Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

De mest gripende/engasjerende bøkene

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-13, 16:14   #21
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: De mest gripende/engasjerende bøkene

Beatles av Lars Saabye Christensen
Kjærlighet i koleraens tid av Gabriel Garcia Marques

Førstnevnte gjorde uutslettelig inntrykk på 16-årige meg, og sistnevnte er lest først for noen år siden, sterk, gripende, varm og fargerik, historie om kjærlighet som aldri dør .

Gammel 04-07-13, 16:23   #22
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Morgen i Jenin er en av de jeg husker best.
Papillon husker jeg også som veldig spennende, men den er det jo hundrede år siden jeg har lest. Oppfølgeren, Banco, var ikke i nærheten.

Blant de som rammet meg tidligst:
En av historiene fra Koste-Kari og ... hvadennåhet, av Astrid Lindgren. Om hun som døde da en stor stein rullet over henne og de fant en pastillboks som var helt flat. Tragiske greier.

Gammel 04-07-13, 18:48   #23
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Idas dans... Bare tanken på boken gir meg tårer i øynene.

Gammel 04-07-13, 21:49   #24
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Catch 22 av Joseph Heller
Kilden av Gabriel Scott
Miraklene i Santo Fico av D.L Smith

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-13, 22:30   #25
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det er jo så mange, men jeg har akkurat lest ferdig "Da terroren rammet Norge". Det var sterk lesning.

Gammel 04-07-13, 22:52   #26
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Folket på Innhaug. Jeg har lest alle bøkene nærmere ti ganger.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 19:47   #27
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sarahs nøkkel
Anne Franks dagbok
Tusen strålende soler (nettopp lest)

Det er de som popper opp umiddelbart.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-13, 21:24   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drageløperen og Tusen strålende soler er de to jeg kommer på i farten. Veldig sterke bøker. Likte best den siste, den var også tøffest å lese.

Gammel 07-07-13, 22:18   #29
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

En dårleg fri er fantastisk flott.
Beatles.
Fuglane.

Gammel 08-07-13, 00:13   #30
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Senere, Lena og Sitt eget liv, av Anne Karin Elstad, fascinerte meg stort i tenårene. De boken som i voksen alder har gitt sterkest inntrykk, er Boktyven av Markus Zusak.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 02:05   #31
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Jeg husker spesielt god Ikke uten min datter av Betty Mahmoody,tror jeg. Den må jeg lese om igjen nå i sommer,tror jeg.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 03:46   #32
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Veronika vil dø av Paulo Coelho.
Forbrytelse og straff av Dostojevskij.

Og så er jeg veldig glad i de fleste bøkerne til Hamsun, og har lest flere av dem tre- fire ganger.

Gammel 08-07-13, 09:03   #33
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

Senere, Lena og Sitt eget liv, av Anne Karin Elstad, fascinerte meg stort i tenårene. De boken som i voksen alder har gitt sterkest inntrykk, er Boktyven av Markus Zusak.

Og videre lille kvinne, av elstad

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-13, 20:13   #34
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

The diving bell and the butterfly. En mann med locked in syndrome som skriver en bok med å blunke med ett øye. Det som gjorde mest inntrykk var noe han ikke skrev, men som var veldig tydelig, og det var hvor uendelig ensom han var, etter å ha forlatt familien sin til fordel for en liten bimbo som er helt ubrukelig i en krise.

Gammel 09-07-13, 00:07   #35
Kate

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

"Hva skal vi med stjerner nå?". Den glemmer jeg aldri, aldri. Det mentale bildet av Espen som holder datteren mens bølgen river henne ut av armene hans, glemmer jeg aldri. Det er noe av det mest grusomme jeg har lest..

Gammel 09-07-13, 08:47   #36
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Som 12-13 åring gjorde "jeg savner deg, jeg savner deg"av peter pohl stort inntrykk. Den handler om et tvillingpar, der den ene blir påkjørt.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 11:55   #37
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kabalmysteriet av Jostein Gaarder.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-13, 12:44   #38
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Husker også at jeg leste bøkene til Anne K.Elstad da jeg var tenåring. Også Ikke uten min datter.
Jeg leste også en bok om et tvillingpar hvor den ene døde. Hun ene het Erica. Lurer på om boken het Min søster Erica. Noen som leste den?

Den første historiske boken jeg leste var Noen kjenner mitt navn. Klarer ikke å glemme den . Skal lese flere i samme sjanger, bare at jeg liker krimbøker også...

Gammel 10-07-13, 00:45   #39
Heddamor

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Faktisk er jeg litt redd for å lese favorittbøker på nytt, jeg er så redd for å bli skuffa... Og så er det jo så mye nytt som jeg ikke har en sjanse på å komme gjennom, men som jeg bør (jobber i bokhandel), så gamle favoritter/klassikere kan jeg ikke lese før jeg får ny jobb (kommer aldri til så skje).

Gammel 10-07-13, 10:07   #40
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Vidunderbarn av Roy Jacobsen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:53.