Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne
Husk forresten at mange som uttaler seg om "fakta" om sigøynere er rumenere. De er ofte så rasistiske at det er pinlig å høre på. Men det føles jo også veldig håpløst å hjelpe et folk som til de grader definerer seg utenfor samfunnet.
(Jeg hørte forresten noe litt interessant om russiske sigøynere. Europeiske sigøynere var regnet som ressurssterke og velkomne i Europa, blant annet som håndverkere, helt til fremveksten av bystatene. Da man bygget opp en stand av byborgere, uavhengige av de store landeierne, var laugene og beskyttelsen av disse, veldig viktig. Det var jo med til å bringe oss ut av føydaltiden, men prisen var at det ikke lenger var plass til sigøynerne. De ble jaget fra sted til sted, og svært mange endte i slaveri i Romania. I Russland, derimot, levde føydalstaten mye lengre (ikke akkurat en velsignelse...), men det har gitt sigøynerne en helt annen og mer likeverdig stilling. Svært forskjellige fra det øvrige samfunnet, men på sett og vis anerkjent. Det er sikkert ikke bare salighet det heller, og jeg vil tro (men det vet jeg ikke) at kommunisttiden ikke var bra for en så avvikende kultur. Men levemåten deres fungerer bedre der, de er i langt mindre grad av seg selv og samfunnet definert på utsiden av samfunnet. Jeg syns forskjellen er interessant, for det sier noe om hva det gjør med et folk å over mange-mange generasjoner bli isolert fra samfunnet. I Europa isolerer de jo nå seg selv også, ved barnebruder, enktelse av utdanning og utstrakt kriminalitet.