Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Bilvasketråd

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-13, 23:53   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bilvasketråd

Jadda, vi har kjøpt hvit bil, og jeg syns den er så fiiiiiin, og det hadde jo vært hyggelig å beholde den lekker en del av tiden i hvert fall.

Den har allerede blitt litt støvete ( ), kan jeg bare spyle den litt med hageslangen eller er det full vask ukentlig som gjelder? Håndvask eller maskin? Børsteløs eller uten børster?

Vi har hatt gusjegrå bil i noen år, nemlig.

Gammel 01-06-13, 23:58   #2
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilvasketråd

Du bør spraye på avfetting, og spyle av med høytrykksspyler. Så vasker du med varmt zalovann med svamp, og gnir godt nede langs sidene på bilen for så å spyle godt av med høytrykksspyler igjen.

Ikke det du ville høre?

Gammel 01-06-13, 23:59   #3
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det kun er pollenstøv så holder det å spyle den av med hageslangen. Jeg spyler stadig av min bil. Jeg vasker ikke bilen i maskin, kun håndvask som gjelder. (foreløpig - også ny bil)

Gammel 02-06-13, 00:01   #4
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med kun hageslangen vil det legge seg renner over hele bilen når den tørker. Ikke pent, og veldig synlig på grå, blå og sorte biler.

Gammel 02-06-13, 00:12   #5
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker kun høytrykkspyler. Har aldri rørt bilen med hverken børstevask eller svamp, og det vises på den.

Vi bruker en såpe som er beregnet for bilvask. Sprøyter først på den, lar der virke i noen minutter, og så spyle av med rent vann. Virkelig effektivt.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 18:05   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Kan være en ide å vurdere Ditec-behandling av bilen (eller tilsvarende). Da skal man slippe avfetting og polering - vask kun med såpe, samt at lakken er bedre beskyttet enn ellers.

Ditec er vel i basis et Teflon-belegg som legges utenpå lakken. For en vanlig personbil er det vel ca. 5000 kr i førstegangsbehandling og videre 1500-2000 kr hvert andre år. Inntrykket er at folk er ganske fornøyde med dette pga. det er såpass enkelt å holde bilen ren. Mange som bare ikke bruker børske e.l., men bare kobler til såpebeholder på høytrykksspyler.

Gammel 02-06-13, 18:06   #7
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Vi bruker kun høytrykkspyler. Har aldri rørt bilen med hverken børstevask eller svamp, og det vises på den.

Vi bruker en såpe som er beregnet for bilvask. Sprøyter først på den, lar der virke i noen minutter, og så spyle av med rent vann. Virkelig effektivt.

Svamp er for felger Bruker selv mikrofiberhanske ved vask.

Gammel 02-06-13, 19:44   #8
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så: hvordan hjemme-vasker man bilen skikkelig fra A-Å? (etter vinteren, om det har ekstra å si) Hvilken produkter er å anbefale/avbefale?

Gammel 02-06-13, 20:46   #9
mrc

mrc sin avatar

Standard

Første vil være å dynke bilen i skikkelig avfetting, som får bort asfalten som sitter fast i bilen. Dette vil man spesielt kjenne nederst på dørene med at lakken omtrent kan føles som sandpapir. I praksis her er "miljøvennlig avfetting" totalt ubrukelig.

Så er det å vaske - to ganger for å være på den sikre siden. Videre la den tørke godt og gå i gang med polering. Etter polering står lakkforsegling for tur. For noen kan videre Clay være en opsjon for å få bort siste rest av asfalt som sitter på lakken. Clay kan også være effektivt mot mtallstøv fra bl.a. piggdekk som har festet seg sammen med asfalt.

Videre viktig for resten av sesongen er at man ikke bruker avfetting eller såpe som fjerner poleringen. Polish = voks = fett - mao. avfetting ikke så smart....

Man trenger god tid. Dette er en operasjon som gjerne tar en del timer. Hvis jeg begynner tidlig på formiddagen er jeg vel først ferdig ute på kveldinga. Det at det skal tørke før man polerer er jo noe som gjør at det tar tid. Irriterende også når det kommer vann rennende ut under speil osv., så det er litt ekstra tørking.

Innvendig bruker jeg børste og shampoo for interiør - altså dashbord o.l. Videre bruker jeg egne produkter for rengjøring og behandling av skinn (for at ikke skinnet skal tørke ut, og dermed sprekke opp tidlig).

I hovedsak bruker jeg produkter fra Autoglym.

Gammel 02-06-13, 21:54   #10
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror vår bil ville satt pris på spabehandling av mrc. Du

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-13, 22:27   #11
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mrc, du kan komme hjem til meg sant?

Gammel 02-06-13, 22:29   #12
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

Og om du ikke kan det mrc..så trenger jeg en leightversjon... Har avfettings-spray, men den matter altså lakken. Så da MÅ jeg polere. Men uten den avfettingen får jeg ikke bort "vinterens smuss".
Men man polerer ikke i sol heller sant??

Gammel 02-06-13, 22:47   #13
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Og om du ikke kan det mrc..så trenger jeg en leightversjon... Har avfettings-spray, men den matter altså lakken. Så da MÅ jeg polere. Men uten den avfettingen får jeg ikke bort "vinterens smuss".
Men man polerer ikke i sol heller sant??

En del av avfettingen som selges - spesielt da "bioavfetting" er egentlig bare litt kraftig såpe har jeg inntrykk av. For å få av vinteren må det gjerne petroliumsprodukter til....

Men ja, etter man bruker slike MÅ man polere.

Ikke polere i sol nei. Lakken skal være "avkjølt". Kjører bilen inn i garasjen for å polere.

Har ikke fått tatt vårpussen enda - vært litt vel hektisk og garasjen er full av diverse ting i forbindelse med oppussing. I tillegg må det noen små lakkreparasjoner til før jeg går i gang med poleringen (steinsprut på panser, en skvettlapp som har gnagd litt på lakken og noen hakk ved innsteg i bakdørene pga. unger med stein under skoene og vel muligens litt hard behandling fra fotballsko o.l.).

Har egentlig lyst på poleringsmaskin. Men må få noen som kan det til å demonstrere først. Gjør man feil med maskin kan resultatet for lakken bli ganske ille...

Gammel 02-06-13, 22:50   #14
mrc

mrc sin avatar

Standard

Jeg er ellers litt fasinert av folk som bruker timer på å polere bilen om våren, for så kjøre bilen inn i en vaskeautomat noen dager senere med fult program med avfetting som fjerner voksen. Ellers som også har hørt at det er lurt å vaske bilen med Zalo, som også svært effektivt fjerner fett... (og i tillegg inneholder en del andre ting som lakken helst ikke bør ha).

Må vel ellers innrømme at tiden til å ta vare på bilen har blitt mindre og mindre. Er jo sjeldent man har en dag ledig.

Gammel 02-06-13, 22:58   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan gjør du en kjapp vask, mrc, når bilen først er grundig både vasket og polert og du bare skal ha av vanlig veistøv?

Gammel 02-06-13, 22:59   #16
mrc

mrc sin avatar

Standard

Viktig ellers at man får spylt skikkelig. Varierende vanntrykk rundt i forskjellige områder. En høyttrykkspyler til 500 kr kan gjøre en laaangt bedre jobb enn hageslangen (og en del bruker nok egentlig alt for kraftig vanntrykk også).

Bruker selv en liten Black&Decker høyttrykkspyer som jeg tror jeg betalte 400 kroner for på salg hos Europris. Helt annen verden en hageslangen og gjør jobben...

Gammel 02-06-13, 23:01   #17
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvordan gjør du en kjapp vask, mrc, når bilen først er grundig både vasket og polert og du bare skal ha av vanlig veistøv?

Spyl av, vask med varmt vann med shampoo, spyl av, tørk av med skinn.

Ellers bruker jeg å åpne og lukke dører et par ganger før jeg tørker av til slutt. Slipper da at vann kommer rennende ut etterpå og lager merker.

Husk lakkforsegling etter polering, så holder det seg langt bedre. Koster vel et par hundre kroner for en flaske fra Autoglym, men den holder flere år med to poleringer i året...

Gammel 02-06-13, 23:12   #18
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Jeg er ellers litt fasinert av folk som bruker timer på å polere bilen om våren, for så kjøre bilen inn i en vaskeautomat noen dager senere med fult program med avfetting som fjerner voksen. Ellers som også har hørt at det er lurt å vaske bilen med Zalo, som også svært effektivt fjerner fett... (og i tillegg inneholder en del andre ting som lakken helst ikke bør ha).

Ja, det var faktisk nytt for meg. Føler jeg har vært en god bilvasker opp i gjennom årene, holdt meg langt unna maskiner ol.
Har ikke polert så mye, men brukt avfetting, skylt av, vask med zalo i varmt vann og vask med svamp, for så å spyle av igjen. Og så har det vært feil i alle år?

Men bare flott at jeg lærer noe nytt. Skal på shopping i morgen, skjønner jeg. Tusen takk!

Gammel 02-06-13, 23:19   #19
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hatt vårrengjøring på min bil i dag.

Dekket bilen med skum, svampet lett over, og vasket vanlig med høytrykksspyler.
Lot bilen tørke en times tid, og polerte den. Og den ble så fiiiin.
Den fikk selvfølgelig innvendig vask og støvsuging også.

Gammel 02-06-13, 23:38   #20
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Men Polyanna - hvilken bil endte du opp med?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:39.