|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
maler
|
![]() Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortEt forsøksprosjekt med gratis p-piller har vist en reduksjon på 50%, men det er ikke rom for det i statsbudsjettet så det blir ikke videreført.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abort
Jeg vet ikke, men jeg tipper tilgjengeligheten er viktigere enn prisen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det tror jeg også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortJeg tror også det. Og det er veldig begrenset hva slags effekt den legekontrollen i forbindelse med p-piller har i de yngste aldersgruppene. Risikoen er uansett liten, og med tydelig informasjon kan det fint gjøres reseptfritt for de yngste tenker jeg. Farmasøyter er fornuftige personer som kan informere og anbefale legekontroll i gitte tilfeller tenker jeg.
![]() |
#5 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortJeg tror også tilgjengelighet er det viktigste, å ha et lavterskelsted å få resepten. Jeg husker fortsatt hvor innmari flaut det var å be om resept første gang, og hvor høy terskelen var for å bestille den legetimen. Hadde det vært i hjembygda mi tror jeg ikke jeg hadde turt å gå til legen i det hele tatt. Men den lille summen pillene kostet var ikke noe problem, studentøkonomi til tross.
![]() |
#6 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortMen er det egentlig noe lettere å stå på apoteket og be om gratis p-piller enn det er å gå til legen da?
![]() |
#7 |
maler
|
Ja. Venterom, samme fastlege som mamma, manglende fastlege på studiestedet, ventelister, umulig å få time utenom vanlig arbeistid, frykt for at man må gjennom gu.... Og så må man på apoteket etterpå uansett.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortApotek-asatte kjenner vi ikke. Legen kjenner vi.
![]() |
#9 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortGratis legekonsultasjon/ resept og piller for denne aldersgruppen har effekt på aborttallene og antallet uønskede graviditeter. Om man kun snakker tall og driter i den menneskelige etiske moralske Jesus og absolutt alle som skulle ha en mening så koster det mindre enn abortinngrep, syke og psykehusdøgn som følge av komplikasjoner og stønader tiltak og kroner det koster for og med de barna som nok kunne ha ventet litt med å bli født. Det er relativt enkel matte, selvfølgelig skulle man ønske at det var sånn at alle som var voksne nok til å stemme og ha sex og sånn, var voksene modne blablabla til å sørge for prevensjon eller utviklingstøttende tilknytning for eventuelle konsekvenser av mangel på sådan. Sånn er det ikke SUPRISE! Inntil det er sånn mener jeg oppriktig det er absolutt høl i hue å slutte med noe som faktisk virker uten å komme med et bedre alternativ, spesielt når argumentasjonen er et regnestykke som ikke henger på greip. Grei å bomme med 2+2=5-
![]() |
#10 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortDersom det er medisinsk forsvarlig, hvilket Katta altså mener at det er, så syns jeg ideen er god. Fordelen med apotek er at man ikke binder seg til å hente ut piller et bestemt sted. På fastlegekontoret hos oss treffer man så godt som alltid kjente på venterommet, legen er faren til venninna mi, jo, jeg grudde meg til å be om prevensjon første gangen. GU slapp jeg (og finelegen min, som uansett er for god til å byttes ut, foreslo sjøl at han kunne få noen andre til å ta seg av det, da det blei aktuelt). Det eneste andre som foregikk var samtale og blodtrykksmåling. Det kan de vel fikse på apoteket også.
![]() |
![]() |
#11 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortSom farmasøyt, så treffer jeg jo svært mange av jentene mellom 16 og 20, som i dag får dekket 400 kr hvert år til prevensjon. Jeg har inntrykk av, at mange av dem synes det jeg er en grei dame å spørre om en hel rekke ting de lurer på, både når det gjelder beskyttelse mot SOS og bruken av pillene. Svært ofte får jeg inntrykk av de med vilje ikke har spurt forskriver (helsesøster/lege), og det å ha samme lege som mamma, er kanskje en større trygghet når man er 30 enn når man er 16. Mange, mange ganger mangler det gyldig resept også, og da må vi løse det hos oss lokalt. Jeg ser at veldig mange bruker faste apotek.
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortJeg leste en artikkel en gang hvor utvikling av unge jenters seksualitet og seksuelle rolle i sammenheng med p-pillebruk ble problematisert. Jeg husker ikke hele innholdet, men det handlet om konsekvenser av å stoppe naturlig syklus midt i den viktigste perioden hvor ungdommer skal bli kjent med egen kropp og seksualitet. Ved å ta hormoner slik opplever en del jenter å få redusert seksuell lyst, uten å ha blitt kjent med hvordan kroppen egentlig fungerer i naturlig syklus. Hvordan denne reduserte lysten kan påvirke samspillet med partner (faking, sex fordi det forventes osv) påvirker seksuelt selvbilde er noe man ikke vet konsekvens av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortJeg leste en gang en artikkel (som jeg ikke finner igjen uten tilgang til databasene) om depresjon knyttet opp mot p-pillebruk og unge jenter. Jeg er ikke totalt positiv til bruken av p-piller selv om jeg ser nytteverdien. Jeg tror vi må jobbe mer helsefremmende og forebyggende via informasjon og holdningsendring, jeg tror ikke hormoner er den endelige løsningen.
jepp, jeg mangler stor forbokstav Sist redigert av Einhyrningur : 04-08-13 kl 20:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortJeg er veldig usikker på akkurat dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortJeg er veldig kritisk til å dele ut p-piller på linje med kondomer (som uten resept). Som flere over skriver er det en god del negative sider ved p-piller og selv om jeg naturligvis ikke er for en drøss uønskete svangerskap mener jeg virkelig at p-piller og annen hormonell prevensjon skal behandles med den forsiktighet det krever.
2012, 2007 og 2004 Sist redigert av Appelsin : 04-08-13 kl 21:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
En, av to-tre
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortI forhold til kjønnssykdommer er det i alle fall en fordel at man dukker opp hos lege en gang i blant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Usedvanlig begavet
En resept på prevensjon, er gyldig i 3 år i Norge fra datoen den er skrevet ut. Mange leger skriver også mengde tilsvarende dette, slik at det reelle behovet for lege er hvert 3.år i enkelte tilfeller.
![]() |
#19 |
En, av to-tre
![]() Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abortAh, jeg er åpenbart ikke særlig oppdatert på p-pille-regler-fronten. Men det jeg vet, det er at jeg, eh, fikk en kjedelig overraskelse en gang jeg var hos legen for å få p-piller i mine yngre dager. Da jeg var ung *knirk* fikk man bare resept på ett år av gangen. Og for min del var det nok greit, den gangen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Usedvanlig begavet
Veldig enig, og derfor ønsker jeg meg et MYE større fokus på kondombruk, og at DET er begges parters ansvar. Jeg blir helt matt når (primært) unge gutter kommer inn for å hente ut sin 3.kur mot chlamydia på 18 måneder. Hva TENKER de med, liksom? Er rett og slett alt blitt for enkelt og ansvarsløst? Chlamydiabehandling får man jo også gratis, og der gutta tidligere var litt synlig brydd (uten at DET er noe bra heller, for alle del) står nå kompisene rundt og ler og "high fiver" mens jeg registrerer og plukker frem behandlingen.
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 04-08-13 kl 20:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|