Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er Mette-Marits klær en privatsak?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-13, 14:49   #1
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Spørsmål

Er Mette-Marits klær en privatsak?

Nå går debatten heit på Dagbladet, men det er selvfølgelig best å spørre de mest reflekterte folka her på FP.

Er det en privatsak hva Mette-Marit har på seg når hun er ute som kronprinsesse? Spiller det noen rolle hvem som har designet kjolen/ veska/ smykkene? Spiller det noen rolle hva den koster og/ eller om hun har fått den som gave?

Og ikke minst; er det noe "folk" har noe med?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-13, 15:00   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?

Jg kan ikke noe for det - jeg klarer bare ikke engasjere meg i dette, kjenner jeg. Det bryr meg så midt bak hva MM gjør og hva hun har på seg. Og jeg er inderlig glad jeg ikke figurerer i kulørt presse, og blir analysert i fillebiter, uansett om jeg har på Prada eller Ellos.

Når det er sagt, selve den overordnete debatten er interessant - skal kongehuset være en uangripelig og nøytral instans - noen som står hevet over interesser og politikk, over kommersiell markedsverdi?

Jeg veit ikke om det er mulig å oppnå et slikt ideal lenger, i og med at media vil fotfølge, dokumentere og analysere hver minste bevegelse og hvert lille klesplagg. Jan Thomas og hans likesinnede vil trille sine terninger, Kjell Arne Totland vil lovprise, og Trygve Hegnar og Karl Erik Grimstad vil rive ned, og tilbake sitter ukebladene og avisene og tjener penger, uansett hva som skjer.

Nei, jeg veit da søren.

Gammel 10-07-13, 15:00   #3
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg kjenner eg blir litt matt av denne diskusjonen. Antageleg vert det feil uansett kva ho gjer. Først får ho pes for å bruke mykje pengar på klær og tilbehør. Så kjem det fram at ho har fått det i gåver, og då er det gale også. Mette- Marit skal representere Noreg, og det gjer ho med glans. No må nordmenn slutta å tenkje at alle skal vera like, og at ingen skal skilja seg ut. Ja til meir glamour i kvardagen!

Gammel 10-07-13, 15:05   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I og med at jeg ikke har lest debatten på Dagbladet, blir kanskje dette litt på siden.

Jeg synes Mette-Marit både er en privatperson og en istitusjon, det samme gjelder politikere, idrettsutøvere, personer som er sterkt knyttet til organisasjoner etc Jeg synes at hun, når hun er på jobb, på mange måter er forpliktet til å feks promotere norsk design. Jeg synes også at de kongelige bør ha muligheten til å "gå av jobb". Feks i julen bruker de å sende ut "offisielle bilder" og så får vi tro de tøffler rundt som det passer dem ellers. Samme med barna, de bildene jeg har sett fra Ingrid Alexandra sin skolehverdag har vært offisielle fotoshoots (nå leser jeg lite Se&Hør, da ... mulig jeg er på bærtur.)

Gammel 10-07-13, 15:11   #5
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Puslingen, her.

Eg kjenner eg blir litt matt av denne diskusjonen. Antageleg vert det feil uansett kva ho gjer. Først får ho pes for å bruke mykje pengar på klær og tilbehør. Så kjem det fram at ho har fått det i gåver, og då er det gale også.

Det slo meg også - det blir kritisert uansett.
Åpenhet er fint, men hun kan vel ikke akkurat gå rundt med en stor lapp på ryggen hvor det står "Kjolen er en gave fra...".

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-13, 15:13   #6
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns ikke det er en privatsak om kongehuset lar seg sponse av store markedsaktører.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-13, 15:15   #7
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

...bare kort innpå - det det har vært snakk om ifht. gaver er vel at det skal være tilgjengelig informasjon, slik stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer f.eks. også opplyser til et register om de har fått gaver. Ikke plakat på ryggen... På min jobb har vi ikke lov til å ta imot gaver, bortsett fra sånt med såkalt "ubetydelig verdi". Artig karakteristikk av en gave, egentlig.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-13, 15:16   #8
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det greit at hun mottar kjolene i gave da?
Jeg syns ikke det, all den tid kongehuset ikke skatter for det og hun blir som en reklamedukke for designerhuset. Er det greit da?

Gammel 10-07-13, 15:17   #9
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns ikke det er en privatsak om kongehuset lar seg sponse av store markedsaktører.

Enig.

Gammel 10-07-13, 15:18   #10
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Uansett hva hun gjør så blir hun kritisert. Kommer hun i "vanlige" klær som dongeri og tøysko så blir det helt feil. Er ikke kjolen hun bærer flott nok så blir det også feil.
Det kan ikke være lett å være henne.
Dagbladet har tydeligvis lite å skrive om.
Karl Erik Grimstad har jeg fått helt i vranga for lenge siden.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-13, 15:32   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

...bare kort innpå - det det har vært snakk om ifht. gaver er vel at det skal være tilgjengelig informasjon, slik stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer f.eks. også opplyser til et register om de har fått gaver. Ikke plakat på ryggen... På min jobb har vi ikke lov til å ta imot gaver, bortsett fra sånt med såkalt "ubetydelig verdi". Artig karakteristikk av en gave, egentlig.

Usikker på verdien av et slik register når vi snakker om kongefamilien. For de som sitter i regjeringen er det en selvfølge at de er habile tenker jeg, og da kan man ikke ha særinteresser i saken (skapt av gaver, som styremeldlemmer eller eierinteresser), men der føler jeg kongehuset er i en annen stilling. Den reelle makten de har ligger vel kun i fondene de forvalter?

Gammel 10-07-13, 15:35   #12
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hva hun har på på privaten er hennes sak. Hva hun har på på jobb bør hun tenke godt gjennom. Norske designere, og klær man betaler for, etter min mening.

På den andre siden er nok jeg litt ivrigere å skille mellom jobb og privatliv for disse kongelige enn andre. Brylluper, ferieturer, vennefester etc er privat, og media burde holde seg unna (syns jeg ser det). Statsbesøk, representasjon og statsråd er jobb.

Det enkleste hadde vært hvis de hadde hatt offentlig regnskap for apanasjen, slik at man kunne skille mellom utgifter til drift av slottet og slikt, reiseutgifter, og lønn til de kongelige.

Gammel 10-07-13, 15:44   #13
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Nja, tja. Jeg greier ikke bry meg egentlig. Jeg skjønner jo at hun ikke kan troppe opp i kongebryllup med kjole fra Cubus. Og som noen andre skrev, uansett syns noen det blir feil. Hvis hun kjøper dyre klær sløser hun bort skattepenger, og hvis hun får de reklamerer hun for designerene.

Og er ikke Mette Marit ganske flink til å bruke norsk design? Det er jo bra.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-13, 15:52   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke klær hun bruker hjemme er i aller høyeste grad en privatsak også for henne synes jeg. Hvis hun vil dasse rundt i joggebukse må hun for all del få lov til det. Men hva hun velger å ha på seg ute når hun representerer kongehuset er på ingen måte noen privatsak, ei heller smøring fra designere etc. Dette bør de være proffe nok til å ha et opplegg for.

Gammel 10-07-13, 15:53   #15
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I offentlige sammenhenger er ikke klærne hennes en privatsak, som en sa i avisen i går; det hadde blitt reagert om Jens Stoltenberg gang på gang hadde møtt i forskjellige klær fra feks. Boss.

Når det er sagt synes jeg denne debatten fint kan tas uten å måtte hamre løs på MM. I Danmark har de fått offentlig innsyn i de kongeliges regnskap, de er også meget strenge med gaver av denne arten. Skal vi ha et kongehus så bør vi kunne ha en viss åpenhet rundt disse tingene også.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-13, 15:57   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke akkurat hun er flink til å bruke norsk design, nei. I det siste har det vært svinedyr haute couture fra internasjonale motehus, ikke norsk.
Jeg synes det går an å finne en mellomting mellom svinedyre kjoler i hundretusenkronersklassen og Cubus. Og jeg synes hun burde føle seg forpliktet til å promotere norsk design mye mer enn hun gjør. Og så synes jeg det er hinsides over å være presentabel å stille til fotografering Afrika med en veske som er verdt mange årslønner for afrikanerne hun fotograferes sammen med.

Og så synes jeg IKKE det er greit at hun blir sponset med ukjent antall titusener av kjoler for å fronte Pucci og Valentino og sånn. Hun mottar en masse penger hvert år for å representere Norge, og jeg synes ikke det er greit at hun eller andre i samme posisjon mottar svært kostbare gaver i et omfang som ikke er offentlig kjent.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-13, 16:00   #17
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, også har dette vært en "ukultur" i kongehuset lenge før MM, det har vært både båt, sportsutstyr og hester. Så hun har vel mildt sagt fått dårlig rådgivning rundt dette her.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-13, 16:06   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så er jeg enig med emm og katta. jeg forventer at kongehuset er proffe på dette, og synes at de gjør det på en grei måte i Danmark. Innsyn er fint - hemmelighold virker mot sin hensikt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-13, 16:10   #19
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer Katta og Pøbelsara. Når hun representerer så representerer hun Norge AS, det er jobben hun sa "Ja!" til når hun giftet seg med Håkon. Hva hun gjør på privaten er likegyldig, men hva hun gjør som offentlig person bør gjenspeile Norge
og norske verdier. Private sponsoravtaler hører ikke hjemme i ett kongehus.

Gammel 10-07-13, 16:17   #20
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg synes ikke akkurat hun er flink til å bruke norsk design, nei. I det siste har det vært svinedyr haute couture fra internasjonale motehus, ikke norsk.

Ja, der ser du hvor mye jeg følger med. Je je. Enig i at innsyn er fint.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:43.