|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg bruker selvsagt argumentet begge veier, og jeg bruker ikke en gang uunnværlighet. De fleste er ikke uunnværlig. Men jeg synes folk skal få velge selv etter hva som passer best, rett og slett.
|
|
|
#102 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant
Enig, og får ikke prikket deg! |
|
|
|
|
|
#103 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantDet tar tid å endre vaner. Høyre sier at dagens generasjon fedre nå er vant med at fedre skal være hjemme i permisjon med babyene sine - det tror ikke jeg. Særlig når man ser hvordan debatten polariserer seg. Det handler om gründere og små bedrifter. Jeg ser helt klart behovet for å ha mulighet for tilpasninger hos de få - men trenger man å endre på regelverket som gjelder de mange av den grunn? Tror dere ikke det finnes en haug med folk som mener at de er uunværlige på jobben som ikke er bedriftsledere eller gründere? Hva med vaktmesteren - det er faktisk litt krise om han er borte. Renholderen også. De er enklere å erstatte, helt klart, men noe av argumentasjonen går jo på at man ikke ansetter vikar for 2-3 måneder. Når statsrådene i Norge klarer å ta ut fedre- (og mødre-)permisjon, da bør vel majoriteten av befolkninga klare det samme? Man har 59 uker permisjon til rådighet dersom man velger åtti prosent dekning. Mor må ta ni av disse. I løpet av de resterende femti ukene så er det altså umulig for mange menn og kvinner å finne et tidspunkt man kan ta noen uker fri? Det er jo allerede i dag anledning til fleksibelt uttak, så det er ingen som sier at det må være 14 uker i strekk for far. Faktisk kan ha ha fri en dag i uka med lønn i over ett år hvis det passer bedre. Eller andre løsninger. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Glamorøs
|
Næsj. Jeg har omtrent alltid jobbet steder med mindre enn fire ansatte, og mannen er selvstendig næringsdrivende. Og nei, han kunne inne være borte fra jobb 24/7 i fire uker (som var pappapermen dengang da). Vi greide allikevel å løse det med noen halve dager her og der, og en full arbeidsdag hver uke. Det var slett ikke optimalt og ganske slitsomt, og det hadde vært enda vanskeligere med fire måneder, men jeg tror allikevel han anså de dagen de hadde sammen som svært verdifulle og noe han ikke ville gå glipp av. Hadde han ikke hatt lovfestet rett på disse hadde vi nok valgt enklere og latt meg ha hele permisjonen. Tror neppe han hadde vært en dårligere pappa, men han hadde selvfølgelig gått glipp av noe.
|
|
|
#105 |
|
maler
|
Det er en helsegevinst på befolkningsnivå av å "frede" barseltiden i form av disse ukene før og etter fødsel. Derfor tenker jeg at det ikke er fornuftig å endre på akkurat det selv om det alltids vil finnes noen kvinner som kunne ønske seg det annerledes. Men jeg har en tendens til å synes at medisinske hensyn trumfer endel annet. Jeg tror også at ganske mange vil overvurdere sin egen helsetilstand etter fødsel når de er førstegangsfødende, for permisjonstiden og jobbsituasjon planlegges tross alt før barnet er født. Men alt unntatt tre uker før og seks uker etter fødsel er allerede fleksible, man kan flekse med det som man gjør med fedrekvoten. Jeg tenker det er fornuftig å beholde det som det er. Akkurat her synes jeg biologien skiller mellom menn og kvinner. Kvinner må faktisk påregne en periode med uførhet rundt fødsel, både av hensyn til barnet og egen helse. Det må faktisk ikke menn selv om vi prøver å gjøre kjønnene så like som mulig gjennom lovverket. Det hadde vært fint om man kunne regne med at kvinner kunne gå igjennom svangerskap og fødsel uten risiko for at de ikke kunne ivareta arbeidsoppgavene sine, men sånn er det dessverre ikke, heller ikke for de med viktige jobber.
Jeg er enig, men også det at det kan bli en positiv effekt likestillingsmessig av at fedre blir mer naturlig involvert på hjemmebane fra start av.
Jepp. Men jeg tror ikke helt folk skjønner hva som egentlig passer best i det store bildet ennå. Derfor tror jeg at en sånn tvungen løsning er fint noen år. Men på et eller annet tidpsunkt håper jeg det blir unødvendig, for det er i overkant med statlig styring av det som skjer på hjemmebane uten at det enkelte barnets beste er i fokus over hodet.
|
|
|
#106 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg tror det er en gevinst på befolkningsnivå med å ha fredning av permisjon både for mor og far så lenge situasjonen i dag er som den er. Idealet på sikt er fritt valg mener jeg, både for mor og far. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Ja, kanskje jeg burde skrevet forståelse for at ikke alle er like og at hverdagsutfordringene hjemme og borte varierer fra familie til familie.
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 03-08-13 kl 11:33. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantVel og bra med fedrekvote, men jeg synes det er hårreisende at andre skal fortelle meg og min familie hva som passer best for oss. Vi ville mistet fedreukene og barnet måtte ha begynt veldig tidlig i bhg eller jeg måtte ha gått hjemme uten lønn.
|
|
|
|
#109 |
|
maler
|
Det tror jeg også, men det er en grunn til at de ukene før og etter fødsel for mor er fredet av medisinske årsaker. Det var faktisk mer fødselskomplikasjoner før de tre ukene før fødsel ble innført, og man anser nedgangen som en konsekvens av disse ukene. Derfor er jeg faktisk imot valgfrihet disse ukene selv om jeg er tilhenger av det ellers. Jeg synes også at disse ukene burde vært holdt utenfor når man regner på hvor mye permisjon mor og far får, for det blir feil å tenke på det som foreldrepermisjon for barnets del på lik linje med resten.
|
|
|
#110 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Det er vel dette som er essensen i debatten, og på mange måter det Høyre vil livs. Tanken som at folk i landet ikke selv vet hva som funker på svært mange områder, og derfor må Staten må fortelle innbyggerene hva som er det beste for dem. Dette er ideologi, og er kanskje en av de største forskjellene på rød og blå politikk.
|
|
|
#111 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantUkene før fødsel er det meningsløst om far velger, men alle seks ukene etter er det ikke sikkert at alltid er best om mor har. Der bør det kunne velges, en gang i fremtiden. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg skulle egentlig heller sett at de første fire-seks ukene hadde foreldene kunnet ta sammen.
|
|
|
#113 |
|
maler
|
Jeg synes at mor skal ha disse ukene fordi jeg kan se for meg ganske mange årsaker til å velge uklokt her medisinsk sett på grunn av ytre omstendigheter. Men ok, jeg kan se at det i enkelte tilfeller kan være lurt at far er hjemme istedenfor, det vil vel neppe bli noen hovedregel uansett. Jeg er imidlertid enig med Esme, det ville vært fint både for familien, mor og barn at disse ukene har foreldrene sammen. Da kunne mor tatt eksamen eller vært på de to styremøtene som trykker uten at det hadde medført noe omsorgsproblem heller.
|
|
|
#114 |
|
Shake it out!
|
Veldig enig.
|
|
|
#115 |
|
Shake it out!
|
...og årsaken til at jeg stemmer Høyre, selv om jeg ikke er enig i alle enkeltsakene.
|
|
|
#117 |
|
Glamorøs
|
Det hadde vært supert og hadde gjort mye for familien på sikt, tror jeg. Jeg far aldri følt meg så alene som da jeg kom hjem fra sykehuset og Høvdingen dro på jobb. Om vi kunne vært sammen den første perioden hadde vi fått på plass rutiner og et slags felleskap om oppgaven på en helt annen måte.
|
|
|
#118 |
|
intro
|
Enig, og det tror jeg hadde vært gunstig med tanke på forebygging av fødselsdepresjoner også. Jeg skjønte først lenge etterpå hvor totalt på felgen jeg var de første ukene da mannen var tilbake på jobb (og jeg satt alene med en hylebaby i en fremmed, leid leilighet langt unna mitt vante miljø, men det er en annen skål).
|
|
|
|
#119 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg tror at om det ikke var noen føringer for fordeling av perm ville mange aldri prioritere pappaperm i det hele tatt. Kanskje tar jeg feil, men jeg ser jo at stort sett i familier der begge tjener omtrent det samme, og har en type jobb hvor man ikke er uunnværlig, er det veldig få fedre som har fri hver onsdag f.eks også. Er det fedrene som ikke vil, eller er det mødrene? |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantIkke vet jeg, men jeg vil i hvert fall ikke ha fri hver onsdag!
|
![]() |
|
|