #373
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Jeg la på flere alternativer. Mishandling var ikke det rette ordet nei. Jeg fant bare ikke på det rette ordet, men statusen kom rett etter at han ble dømt så folk skjønte hva jeg mente.
Ja, jeg vil ha økt minstestraff!!
(er det virkelig kun frp (om det er rett som jeg fikk beskjed om) som har saker som dette? Det er jo stortingsvalg til høsten!!)
Sitter å ser på Nrk - debatten. Gjett om jeg hadde spisset ørene om noen har ytret dette!)

Her er jo reglen han har brutt:

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år.
Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom
a)handlingen er begått av flere i fellesskap, b)handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, c)den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller d)fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.
Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte.
Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Som mange vet, så er det jo ikke straff typisk for en gutt på nylig fylt 17 år som har kjæreste som er rett under 16 år. Men ettersom aldersspennet øker, vil man stadig nærme seg når det blir straffbart med samleie. Med en minstestraff på x antall år, vil man jo da også ramme andre kjæresteforhold, som i dag ville fått meget lav straff, og jeg vet ikke om det er helt heldig. Men det blir jo selvsagt et politisk spørsmål, om man synes det er ok at Gunnar på feks 19 år får mange år i fengsel for å ha samleie med Trude på 15,5 år, på lik linje med en mann på 58 år. Med minstestraff blir jo retten helt låst til å ta høyde for evt formildende omstendigheter, hvis de måtte finnes. Feks at tiden har gått (saker tar gjerne litt tid), og paret i mellomrtiden har blitt samboere og fått barn, og Trude nå er 17,5 og Gunnar 21 år. Slike tilfeller finnes jo.

Gammel 30-05-13, 23:31   #374
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner ikke helt sammenligningen med Nerdrum, men uansett hvem man sammenligner med eller ikke er 1 år og 3 mnd veldig lite fengsel for å ha misbrukt et barn. At vi har så lave straffer for dette i Norge synes jeg er en skam.

Gammel 30-05-13, 23:36   #375
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg skjønner ikke helt sammenligningen med Nerdrum, men uansett hvem man sammenligner med eller ikke er 1 år og 3 mnd veldig lite fengsel for å ha misbrukt et barn. At vi har så lave straffer for dette i Norge synes jeg er en skam.

Jeg synes også det er lavt, for å ha det klart. Jeg vil tro saken ankes, for at Høyesterett kan avgjøre? Stortinget har vel tidligere gjort noe med voldtektsstraffene med samme begrunnelse, men jeg føler meg ikke helt siker på at de gjør det samme nå. Domstolen er jo uansett uavhengige og ikke så glade i å ta hint fra den kanten om å bli strengere, med mindre de kommer i lovs form.

Gammel 30-05-13, 23:53   #376
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke en sammenligning av personene, men en poengtering av galskapen i at økonomisk kriminalitet i dette tilfellet straffes med dobbelt så lang fengselsstraff som å ha sex med et barn.

Det finnes jo en lang rekke eksemplaer man kan dra fram, og det er i grunnen helt uforståelig at vi som samfunn ikke roper og bærer oss ustanselig om dette.

Gammel 30-05-13, 23:56   #377
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Dommen ligger her.

banana er aktiv nå  
Gammel 31-05-13, 00:04   #378
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Det er jo ikke en sammenligning av personene, men en poengtering av galskapen i at økonomisk kriminalitet i dette tilfellet straffes med dobbelt så lang fengselsstraff som å ha sex med et barn.

Er det gitt som et premiss at dette er galskap? Økonomisk kriminalitet omfatter utrolig mye. Om straffene var lave ville det vært veldig enkelt å sittet noen måneder i fengsel for å svindle for hundrevis av millioner kroner. Samme med en rekke andre forbrytelser. Er det samfunnstjenelig? Finance Credit- saken ødela utrolig mye for svært mange mennesker, og straffen var hard. Burde de automatisk fått mindre straff en RØ, fordi det ar mer moralsk galt å ha samleie med et barn? Ville det isåfallført til flere eller færre Finance Credit-saker.

Gammel 31-05-13, 00:06   #379
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Det finnes jo en lang rekke eksemplaer man kan dra fram, og det er i grunnen helt uforståelig at vi som samfunn ikke roper og bærer oss ustanselig om dette.

Jeg forstår godt at det ikke er personene man sammenligner, men straffene. Uansett forstår jeg ikke hvorfor man sammenligner overgrep og økonomisk kriminalitet.

Straffene for overgrep burde økes uavhenig av alle andre straffbare forhold.

Gammel 31-05-13, 00:07   #380
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Straffene for overgrep burde økes uavhenig av alle andre straffbare forhold.

Bingo.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:30.