|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant
Jeg skjønte ikke helt det med hvorfor du burde ha tatt abort.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Ringskrømt
|
Jeg leser hva som står, kan ta permisjon, men leser likevel det du skriver på samme måte som Mave. Ja, i tillegg til de martyrske "det skal være tungt og vanskelig"-innleggene fra deg, og de stadig tilbakevendende slutt å sutre og vær fornøyd-svarene, denne gangen fra noen. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg skjønner ikke hvorfor du blir så oppgitt i alle diskusjoner der folk mener noe annet enn deg. Alle har rett til å uttale seg bombastisk om noe. Dette er et diskusjonsforum.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg leste innlegget som deg, og synes det var innmari ovenfra-og-ned i sin iver etter å understreke at det at handler om vilje mer enn evne. Tøys, selvfølgelig, at godt foreldreskap avgjøres av hvordan foreldrepermisjonskabalen løses, og det er på ingen måte lengden på permisjonen som er avgjørende for tilknytning, trygghet og gode relasjoner innad i en familie.
|
|
|
#166 |
|
maler
|
Det at noen kvinner får dette til betyr ikke at alle kvinner ville ha fått det til i tilsvarende jobber. Mange kvinner utsetter eller velger bort å få barn i tilsvarende situasjon. Hvorvidt de får det til kommer an på forholdene rundt, blant annet hvilken mann de har. Det samme gjelder menn, mange men vil få det til, noen men får det ikke til. Det at noen eller mange får det til betyr ikke at alle får det til hvis de bare vil nok.
|
|
|
#167 |
|
maler
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant(Og jeg blir alltid litt fascinert over hva jeg ender med å skrive på fp i sånne diskusjoner, at jeg skal befinne meg på den siden som nærmest promoterer morsomsorg og hjemmeværende mødre, for jeg diskuterer alltid motsatt vei overalt ellers. Men jeg synes det er viktig å få frem nyansene).
|
|
|
#168 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantMen altså - mener alle dere andre at det er reelt at det er så vanskelig for så mange flere fedre enn mødre å ta perm? I mine kretser har både mor og far høyere utdanning og ganske viktige jobber, og jeg klarer virkelig ikke å forstå at det skal være så mange flere pappajobber som er helt umulige å være borte fra enn mammajobber. Jeg synes liksom at det er så rart at man bare godtar uten videre at det er så mange menn som ikke klarer å ta ut perm. OG de er jo ikke pålagt å gjøre det - det er jo et tilbud.
|
|
|
|
|
#170 |
|
maler
|
Jeg mener det ut fra tre forhold:
|
|
|
#171 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant[quote=Katta;3759804]Jeg mener det ut fra tre forhold:
|
|
|
|
|
#172 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantGulrøtter er bra saker, og jeg er ikke uenig i at samfunnet enda ikke er der at full likestilling mellom kjønnene på alle områder går automatisk. Spørsmålet er også om DET er noe staten kan tvinge gjennom på sikt, eller om vi skal akseptere at på enkelte områder livet, så vil det være forskjeller, uansett hva poltikere og byråkrater skulle finne på å vedta.
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 04-08-13 kl 14:55. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det er jeg helt enig i. Ett sted må grensen gå, synes jeg. også fordi foreldre deltar i arbeidslivet og vi trenger at de ikke blir marginalisert fordi det er risiko for at de blir borte i årevis av gangen.
|
|
|
|
|
#174 |
|
kamerat
|
Nettopp. Jeg mener at størrelsen, opptjeningsregler og uttaksløsninger for fedrekvote absolutt kan og bør diskuteres, men å fjerne fedrekvota nå oppfatter jeg som ren sabotasje av de gode tingene som er oppnådd disse 20 årene fedrekvota har eksistert.
|
|
|
#175 |
|
Mother of Dragons
|
Om du mener at en forelder som ikke kan ta ut permisjon i det hele tatt ikke skal tenke seg ekstra om og se at det kan være et problem og gjøre det man kan for å kompensere for det, vel så kan du godt være fornærmet, for det mener jeg at man skal gjøre.
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 04-08-13 kl 15:16. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Mother of Dragons
|
Åh, ønsker du at jeg skal si min mening om deg også? Du føler at diskusjoner blir bedre av sånt?
|
|
|
#177 |
|
This is normal!
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg mener det er bra for både barna og samfunnet at fedre deltar mer i barnas liv fra de er små, og jeg mener at x antall uker forbeholdt far er måten å få til dette på. I tillegg er det bra for kvinners yrkesdeltakelse, noe jeg også mener kommer barna til gode.
|
|
|
|
#178 |
|
This is normal!
|
Jepp.
|
|
|
|
#179 |
|
This is normal!
|
Nå har vel ikke akkurat du bidratt så mye til diskusjonen bortsett fra "Heia Høyre!" litt lenger opp.
|
|
|
|
#180 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg er en sånn som det er nesten helt umulig for å ta permisjon. Og jeg har løst det med å ta baby med på jobb det første året. (Og bare ha 40% permisjon). |
|
|
|
![]() |
|
|