Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri
Noe av problemet er vel at det er vanskelig å se for seg båndtvang på katt i praksis. Ikke for det, jeg har katt som kan gå i bånd. Hun startet nemlig livet som bykatt i Oslo. Men det er ikke bare å feste bånd på katt, det er ikke mulig å dressere dem til å gå tur i bånd slik man kan med hunder. Og det er heller ikke like enkelt å sperre dem inne, de smyger seg på en måte ut hvis de vil. Med andre ord vil det å etterkomme et ønske om 100% kontroll på katten medføre at man ikke kan ha katt tror jeg. Jeg tror ikke det er mulig selv om man prøver. Kanskje i blokk, men ikke i hus der dører og vinduer åpnes ut på bakkeplan.
Men klart, noe kan man gjøre ved å velge rase med omhu. Man trenger ikke gå for skogkatt i byen. Man kan kastrere hankatter tidlig så de ikke begynner å spraye og streife. Man kan sørge for at de har dokasse og mat hjemme. Og jeg vil tro det hadde hjulpet ganske bra om mengden katter ble redusert endel.
Og Lille meg - du er velkommen til å sprute på min katt dersom den beveger seg inn et sted hvor den ikke er ønsket. Jeg synes det er helt greit. Det som ikke er greit er å invitere den inn, men så sprute på den neste gang den prøver seg. Den må enten være velkommen eller ikke. Det er katter i stand til å lære.