|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?Man skal få rene gulv med mopper, og det burde ikke være veldig stor forskjell på bomullsmopp og mikrofiber, kun litt. Der mikrofiber gjør det veldig bra, er støvtest etter bruk av tørrmopp med utgangspunkt i velholdte gulv som parkett, laminat, og bonet vinyl/linoleum. Om man kun bruker tørrmopp hele året vil man til slutt få svarte gulv, i hvert fall om man har hund og barn. Sist redigert av arrow : 03-08-13 kl 17:27. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?Tja, jeg har både hund og barn. Men vasker som sagt nesten aldri golvet. Nå får verken hund eller barn komme inn med skitne poter/ føtter/ sokker, da. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?Ødelegger salmiakk for mikrofiberklutene? Det visste jeg ikke. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?Salmiakk ødelegger ikke for mikrofiberet eller rengjøringen i seg selv, men det er såpass sterkt at det matter ned topplaget i eventuelle boneprodukter som er halve poenget med rengjøringsstrategien. Det samme med grønnsåpe, det hemmer ikke selve mikrofibereffekten, men man får såpefilmen som man slipper ved bruk av kun vann. Hverken såpe eller salmiakk skader mikrofiberdukene, de er like fin igjen etter en tur på 60 grader i vaskemaskinen. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Kontrollfrik
Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?
Hva slags type stativ og klut er det? Hvordan festes det? Hva koster det? Fungerer det? |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Absolute Beginner
|
Du tenker på den fra Europris? Den er vel litt i samme gate som Jif sin, men mye bedre og mer solid synes jeg. (Mulig vi var uheldige med Jif sin og heldige med denne, det vet jeg ikke.) Her er bilde. Og her er moppene jeg har hamstret til. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Oi Oi. Nå føler jeg meg veldig sjuskete.
|
|
|
#28 |
|
Kontrollfrik
Tusen takk! |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?Vi har en litt matt parkett i hele leiligheten. Vasker med microfibermopper (jif og coop på jif-stav) og kaldt vann -av og til med jif allrent. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?Jeg fikk beskjed om at det ikke skulle brukes salmiakk og klorin på mikrofiberklutene, dette fordi klutene ikke lenger ville bli statiske. Det er pga. de skal være statiske at klutene skal vaskes uten skyllemiddel også. Men klutene blir selvsagt ikke ødelagt som kluter ved bruk av hverken salmiakk, skyllemiddel eller annen såpe. De fungerer bare ikke som mikrofiber lenger. Såpe og skyllemiddel forsvinner i vask men ikke effekten av salmiakken. Det var i alle fall det jeg fikk opplyst da jeg kjøpte mine mikrofiberprodukter for mange år siden.
|
|
|
|
#31 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hva er best å bruke til gulvvask?Jeg har to barn og en hund, ingen katt da, men ikke snakk om at jeg vasker gulvene mange ganger i uka av den grunn altså. Søl tørkes opp fortløpende selvsagt, men den o'store gulvvasken skjer egentlig ikke så ofte.
|
![]() |
|
|