|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Off the map.
|
Sv: Snowden - trenger han asyl eller deng?
Jeg ser poenget ditt. Men USA skal være frihetens land. I Kina vet vi jo at folk overvåkes. Og når det nå skjer i USA er det jo ganske oppsiktsvekkende synes jeg.
|
|
|
#22 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Godt poeng, aner ikke men "jakten på" og demoniseringen av liberale intellektuelle har i alle fall ikke avtatt med Obama administrasjonen.
|
|
|
#23 |
|
Mother of Dragons
|
Det har heller blitt verre, og det er jo ekstremt bekymringsfullt.
|
|
|
#24 |
|
Weeeee
|
Sv: Snowden - trenger han asyl eller deng?Esme har et godt poeng, USA er nok ikke så fritt som det gir uttrykk for.
|
|
|
#25 |
|
anglofil
Men er det egentlig så oppsiktsvekkende? Kanskje omfanget av det? Men med alle nye lover og tilatelser som er gitt i etterkant av 9/11 trenger vi kanskje en "oppvåkning" i forhold til skalaen vi snakker om som er tillatt eller ikke, av våre egne myndigheter?
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 03-07-13 kl 12:29. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
anglofil
Javisst er det det, som mye annet (inkl antall drepte av amerikanske droneangrep) har mye blitt verre med Obama. Ektremt bekymringsfullt absolutt, helt enig med deg.
|
|
|
#27 |
|
Peppy!
|
Bare dersom han risikerer dødsstraff, vil jeg tro. Vi utleverer i hvert fall andre kriminelle til USA. Og jeg vil tro Snowden er en "vanlig" kriminell, og at man ikke kan skille mellom hva vi synes er heltemodige lovbrudd, og ikke så heltemodige lovbrudd? Sist redigert av Pepper Lemon : 03-07-13 kl 19:38. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Tittel og tittel....
|
Nå vet jeg ikke helt sikker, men Norge kan vel ikke sende den mistenkte tilbake så lenge det er fare for dødstraff. Men om de nødvendigvis innvilger asyl likevel vet jeg ikke.
|
|
|
|
#29 |
|
Leser
|
Sv: Snowden - trenger han asyl eller deng?Forferdelig sak, det som har skjedd juridisk etter 11.september er etter min mening grusomt. Det at man ikke kan stole på staten er noe helt annet enn at man ikke kan stole på enkeltmennesker. Enkeltmennesker er det i alle fall en teoretisk mulighet for å komme seg unna.
Jeg tror dette kommer an på hvilke land vedkommende kommer fra. Mange land - deriblant USA - har vi utvekslingsavtaler med, og det inneværer så vidt jeg forstår at vi godkjenner deres lover den grad at vi utleverer forbrytere til dem. Som du ser i sitatet under så utleverer vi ikke folk for ting vi ikke mener er kriminelt i Norge. Dette kan feks innebære at vi ikke utleverer homofile, selv om det å være homofil er kriminelt i landet vedkommende er fra.
|
|
|
#30 |
|
Shake it out!
|
Nåja. Jeg er ikke overvektig begeistret for den såkalte friheten i USA. Vi snakker om et land dom har vedtatt at folk kan fengsles uten lov og dom på ubestemt tid om noen mener de kan knyttes til terrorisme. Og hvor korrupsjon er satt i system ved at man kan donere så mye penger man vil til politiske partier og presidentkandidater. Jeg er ikke vagt overrasket over å høre at amerikanske myndigheter overvåker det meste (as in har muligheten til det) Selv om det er litt ironisk at det neppe er lenge siden folk som hevdet det ble kalt konspirasjonsteoretikere og satt i bås med sånne som var for hatter med folie.
|
![]() |
|
|