Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og deltid og LO

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-13, 18:28   #361
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltid og LO

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er kommet i hardt vær nå. Jeg har ikke sagt at deltidsarbeidende er egoister. Jeg tolker ørnekvinnen som om hun vil krangle med meg og synes hun leser denne debatten som fanden leser bibelen. Jeg har skrevet klart og tydelig hvorfor jeg ikke synes det er så bra at det er så mange kvinner som jobber deltid i begynnelsen av denne tråden. Istede for å tillegge meg meninger jeg inke har, kan man lese innleggene mine derfra.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 18:38   #362
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Problemet er vel det som ofte skjer i debatter med mange debattører. (Jeg tror det er over 70 stykker som har skrevet minst ett innlegg her.) Jeg vil anta man henger seg opp i noen ting. Jeg har det. Jeg syns det er hårreisende at deltidsarbeidende skjæres over en kam og anklages for å være egoistiske og at det blir sagt at de muligens ikke skal kunne få samfunnsgoder på lik linje med resten.

Hvis det bare er jeg som står der og sier at dette er hårreisende, ja så føler jeg jo at dere andre er enige i påstanden. Da må jeg jo skrive litt til, slik at dere skal forstå hvor hårreisende det er å påstå noe slikt. Selv om dere ikke påstår det. Dere bare benekter det ikke heller.

Og forresten så er du da ikke i spesielt hardt vær, pøbelsara? Det er det vel bare Ørnekvinnen som opplever akkurat nå?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 19:00   #363
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir egentlig bare fascinert over at det fremdeles-after all these years- er så mange som tar bekymring rundt generelle samfunnsproblem som kritikk av personlige valg. Det er et problem når for mange mennesker i arb.dyktig alder velger å stå utenfor arbeidslivet, samme pokker om det er fordi de gjør det for å bake cupcakes eller for å gi barna roligere morgener. Det er et problem når vi lar oss sykmelde for et godt ord- uansett om det er fordi sjefen er en drittsekk eller hunden vår ble påkjørt samme dag som oldemor døde. At noen sikkert har en god grunn til å ikke delta i arbeidslivet, tror jeg ikke det er noen som betviler, men det må likevel gå an uttrykke bekymring over utviklingen og å komme med forslag til hva som kan gjøres for å snu den.

Og så irriterer jeg meg grenseløst over folk som blir snurte og forlater forumet etter bittelitt motbør. Såpass bør man tåle. And I should know.

Sist redigert av rine : 09-06-13 kl 19:07.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 19:04   #364
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg er helt enig med deg i at pøbelsara ikke slår meg som en nedlatende person. Men syns du det er helt greit å møte kommentarer med "nå har du surbrillene på"? Er det en god måte å debattere på? Jeg tror ikke det å himle sarkastisk (jeg antar det var det :roll: skulle bety?) heller er den beste måten å diskutere på?

Dessuten var det da et voldsomt press mot én person. Er det dette som omtales som FP-toget, mon tro?

På FP er det veldig mange etablerte og kanskje litt interne fraser som brukes; f eks å ha vrangbriller på, ha lange tær osv.
Her mener jeg at å ha vrangbriller (eller surbriller var det kanskje) er rett å bruke i og med at det er en del at det etablerte stammespråket.
Personlig svarer jeg superkvasse og himler dersom jeg føler for det der og da, og har full forståelse for at andre også gjør det.
Så veldig god debatteknikk er det kanskje ikke, jeg skulle nok heller brukt ordet argumentasjonsteknikk i innlegget mitt.

Jeg synes det er teit å kalle dette for FP-toget. I denne diskusjonen er det en sterk overvekt av mennesker som har noenlude samme mening Når disse argumemterer for sitt syn mot de få som har motsatt syn blir det massivt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 19:07   #365
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer egentlig på om lille meg og ørnekvinnen mener at det ikke skal diskuteres problemet for velferdstaten om det blir svært mange deltidsarbeidende kvinner?

Gammel 09-06-13, 19:09   #366
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg blir egentlig bare fascinert over at det fremdeles-after all these years- er så mange som tar bekymring rundt generelle samfunnsproblem som kritikk av personlige valg. Det er et problem når for mange mennesker i arb.dyktig alder velger å stå utenfor arbeidslivet, samme pokker om det er fordi de gjør det for å bake cupcakes eller for å gi barna roligere morgener. Det er et problem når vi lar oss sykmelde for et godt ord- uansett om det er fordi sjefen er en drittsekk eller hunden vår ble påkjørt samme dag som oldemor døde. At noen sikkert har en god grunn til å ikke delta i arbeidslivet, tror jeg ikke det er noen som betviler, men det må likevel gå an utrykke bekymring over utviklingen og å komme med forslag til hva som kan gjøres for å snu den.

Det er jo helt greit. Det som jeg ikke syns er greit, er å komme med negative karakteristikker av alle som velger slikt. DET blir noe helt annet.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og så irriterer jeg meg grenseløst over folk som blir snurte og forlater forumet etter bittelitt motbør. Såpass bør man tåle. And I should know.

Gammel 09-06-13, 19:12   #367
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg lurer egentlig på om lille meg og ørnekvinnen mener at det ikke skal diskuteres problemet for velferdstaten om det blir svært mange deltidsarbeidende kvinner?

Problemet med svært mange deltidsarbeidende kvinner må gjerne diskuteres. I tilfelle er det fint om man holder seg unna personkarakteristikker av de som velger å jobbe deltid. Det er også fint om man faktisk har tenkt litt på hvorfor det er et problem med deltidsarbeidende kvinner. Hvis det man bekymrer seg for er skatteinngangen, så kanskje man skulle ta det som et generelt problem med skatteinngang? Hvis det er likestillingen man er bekymret for, så kan man kanskje ta opp det som problem? Hvis det er for lav BNP som er problemet, så kan vi jo alle bare begynne å selge borettslagsleiligheter til hverandre?

Gammel 09-06-13, 19:22   #368
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet med svært mange deltidsarbeidende kvinner må gjerne diskuteres. I tilfelle er det fint om man holder seg unna personkarakteristikker av de som velger å jobbe deltid. Det er også fint om man faktisk har tenkt litt på hvorfor det er et problem med deltidsarbeidende kvinner. Hvis det man bekymrer seg for er skatteinngangen, så kanskje man skulle ta det som et generelt problem med skatteinngang? Hvis det er likestillingen man er bekymret for, så kan man kanskje ta opp det som problem? Hvis det er for lav BNP som er problemet, så kan vi jo alle bare begynne å selge borettslagsleiligheter til hverandre?

Jeg har lest gjennom debatten en gang til og synes virkelig at det har blitt poengtert at det er lite personkarakteristikker av deltidsarbeidende og at tonen er at man prøver å få frem nettopp disse poengene som du nevner her.

Og jeg synes _ikke_ at ørnekvinnen har gjort diskusjonen mer saklig akkurat med "hvordan kan dere kalle deltidsarbeidere snyltere?!?"-retorikken sin.

Men jo, svært gjerne tilbake til det du nevner:
Hvordan skal vi greie å opprettholde velferdssamfunnet? Skal vi heller begrense hva velferdssamfunnet skal kunne gi, heller enn å dytte folk ut i jobb?

Gammel 09-06-13, 19:23   #369
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo helt greit. Det som jeg ikke syns er greit, er å komme med negative karakteristikker av alle som velger slikt. DET blir noe helt annet.

Jeg synes du motsier deg selv her. Jeg kan iallfall ikke se at noen har kommet med negative karakteristikker av alle hjemmeværende.

Jeg synes for øvrig det er interessant å lese tankene til både Ørnekvinnen og deg, for det er klart det kan diskuteres om vi vil ha et samfunn hvor alt blir målt etter penger og der ingenting annet har verdi. Problemet er jo engang at vi har et yt etter evne, nyt etter behov-samfunn, og da blir det problematisk når det er flere som vil yte enn nyte. Jeg er gjerne med på å diskutere hvordan det ville blitt å gå tilbake til "Emils tid" (interessant historisk epoke, det der ) men med tanke på hva som var HI, er det jo Norge 2013 vi diskuterer.
Og så finner jeg det litt komisk at det er de samme som proklamerer at tid med ungene er vel så viktig som penger, gjerne er de samme som hisser seg når det blir foreslått å kutte i velferdsgoder (underforstått penger) for de som ikke bidrar til å skaffe skattekronene.

Gammel 09-06-13, 19:29   #370
Ørnekvinnen
Aktiv

Ørnekvinnen sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Ørnekvinnen er populærØrnekvinnen er populærØrnekvinnen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg tror Esme mener at når du hevder at jeg sier at du snylter, så bedriver du stråmannsargumentasjon. :teskje:

Det var denne kommentaren jeg først og fremst tenker på. Å si at noen må ha inn noe med teskje er nedlatende.

Ørnekvinnen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 19:32   #371
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Ørnekvinnen: Kanskje RL, men jeg oppfatter det ikke slik her. RL ville man sikkert sagt noe riktig sakte, her skriver man :teskje: hvis man vil få fram at man har sagt noe så enkelt som man overhodet klarer å si det.

Gammel 09-06-13, 19:37   #372
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ørnekvinnen, her.

Det var denne kommentaren jeg først og fremst tenker på. Å si at noen må ha inn noe med teskje er nedlatende.

Om du får anfall av det, så er virkelig ikke dette forumet for deg.

Gammel 09-06-13, 19:44   #373
Ørnekvinnen
Aktiv

Ørnekvinnen sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Ørnekvinnen er populærØrnekvinnen er populærØrnekvinnen er populær
Standard

Om du får anfall av det, så er virkelig ikke dette forumet for deg.

Jeg synes det er nedlatende. Jeg forholder meg ikke til stammespråket deres. Ditt innlegg om debattkulturen på FP var så nedlatende at jeg ikke hadde tenkt til å nevne det en gang. Håper for din skyld at du aldri opptrer slik i det virkelige liv.

Jeg har ikke noe ønske om å være på dette forumet. Jeg har lest nok på det åpne internettforumet til det. Det består sikkert av mange flotte, intelligente og velformulerte folk, men som gruppe fremstår ikke FP som særlig attraktivt for meg. Det blir litt for stor avstand mellom liv og lære.

Ørnekvinnen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 20:09   #374
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Ha det bra.
Da kanskje vi kan gå tilbake til diskusjonen?

En velferdsstat som har flere utgifter enn inntekter må jo enten øke inntektene eller senke utgiftene.

Er det da bedre å senke utgiftene? Legge til rette for deltidsarbeid men på den andre siden pålegge familien større pleiebelastning av sine eldre? Feks?

Gammel 09-06-13, 20:14   #375
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1.) Lille Meg og Ørnekvinnen. I denne debatten har jo mange, flere ganger skrevet i detalj om hvorfor deltid for friske arbeidsføre kvinner ikke er noe v i synes er en bra greie. Jeg har IKKE kalt folk snyltere noe sted. Jeg har heller ikke generalisert. Dt er mulig jeg har vært nedlatende mot Ørnekvinnen, mitt teskjeinnlegg kom etter at hun i fiere av sine på død og liv ville ha det til at jeg kalte deltidsarbeidende kvinner for snyltere. His man registrerer seg på et forum for å krangle med folk i en tråd om deltidsarbeid, burde man i hvert fall sørge for å krangle med dem som måtte mene det man gjerne vil argumenter mot.

O g når Ørnekvinnen kom med innlegget om offentlig ansatte, ble jeg en liten smule satt ut - det offentlige er da ikke kun en kostnad vi tar her i landet for å holde folk sysselsatt og skatteinngangen forutsigbar.

Og når folk kommer inn her, skriver noen innlegg som tydeligvis kun er ment å skulle provosere noen, ikke får det svaret vedkommende vil ha, for så å himla med øynene og slamr med dørene når de velger å høylytt forlate forumet igjen, så er jeg enig med rine. Bon voyage!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 09-06-13, 20:15   #376
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ha det bra.

En velferdsstat som har flere utgifter enn inntekter må jo enten øke inntektene eller senke utgiftene.

Er det da bedre å senke utgiftene? Legge til rette for deltidsarbeid men på den andre siden pålegge familien større pleiebelastning av sine eldre? Feks?

Jeg synes:

1) Gjør det mindre gunstig å jobbe deltid gjennom noen smarte økonomiske gulrøtter jeg ikke har tenkt ut ennå - altså øke inntektene.
2) Senke sykelønna til 90% - altså senke utgiftene.

Gammel 09-06-13, 20:15   #377
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Ha det bra.

I Holland har familier omsorgsplikt for både barn, ektefeller og foreldre, vil vi ha det slik her i landet? I Holland er det veldig mange kvinner som jobber deltid, er det fordi de har et tyngre omsorgsarbeid?

Gammel 09-06-13, 20:16   #378
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

I Holland har familier omsorgsplikt for både barn, ektefeller og foreldre, vil vi ha det slik her i landet? I Holland er det veldig mange kvinner som jobber deltid, er det fordi de har et tyngre omsorgsarbeid?

Jeg ønsker meg ikke Holland. Bill.mrk. enebarn med foreldre som allerede har vært syke i 20 år... Skulle jeg alene pleid de, hadde jeg ikke kunnet jobbe i det hele tatt, jeg kunne ikke hatt egen familie og jeg kunne så visst ikke bosatt meg her jeg bor. Takke meg til å betale mer skatt og å jobbe fullt og mer enn det.

Gammel 09-06-13, 20:20   #379
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg synes:

1) Gjør det mindre gunstig å jobbe deltid gjennom noen smarte økonomiske gulrøtter jeg ikke har tenkt ut ennå - altså øke inntektene.
2) Senke sykelønna til 90% - altså senke utgiftene.

Jeg synes sykelønna kan senkes til 80 %, faktisk.

Og, Esme, jeg synes du kan ta det litt med ro i møte med nykommere, du har i tillegg en rolle på forumet som burde tilsi at du gir mer slækk.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 20:36   #380
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Om man skulle innført det her i landet ser jeg for meg at det hadde slått verst ut for de som allerede har nokså lite ressurser. Med alle mulige unntak så er det jo jevnt over dårligere helse hos eldre i lavere klasser, mens akademikerne (for å generalisere) som allerede har stort sett god lønn og fleksible jobber og mer likestilte forhold, de har i større grad eldre som er friskere og greier seg selv bedre.

Så nei, jeg vet ikke. Jeg skulle virkelig ønske at holdningen at man skal yte etter evne og få etter behov hadde blitt sterkere. Jeg synes det er mye unødvendige utgifter pga folk føler at de skal ha goder som de strengt tatt ikke trenger, bare fordi de har krav på det. Men hvordan skal man få opp den holdningen?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:27.