Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Fordeler med å bo i rekkehus?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-13, 21:24   #61
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?

Går jeg i ti minutter kommer jeg til gårder. En av lillebrors venninner bor på bondegård (og blir levert med traktor i barnehagen iblant) - jeg ser bare andre hus når jeg ser ut av vinduet og tenker ikke på at jeg bor i nærheten av senter - sånn med unntak av at jeg ikke inviterer folk på besøk klokka ett på lørdag av omsorg til de som da potensielt kan havne i kø.

Men det er tett - det er mange og alt sånn. Fordelen er at vi har skoler i nærheten, kulturskolen har undervisning på skolen vår, det er aktiv sportsmiljø, det er 4h, det er speider osv osv. Men det skal sies at jeg bor ikke her når ejg er pensjonist altså.

Gammel 26-07-13, 12:34   #62
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Vi har fortsatt ikke sluppet tanken om rekkehus helt, så jeg drar opp denne tråden igjen.
Skal titte på et hus rett borti gata her i dag.

Gammel 26-07-13, 12:47   #63
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Lykke til med jakta!

Jeg er veldig glad for de tre åra vi bodde i rekkehus - vi fikk flere nye venner, som vi fortsatt har kontakt med. Det var det beste. Ulempen var de av naboene man ikke gikk så godt overens med - hun som var uføretrygdet og følgelig mye hjemme, og hvis sosiale liv bestod i å gå på fylla fire ganger i uka, for eksempel. Da rakk man så vidt å sovne etter alt levenet før hun dro på puben, og våkna et par timer seinere da hun kom hjem med selskap... Og så igjen da selskapet hadde fått det han skulle ha, om vi kan si det slik. Ikke var jeg så glad i å sitte på utstilling i hagen, heller. Jeg elsker hagen min. Jeg flytter aldri herfra. Hvis man tåler litt bråk og ikke bryr seg med å ha hage, så er det jo bare finfint!

Gammel 26-07-13, 14:44   #64
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Ønsker ikke alle seg en enebolig?

Nei. Jeg gjør det ikke. Ei heller min mann. Vi bor i rekkehus og stortrives. Han er oppvokst i rekkehus, deretter enebolig, jeg er oppvokst i enebolig. Når vi flytter herfra, kommer vi til å flytte til leilighet, tipper jeg.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 15:41   #65
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Det vi har sett på nå er ikke ende, har litt hage og er nabo med to eldre beboere. Det er myye mindre plass enn vi har nå, men ikke mindre enn vi strengt tatt trenger. Soverommene er faktisk større enn hjemme, men fellesarealet er lite. Kjøkkenet er under halvparten enn det vi har, men har dør ut til hagen( noe jeg synes er veldig koselig).
Er usikker altså, men har fått litt å tenke på...

Gammel 26-07-13, 17:32   #66
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykke til med tittinga!

Gammel 26-07-13, 20:26   #67
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Lykke til med rekkehusjakten! Vi har nettopp kjøpt enderekkehus, og har stor tro på at det blir bra. Jeg tror vi trenger litt påtvunget sosialisering etter fire år i en veldig asosial høyblokk.

Gammel 26-07-13, 21:12   #68
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vi har bodd i rekkehus i to år, bodde tidligere i blokk.
Det føles mer tett å bo i rekkehus enn blokk, faktisk!
Vi bor på enden, så vi har bare en nabo.
Helt greit, men håper på en enebolig etterhvert,
med egen parkering og hage uten noen tett på.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 21:13   #69
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har bodd i rekkehus.

Enkelt og greit, fordi det var økonomisk. På den måten fikk vi råd til hus av den størrelsen vi ville ha, rett og slett.

Det var en del andre barnefamilier der (men også mange av dem som flyttet inn som småbarnsfamilier da dette borettslaget var nytt, dvs, de var på alder med våre foreldre, og barna deres på vår alder og derved flyttet derfra) men våre var enda da under denne "løpe ut og leke med andre unger"-alderen uten en voksen på slep, og til de tider vi var der var der nesten aldri andre unger på lekeplassen.

For oss voksne var det heller ikke påtrengende sosialt egentlig, helt greit.

Vi bodde sånnsett på enden, men kunne ikke gå rundt huset likevel, for det var fast i garasjen, som var fast i to andre garasjer som så var fast i neste rekke. Det gikk egentlig greit det.

Men nå bor vi i enebolig, sånnsett mer sosialt for både oss og ungene hittil, selv om det ikke bor unger på deres alder i de nærmeste husene (derimot folk som har besøk av barnebarn og andre barn på deres alder nå i sommer i alle fall)

Gammel 26-07-13, 21:42   #70
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg ville ha ventet til det ble en ende ledig.

Gammel 26-07-13, 21:43   #71
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Standard

Rekkehusene vi ser på er i samme nabolag som vi bor i fra før, så storebror vil fortsette å gå til de samme vennene. Forskjellen vil nok være størst for minstemann. Der blir det nok flere muligheter for å finne barn på samme alder på uteområdet.
Det er jo ofte litt gjennomtrekk i rekkehus, pga ønsket om noe større og eget når ungene vokser til. Jeg tenker jo at vi kan komme til å angre litt. Samtidig så frigjør det så mye tid og penger som vi kan bruke til å oppgradere sommerhuset feks.

Gammel 26-07-13, 21:46   #72
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Standard

Ja. Det er nok mulig vi gjør det, lilleT.

Gammel 26-07-13, 21:49   #73
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Vi bor i enderekkehus og liker det godt. Ser ikke etter enebolig selv om vi nok hadde hatt råd til det om det var det vi ville ha. Fire soverom og kjellerstue - vi har alt vi trenger innendørs. Utendørs en bitteliten hage og to terrasser. Mange unger i nabolaget. Når vinduene skal skiftes - da gjøres det av noen andre. Me like.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 21:55   #74
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Standard

Rekkehusenr her har tre soverom, ingen kjellerstue, men mulighet for en ørliten ekstra tv- krok i førsteetasje.

Gammel 26-07-13, 22:03   #75
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Her er det litt gjennomtrekk i rekkehusene på 70-80 kvm, mens av de på 110-140 kvm er det svært lite i omløp. Vi har et på 110 kvm, og er strålende fornøyde med det. Ikke endeleilighet, men det gjør ikke så mye (bare mer plen å klippe).

Gammel 26-07-13, 22:06   #76
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bodde tidligere i rekkehus og det var masse fordeler ved det. Det var veldig sosialt, og man ble godt kjent med naboene. Vi savner det sosiale nabosamværet og storebror savnet lenge hvor lett det var å springe over til kompisen i samme hus.

Den aller største ulempen synes vi igrunnen var akkurat det samme, at det var så sosialt. Det var ikke alltid vi ønsket å tilbringe halve lørdagen med å jabbe med naboene. Vi følte det tok noe av tiden vi kanskje heller ville bruke på andre venner. I tillegg har vi ganske ofte besøk av familier med mange barn, og det fungerte ikke så bra når hagene ikke var atskilt (selv om man i utgangspunktet hadde egne deler). Det førte til at besøkende lett havnet midt i naboens middag, at vi jobbet mye med å holde egne barn unna naboens middag når de hadde besøk og spiste ute etc etc. Det var heller ikke sånn at absolutt alle storebror hadde med hjem fra barnehagen syntes det var greit at om de skulle leke ute, måtte de også leke med nabogutten (som de da ikke kjente).

Om jeg skulle bodd i rekkehus igjen, hadde jeg valgt et felt der man ligger mange hus rundt et tun, med fellesareal i midten. Da blir det mindre sensitivt ift naboene i akkurat det ene huset man bor i, og ikke fullt så tett på enkeltpersoner.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 22:11   #77
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er ikke sosiale nok til at rekkehus er noe for oss.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 22:12   #78
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Vi har adskilte hager, heldigvis. Ungene går ikke gjennom gjerder og hekker, men bruker inngangene til hvert hus/hver hage. Boligfeltet her er ganske stort, så det ligger flere lekeplasser spredt rundt i feltet, en fotballbane og basketbane på toppen, friområde midt i og garasjer i utkantene. Vi holdt på å kjøpe enebolig med utleie da vi endte opp med rekkehuset her, og spesielt mannen i huset er veldig lykkelig over det valget.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 22:17   #79
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har adskilte hager, det går såvidt an å krype gjennom hekken og bort til den ene hagen, men ikke den på andre siden. Klarer ikke å prate med noen naboer når vi er på verandaen eller i hagen. Og jeg klarer fint å la være å snakke med noen som helst hvis jeg ønsker det, i akkurat så lang tid jeg ønsker. Det var litt annerledes i det forrige rekkehuset, der det var langt å gå både til/fra parkering og postkasse, sånn at det var mye lettere å støte på folk.

Gammel 26-07-13, 22:21   #80
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Standard

Vi må bygge et lite gjerde mellom hagene, hvis dette huset skal være aktuelt. Vi har hund.
Ellers så er det en bit å gå til garasje og post.
Men, kan man ikke velge litt hvor sosial man ønsker å være? Må man småpratet hele tiden, dersom man ikke ønsker det? Jeg og mannen er sånn passe sosiale av oss og til tider veldig dårlige på småprat. Jeg ser for meg at vi sikkert kan småpratet med naboen, men ikke hver eneste gang vi ses, liksom.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:36.