Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Ønsker jeg meg en Kindle PW?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-13, 17:08   #21
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker jeg meg en Kindle PW?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg elsker min Kindle høyt og vurderer å anskaffe en PW siden jeg ikke har 3G på den jeg har. Jeg skjønner heller ikke hvorfor norske e-bokleverandører ikke leverer i Kindle-kompatibelt format.

Ja, jeg har lurt lenge på om det finnes en ordentlig grunn. Gjør det det?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 02:05   #22
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ja, jeg har lurt lenge på om det finnes en ordentlig grunn. Gjør det det?

Det kommer an på hva du mener er en «ordentlig grunn»; hvis «advokater og produsenter av brukssperrer skal også leve, selv om avtalene og produktene de lever av å lage er til stor skade for både kulturen, forlagene, forfatterne og leserne» kvalifiserer, så er det en slik grunn.

Det er ingen veldig god grunn til at norske forlag ikke kan tilby bøker i et format som virker direkte på Kindle (.mobi), men da må de bruke vannmerking i stedet for brukssperrer*. En del norske ebøker selges med vannmerking allerede. Aschehoug har det på mange av sine titler; de lar forfatteren bestemme selv om det skal være vannmerke eller brukssperre. Det gjør ikke de andre store så vidt jeg vet. Nesbøs siste roman har vannmerke i følge digitalbok.no, så jeg skjønner ikke helt hvorfor bokhandlene ikke kan tilby .mobi i tillegg til .epub for disse. Men en vannmerket bok kan konverteres fra .epub til .mobi uten å bryte loven, så man har muligheten til å gjøre det selv (selv om digitalbok.no lyver, eller iallefall villeder, om dette på sidene sine der de hevder at bøkene deres ikke kan benyttes på Kindle på grunn av brukssperrer). Man kan sikkert hevde at det blir vanskeligere å forholde seg til flere formater for kjøperen, men «Bokskya» tyder ikke egentlig på at norske forlag bryr seg om det aspektet uansett. Hvis norske forlag tilbød vannmerkede .mobi-bøker, kunne de selge ebøker til alle som har en Kindle uten å måtte betale til eller låse seg til Amazon på noen som helst måte. Og det er relativt enkelt å overføre en bok til Kindle selv om den ikke er kjøpt hos Amazon.

* Vannmerket er skjult i boken, og identifiserer kjøperen av den, så om kjøperen sprer den ut på nettet kan forlaget se hvem sitt eksemplar det er som er kopiert, men vannmerket har ikke tekniske hindringer for dette, og viktigere; det hindrer ikke konvertering til andre formater (vannmerket skal bestå selv om man konverterer), og det er heller ikke ulvolig å konvertere en vannmerket bok til et annet format. Dette gjør at boken ikke trenger å gå ut på dato rent teknisk, og det signaliserer også at forlaget stoler på at kjøperen er ærlig og ikke vil kopiere boken ulovlig. Brukssperrer derimot, som de fleste forlagene i Norge, og Amazon, fortsatt benytter, forsøker å låse boken til en teknisk platform og å hindre konvertering og overføring av boken. Dette gjør at boken ganske sikkert vil bli umulig å lese når platformen forsvinner (og det gjør den). Det er også ulovlig å konverter en slik bok slik at den virker på en annen platform. Amazon of Adobe ønsker åpenbart brukssperrer blant annet fordi det hindrer konkurranse og låser leserne til deres plattform. De norske forlagene som insisterer på slikt har neppe noe å tjene på det, og de gjør det nok fordi de lever i en villfarelse om at dette vil hindre ulovlig kopiering av bøkene deres bare de tror sterkt nok på det.

Ben "magic pixie dust" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 17:26   #23
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

BM sin forklaring er den mest sannsynlige, ja. Det er den samme grunnen til at forlagene holder igjen på utlån av e-bøker gjennom bibliotekene.

Jeg har kjøpt "vannmerkede" bøker fra Aschehoug, som jeg har konvertert til Mobi-format og derfor kan lese på Kindle, som er min foretrukne ebok-plattform.

Jeg tror at forlagene hadde tjent på å vannmerke, og legge ut Kindle-kompatible formater, fremfor å kopisperre, rett og slett fordi det da står tydelig på boka hvem som har kjøpt den og når.

Det er forresten ikke alle bøkene til Aschehoug som har såkalt "sosial DRM", dvs bare vannmerke, ikke kopisperre, men det fremgår av hjemmesiden til Aschehoug hvilke bøker dette gjelder. Den siste til Nesbø er bare vannmerket. Det samme gjelder Tom Egelands bøker. Det er forfatteren selv som velger om boken skal ha teknisk DRM eller sosial DRM. Og i mine øyne er det et argument i seg selv for å kjøpe en bok at forfatteren stoler på leserne sine såpass at han eller hun velger sosial DRM.

Sist redigert av Gaia : 28-07-13 kl 17:37.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 10:50   #24
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært to uker på cruise og sett unnelig på alle de som lå med en Kindle og leste ... Så jeg ønsker meg Kindle nå, så definitivt!

Hvor kjøper jeg? Hva koster den?

Jeg har begynt på bøkene til Jo Nesbø nå. Er straks ferdig med den første, som jeg leser på engelsk ettersom jeg kjøpte den på båten. Det går veldig greit og jeg kunne gjerne tenke meg å lese resten av bøkene om Harry Hole på engelsk også. Får man tak i de til Kindle? Og hva koster egentlig en e-bok?

*grønn*

Gammel 03-08-13, 15:35   #25
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg bestilte PW i går, SS! Regner med den kommer på tirsdag eller onsdag. Akkurat det med levering på døra er litt ugunstig, jeg er av en eller annen grunn aldri hjemme når DHL en gang i blant leverer, men ... Ser ut til å bli trukket rundt 1590,- inkl. det coveret jeg bestilte. Håper det blir med det.

Kan godt hende HH er bedre på norsk, men siden jeg nå engang leste første boka på engelsk, har jeg liksom blitt kjent med mister Holy. Vi får se

Gammel 03-08-13, 15:50   #26
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Ok. Vi får se om det kommer mer passende da. Tiden på døgnet har variert så også, så det er ikke lett å beregne. Jobb er dessuten jobb. Jau, den dukker nok opp! Gleder meg!

Gammel 03-08-13, 16:37   #27
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Det er i hvertfall feil at det er forlagenes vrangvilje som står i veien for formatet.
Den viktigste bremseklossen er forfatterforeningen.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 18:01   #28
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

En får håpe også norske e-bøker kommer seg til Amazon etterhvert, om ikke annet. En skulle jo tro at det ville være ganske greit, når Kindle er så etablert på verdensbasis som det er!?

Gammel 03-08-13, 19:47   #29
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Det tror jammen (og dessverre) jeg også, men det er lov å håpe.

Jeg har lastet ned alt jeg trenger nå, men får ikke gjort mer før jeg har Kindle-en i hånden. Vel, så er halve jobben gjort om ikke annet.

Gammel 03-08-13, 20:03   #30
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer ikke flere gebyrer enn dem du allerede har betalt til Amazon. Gratulerer med Kindle.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-13, 22:48   #31
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det er i hvertfall feil at det er forlagenes vrangvilje som står i veien for formatet.
Den viktigste bremseklossen er forfatterforeningen.

Tull. Det er, så langt jeg kan se, kun Aschehoug blant de store forlagene som tillater salg av sine bøker uten kunde- og litteraturfiendlige restriksjoner i Norge. Jo Nesbø utgis av Aschehoug; han er medlem i Forfatterforeningen og hans nye bøker selges i et redelig format. De andre forlagene «bremser» ikke; de sier faktisk tvert nei. Det går ikke an å utvise mer vrangvilje enn det. (Dette betyr naturligvis ikke at Forfatterforeningen er fri for idioter).

Ben "digging their own grave" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:23.