|
|||||||
| Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Det er vel minst faktor 15 på alle velrenommerte dagkremer?
|
|
|
#22 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Selv om jeg er en av dem som får panikk av å eldes så velger jeg rynker foran å smøre meg inn med en kjemikaliecocktail med ukjent totalvirkning på kropp og helse DAGLIG.
|
|
|
#23 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Dessuten har vel mange av disse rådene blitt utviklet av produsenter som opererer i helt andre land enn Norge, og ofte for markeder der folk oppholder seg i klima de genetisk sett virkelig ikke hører hjemme?
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Jeg har i grunnen aldri tenkt på at jeg bruker solkrem for at huden ikke skal eldes, mer for å unngå å bli brent og få hudkreft og sånt.... Men nei, jeg bruker det ikke hele året, og jeg må bli flinkere til å huske det når jeg bare skal på trilleturer og slikt på sommeren. Jeg har vel dagkrem med solfaktor 15 stort sett, når jeg husker å bruke sånt.
|
|
|
|
#25 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?
Jeg mener å ha lest et sted at dette med aldring av huden og risiko for hudkreft kommer av det samme, så det kan være greit å ta forholdsregler på grunn av hudkreftrisikoen og heller få mindre aldringstegn med på kjøpet.
|
|
|
#26 |
|
Epikur
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Jeg bruker faktor daglig (har faktor i dagkremen) og smører meg gjerne med høyere faktor, dersom det er en solrik dag og jeg skal være ute. Jeg har bedre hud enn mange på min alder, og noe av det er gener, men noe av det er stell også.
|
|
|
#27 |
|
|
Ja, det er en bra bonus.
|
|
|
|
#28 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg snakket med en hudlege på Riksen en gang, i forbindelse med føflekktrøbbel. Han sa at 90 % av hudens aldring er genetisk, og ingenting man kan gjøre noe med når det kommer til krem osv. De resterende 10 %, muligvis enda mindre, kommer av livsstil; røyking, kosthold og sol. Solskader skal man selvsagt være forsiktig med, særlig grunnet kreftfare, men for mye bruk av høy faktor er heller ikke godt for huden. Og igjen, hvor mye sol man tåler er også genetisk. Så det er fint lite en krem kan trylle i noe som helst retning når det kommer til rynker. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Sviiisj!!
|
Det er jo et poeng. Men jeg gjør en risikovurdering mellom en kjent risiko for hudkreft, versus en ukjent risiko ved kjemikaliecocktail. Det er for meg et rasjonelt valg. Jeg tar gjerne et kvarter i sola uten solkrem, men når jeg skal gå i byen en soldag, eller planlegger å ta lunsjen min ute i sola, må jeg ha på solkrem, evt pakke meg inn.
|
|
|
#30 |
|
Sviiisj!!
|
Men, jeg skjønner godt at dere som tåler sola godt vurderer risikoen annerledes enn meg.
|
|
|
#31 |
|
Fortynnet
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Jeg har ganske lys hud, men ikke veldig lys og sart. Jeg blir aldri solbrent av lunsj i sola eller å gå i byen uten solkrem, jeg tenker sjelden på å bruke solkrem i Norge hvis ikke jeg skal på stranda eller ut i båt. I ansiktet har jeg uansett alltid dagkrem med faktor 15. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Og en annen hudlege på riksen og andre har derimot sagt at kremer kan forebygge og til og med reversere i en viss grad. A vitaminsyre var det da snakk om.
|
|
|
#34 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Min dagkrem har solfaktor, husker ikke hvilken i farten, men har tro på at det er viktig når jeg ser hvor mange som har solskadet hud.
|
|
|
#35 |
|
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Det velkjente bildet av trailersjåføren som har fått eksponert ene siden av fjeset til mye mer sol enn den andre sier jo sitt om sol og aldring av hud:
|
|
|
#36 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Aldring av hud og solskader er fortsatt to forskjellige ting, selvsagt skal man beskytte seg om man sitter timesvis i direkte sollys, året gjennom! |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Men først, kaffe!
A-vitaminsyre kan stoppe eller få fine solrynker til å gå noe tilbake, det var vel egentlig ikke noe som gikk på tvers av det jeg fikk beskjed om? Den mest efektfulle her er respetbelagt, mange kremer sier de har a-vitaminer i seg, men syren som skal hjelpe er det som regel ikke. Mange slags kremer kan faktisk gjøre vondt verre for huden over tid. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Ja. Det skal man. Bill.mrk rosa rygg etter å ha klippet stoooor plen.
|
|
|
#39 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Solkrem my bloody arse.
|
|
|
#40 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Solkrem - skal man bruke det når man ikke ligger på stranden?Jeg bruker det mer og mer, men det hender også at jeg glemmer det.
|
![]() |
|
|