Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spiser dere hermetikk?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-13, 14:09   #41
C.D
Bør lage seg en tittel selv

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Spiser dere hermetikk?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

men gjelder det bare hermetikk eller andre metallembalasje so f.eks smøreosttubervog kaviar?

I den link jeg fant inni linken, var det testet skinkeost så da regner jeg med at det også gjelder.
Ja søren, da blir det jo kaviar også da, det spiser jeg mye av.

Gammel 28-07-13, 15:59   #42
Señora

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Nå når jeg er blitt oppmerksom på det, vil jeg mer bevisst velge matvarer i kartong fremfor boks.

Det vi muligens handler på boks er: tomater, mais og kikerter, men alt er å finne i kartong, så da blir det nok slik fremover.

Det hender jeg spiser makrell i tomat fra boks på jobb, noe jeg kommer til å fortsette med.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 16:24   #43
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Mais er vel det som blir kjøpt oftest, selv om det ikke er mer enn en til to bokser i måneden. Max.

Enda sjeldnere kjøper vi knuste tomater på boks. Det er vel det hele. Fiskeboller på boks har jeg aldri klart, så der har vi alltid kjøpt de som ligger i plast hvis vi ikke har hatt hjemmelagde.
Vi spiser heller ikke leverpostei på boks. Kjøpe disse fra mills -ovnsbakte av diverse varianter.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 16:31   #44
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tomater, mais, bønner og en sjelden gang hermetiserte klementiner. Kaviar og iblant boks-leverpostei til ungene. Kanskje kommer jeg til å velge smøreost og tomater i pappemballasje oftere heretter, men jeg synes ikke artikkelen var så urovekkende at det gjør noe. Funnene var jo lavere enn tidligere antydet.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 16:44   #45
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tomate med basilikum og oregano, majones, kaviar, innimellom tomatpuré (men jeg foretrekker den på glass) og makrell i tomat på tube. Ellers kjøper jeg som oftest kartong. Og jeg innser at jeg skal gå over til kartongtomat. Så får kroppen min overleve makrell i tomat med bisfenol A (barna spiser det nemlig ikke.) Kaviar kan vi nok leve uten.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 17:20   #46
konsulenten
Passiv

Standard

BPA finnes i hermetikkbokser. Samme med diverse plastmaterialer. Papir/kartong er belagt med guffent stoff som skal hindre at maten trekker inn i papiret. Metallemballasje er det også ulemper med. Prøver å kjøpe hele matvarer som ikke er preparert og pakket, men jammen er papiret de bruker i ferskvaredisken også belagt med fy-stoff. Finner jeg noe på glass så kjøper jeg det. Men så er det ikke alt glass som er bra heller. Det skal ikke være lett.

Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 17:25   #47
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Ja. Jeg spiser vanvittig mye hermetiske bønner. Nesten hver dag tror jeg. Og så spiser vi maiskolber, hermetisert asparges og tomatpure.

Og så lager jeg til og med "juksesuppe" titt og ofte. Det vil si et par bokser sodd tilsatt ekstra kokte poteter, gulrøtter og kolrabi.

Gammel 28-07-13, 17:28   #48
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Makrell i tomat spiser vi også hver dag.

Gammel 28-07-13, 18:20   #49
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Av og til tomater og mais, men generelt lite.

Gammel 28-07-13, 19:02   #50
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Vi spiser vell mais, bønner (hvis jeg ikke finner de i papp), kikerter og makrell i tomat. Ellers er det ikke noe hermetisk.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 20:45   #51
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå spiser vi ingen ting fra boks. Men tidligere var det nok opptil flere bokser i uken, med mais, ananas, kokosmelk og tomater. Nå er vi sluttet med mais og ananas og tomatene er på kartong.

Gammel 28-07-13, 20:59   #52
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Leverpostei, tunfisk, minimais, vannkastanjer, bambusskudd, tomatbønner, kikerter, kokosmelk, tomat, tomatpure, og sikkert mye annet og.

Gammel 28-07-13, 23:19   #53
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

BPA finnes i hermetikkbokser.

Trodde det gjaldt bare hermetikk med hvitt plastbelegg på innsiden, vet du om det stemmer?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 00:50   #54
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Tomater, kidneybønner, ananas, tomatbønner, erter, mais, kikerter, leverpostei, smøreoster, kaviar og kokosmelk er vel det vi bruker.

Gammel 29-07-13, 11:13   #55
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Trodde det gjaldt bare hermetikk med hvitt plastbelegg på innsiden, vet du om det stemmer?

Ja, det tror jeg må stemme. Vet det finnes BPA-frie bokser.

Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 15:57   #56
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Mais, hakket tomat og annanas. Alt kjøpes i alternativ beholder om mulig, minimais i glass og hakket tomat i papp. Vanlig maiskorn skyller jeg, og fersk annanas er å foretrekke, men det er ikke alltid mulig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:45.