|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantEnig med deg, Guava.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg synes denne er interessant: http://www.ldo.no/no/Tema/Kjonn/Fami...lik-forskning/
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant
Jeg er helt enig med deg i at vi trenger fedrekvoten i mange år ennå. Men jeg synes ikke man skal uttale seg som om dagens rigide system er en gavepakke til alle familier og at det bare er de bakstreberske og lite egnede foreldrene som ikke synes at dette er supert.
Denne tredelingen gjør meg litt småkvalm faktisk. Det at man på død og liv skal ha tredeling viser at man er mer opptatt av pene tall og symmetri enn av familienes egentlige behov.
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantVed valgfrihet vil det ende opp med at en del kvinner (regner med at det blir flest kvinner) tar ut 59 uker permisjon. Det er ganske mye mer enn det som har vært tidligere, samt at en del menn ikke tar ut noe. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Men er det krise at noen kvinner tar ut så mye hvis man har kommet så langt at fordelingen befolkningen sett under ett er vesentlig bedre? Det har jeg null tro på at vil skje hvis det blir full valgfrihet idag, men forhåpentligvis blir vi såpass vant til at pappaer har permisjon etterhvert at det fortsatt vil være vanlig med pappapermisjon.
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantNei det er ingen krise den dagen det er like vanlig at menn tar størsteparten av permisjonen og det holdninger til å ansette kvinner i fertil alder har endret seg. Jeg tror dessverre at det ligger langt frem i tid. Holdningsendringer må til og der må begge kjønn bidra. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg tror aldri vi kommer dit at det er like vanlig at menn tar størsteparten av permisjonen. Pappapermisjon eller ikke. Jeg håper vi kommer vesentlig lenger enn idag og det har jeg tro på, men så lenge det er kvinner som føder barn og ammer vet jeg ikke om jeg synes det er noe fremskritt engang hvis det blir like vanlig at menn tar mesteparten som at kvinner gjør det. Men jeg håper vi kan komme dit at det blir vanlig at menn tar en solid bit av permisjonstiden og at kvinner og menn blir regnet som relativt likeverdig arbeidskraft. Men der er det nok like viktig hva som skjer etter permisjonstiden. Hvis det er slik at man må regne med at en kvinne ikke er tilbake for fullt før mange år etter første svangerskap skjønner jeg jo at arbeidsgivere blir skeptiske. Kan man forvente at de kommer tilbake for fullt etter 9-10 mnd blir det noe annet og dette bør ikke arbeisgivere tenke på som en grunn til å forskjellsbehandle kvinner.
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg prinsippet er jeg helt for frie valg - men jeg mener at tiden ikke er inne for det enda - se på danmark, der har andelen fedre som tar ut permisjon gått klart ned etter at det ble innført valgfrihet etter en periode med permisjon forbehold far. Jeg tror ikke vi har kommet noe lengre her på berget.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg er også redd for at det vil gå i "dansk" retning. På arbeidsplasser med politisk korrekte akademikere vil det kanskje være mulig å opprettholde andel fedre som tar ut permisjon, men på for eksempel arbeidsplasser av typer som mannen min har vært på er jeg redd for at de færreste menn vil ta ut perm og at de få som gjør det vil bli uglesett og få problemer. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantDet er ganske kjipt å lese at om man ikke hadde hatt muligheten til å ta tre måneder perm, så er man kanskje egentlig uegnet som forelder. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
Kanskje du skal lese hva som faktisk står før du mener deg fornærmet da.
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Om du mener at en forelder som ikke kan ta ut permisjon i det hele tatt ikke skal tenke seg ekstra om og se at det kan være et problem og gjøre det man kan for å kompensere for det, vel så kan du godt være fornærmet, for det mener jeg at man skal gjøre.
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 04-08-13 kl 14:16. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Ringskrømt
|
Jeg leser hva som står, kan ta permisjon, men leser likevel det du skriver på samme måte som Mave. Ja, i tillegg til de martyrske "det skal være tungt og vanskelig"-innleggene fra deg, og de stadig tilbakevendende slutt å sutre og vær fornøyd-svarene, denne gangen fra noen. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg skjønner ikke hvorfor du blir så oppgitt i alle diskusjoner der folk mener noe annet enn deg. Alle har rett til å uttale seg bombastisk om noe. Dette er et diskusjonsforum.
|
|
|
|
|
#17 |
|
Mother of Dragons
|
Åh, ønsker du at jeg skal si min mening om deg også? Du føler at diskusjoner blir bedre av sånt?
|
|
|
#18 |
|
Ringskrømt
|
Nei, personangrep er jeg ikke interessert i. Mitt innlegg handler utelukkende om dine svar, og jeg mener absolutt at holdninger om at det skal være vanskelig og tungvindt fordi det har det vært for dere, er "martyrsk":
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
This is normal!
|
Nå har vel ikke akkurat du bidratt så mye til diskusjonen bortsett fra "Heia Høyre!" litt lenger opp.
|
|
|
|
#20 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg er en sånn som det er nesten helt umulig for å ta permisjon. Og jeg har løst det med å ta baby med på jobb det første året. (Og bare ha 40% permisjon). |
|
|
|
![]() |
|
|