|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ser lyst på livet
|
![]() Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantAnne Eskild, Professor Ved Kvinneklinikken, Akershus Universitetssykehus
Det er liten anerkjennelse av at det tar tid å være mor – og far – i dag, mener Karianne Gamkinn.
Om vi skal 50 år tilbake i tid hadde kvinnene 12 uker fødselspermisjon, kan det virkelig sammenlignes, og deretter i samme artikkel si at man nedprioriterer mødrene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg synes debatten hele tiden polariseres voldsomt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg er enig. Man kan kanskje si at statusen til husmorrollen vs. yrkeskvinnen som sådan har endret seg en del i favør yrkeslivet, men statusen til kvinner som likeverdig deltaker i samfunnet har virkelig bedret seg mange hakk. Og for fedre som vil prioritere familien også. Jeg tør ikke tenke på hvordan stakkars lille Lysbakken hadde hatt det på 60-tallet.
![]() |
#4 |
kamerat
|
![]() Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg synes det der var historieløst vissvass. Og jeg er helt månebedotten over at Høyre synes det er godt valgflesk å ville fjerne historiens mest effektive politiske grep for å fremme likestilling, nemlig den meget skånsomt innførte fedrekvoten. Jeg skjønner at man kan være uenig i de siste justeringene av den, men å foreslå å fjerne den synes jeg er helt koko. Det virker! Det forandrer på ting på ordentlig! Hallo!
![]() |
#5 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg er jo prinsippielt helt enig med Høyre i at dette er noe familien skal og bør bestemme selv. På den annen side kommer jo noen ganger samfunnets interesser foran enkeltindividenes rett til egne valg. Dette er typisk et veldig vanskelig skjæringspunkt for meg.
![]() |
#6 |
kamerat
|
![]() Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantMen Venstre er vel for fedrekvote? :pirker i såret:
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg er jo for det meste sosialist (om enn en vrang og elitær en med hang til individualisme), og for meg kommer samfunnsperspektivet soleklart i første rekke her. Jeg er temmelig overbevist om at familiene vil falle tilbake på strukturelt uheldige og samfunnsmessig kvinnefiendtlige valg om Høyre får gjennom forslaget sitt.
![]() |
#8 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantLitt på siden kanskje, men jeg synes fortsatt det er rart at så få velger at far tar mer av "støyten", si, mens ungene er i 1-3 års alder. En del tenner jo på alle pluggene så fort man nevner ordet likestilling, og tenker automatisk permisjon delt nøyaktig på midten, gråtende mødre som pumper seg på do og ettåring med nitimers dager som det eneste alternativet. Samtidig har jeg inntrykk av at en del mødre jeg ble kjent med da vesla var bitteliten for 11 år siden startet ut som veldig tradisjonelle, for så å ha havnet i en rolle hjemme de ikke trives i. Det er kanskje kos å ta 80% av ansvaret hjemme med en liten en, men ikke like mye kos da man har 3-4 barn i ulik alder og en hverdag hvor man er avhengig at mannen jobber mye, pendler og hva-har-du. Hva er det som gjør at så mange havner der? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantNå har jeg diskutert dette med min mor som fødte for femti år siden, og hun kan fortelle at det var forventet at hun sa opp jobben sin lenge før hun ble høygravid og at man knapt fikk ta på barnet sitt før man fikk det (eller meg
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant
Jeg tror de fleste i Venstre har det som meg. Noen havner på den ene siden, noen på den andre. Jeg har vel vinglet mer her enn i noen annen sak jeg kan huske. (Jada, Esme.
![]() |
#11 |
kamerat
|
Partiet ditt er så stolt av deg!
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Slumrende Ullteppe
|
Åh, så deilig når folk sier hva jeg mener på en så god måte!
![]() |
#15 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg blir oppgitt over argumentet "Folk må få bestemme selv" som om det er slik i alle yrker at menn kan velge foreldrepermisjon om det blir helt frivillig. I mitt yrke hadde det blitt slutt på dagen at mennene hadde tatt permisjon, ikke fordi de ikke har lyst, de fleste av dem gleder seg skikkelig, men fordi de ikke hadde turt. Det er så hard kamp om de faste jobbene, at de ikke hadde tatt sjansen.
![]() |
#16 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dessverre er jeg enig med deg |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Prettiest mess ever seen
|
Mens i andre yrker kan det være vanskelig å ta ut den forbeholdte kvoten, enten for mannen eller kvinnen. Da mister man den. Det er ikke som om begge kvotene kom på toppen av den eksisterende felles foreldrepermisjon, mesteparten ble kjønnsbestemt innen den som var der.
![]() |
#18 |
maler
|
![]() Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantNår det gjelder dette med kvinner som blir mødre og før vs nå er det noe som har endret seg i negativ retning, og det er at det ligger i systemet eller i forventningene at man skal være så friske og glade alt for tidlig. Det at man før i tiden lå på barsel i flere dager og at familien tok over hus og hjem en periode slik at den nybakte moren fikk konsentrere seg om den nyfødte og seg selv i barseltiden tror jeg var bra, og det har vi mistet i overgangen til effektive føde- og barselopphold og mer kjernefamilie med likestilling enn kvinnefellesskap i storfamilien. Jeg tror på ingen måte at det er noen løsning å skru tilbake klokka, men det er viktig å ikke glemme at det koster å gå gravid og føde, det koster å amme og det er store omveltninger man skal igjennom både fysisk og psykisk. Det gjelder først og fremst barseltiden, men det er en prosess som kan vare ganske mye lenger. Dermed stiller aldri kvinner og menn likt når de blir foreldre. Menn kan aldri få opplevelsen av å ha et barn i magen, men de stiller på sett og vis friske og uthvilte i motsetning til mor.
![]() |
#19 |
maler
|
Det er da man får 7 mnd gamle babyer i barnehage. Jeg er ikke helt enig med deg der, men jeg mener likevel at fedrekvote er det minste ondet om man skal si det sånn.
![]() |
#20 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg synes jo Høyre har rett i én ting, det er på tide for menn å tørre å stå opp for at det er viktig for dem å være hjemme.
![]() |
|
|