Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-13, 13:42   #161
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er ganske kjipt å lese at om man ikke hadde hatt muligheten til å ta tre måneder perm, så er man kanskje egentlig uegnet som forelder.

Jeg foretrekker egentlig alltid valgfrihet, men ser også nødvendigheten av å innføre tiltak som da pappapermen ble innført. Og den virker, som Toffskij sier.

Hadde jeg blitt gravid nå hadde permisjon vært en utfordring, men med motsatt fortegn. Men så er det visst også da slik at hvis jeg hadde blitt gravid nå, så burde jeg tatt abort fordi jeg er familieforsørger og dobbeltjobbende. På tross av andre omsorgsevner og den andre forelderens tilstedeværelse.

:såre tær:

Jeg skjønte ikke helt det med hvorfor du burde ha tatt abort. Uansett så tenker jeg at kvinner som er i jobber hvor det er vanskelig å være borte, faktisk får til en ordning av noe slag når de får barn, ergo tror jeg at det er fler menn som hadde kunnet tatt ut permisjon i en eller annen for hvis de (og mor) virkelig, virkelig hadde villet.

Jeg har en venninne som er i toppledelsen i et stort konsern. Hun har tre barn og har hatt korte perioder hvor hun har vært helt borte fra jobb etter fødsel (type tre mndr.), men har jobbet og tatt ut delvis perm sammen med far for begge de to yngste.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 14:00   #162
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Kanskje du skal lese hva som faktisk står før du mener deg fornærmet da.

Jeg leser hva som står, kan ta permisjon, men leser likevel det du skriver på samme måte som Mave. Ja, i tillegg til de martyrske "det skal være tungt og vanskelig"-innleggene fra deg, og de stadig tilbakevendende slutt å sutre og vær fornøyd-svarene, denne gangen fra noen.

Alltid like fruktbart å diskutere sånt som dette.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 14:02   #163
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler meg for øvrig ikke fornærmet.

Derimot synes jeg "kanskje man bare skal la være å få barn, da" er uheldig argumentasjon.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 14:15   #164
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg leser hva som står, kan ta permisjon, men leser likevel det du skriver på samme måte som Mave. Ja, i tillegg til de martyrske "det skal være tungt og vanskelig"-innleggene fra deg, og de stadig tilbakevendende slutt å sutre og vær fornøyd-svarene, denne gangen fra noen.

Jeg skjønner ikke hvorfor du blir så oppgitt i alle diskusjoner der folk mener noe annet enn deg. Alle har rett til å uttale seg bombastisk om noe. Dette er et diskusjonsforum.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 04-08-13, 14:31   #165
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske kjipt å lese at om man ikke hadde hatt muligheten til å ta tre måneder perm, så er man kanskje egentlig uegnet som forelder.

Jeg foretrekker egentlig alltid valgfrihet, men ser også nødvendigheten av å innføre tiltak som da pappapermen ble innført. Og den virker, som Toffskij sier.

Hadde jeg blitt gravid nå hadde permisjon vært en utfordring, men med motsatt fortegn. Men så er det visst også da slik at hvis jeg hadde blitt gravid nå, så burde jeg tatt abort fordi jeg er familieforsørger og dobbeltjobbende. På tross av andre omsorgsevner og den andre forelderens tilstedeværelse.

:såre tær:

Jeg leste innlegget som deg, og synes det var innmari ovenfra-og-ned i sin iver etter å understreke at det at handler om vilje mer enn evne. Tøys, selvfølgelig, at godt foreldreskap avgjøres av hvordan foreldrepermisjonskabalen løses, og det er på ingen måte lengden på permisjonen som er avgjørende for tilknytning, trygghet og gode relasjoner innad i en familie.

Gammel 04-08-13, 14:34   #166
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg skjønte ikke helt det med hvorfor du burde ha tatt abort. Uansett så tenker jeg at kvinner som er i jobber hvor det er vanskelig å være borte, faktisk får til en ordning av noe slag når de får barn, ergo tror jeg at det er fler menn som hadde kunnet tatt ut permisjon i en eller annen for hvis de (og mor) virkelig, virkelig hadde villet.

Jeg har en venninne som er i toppledelsen i et stort konsern. Hun har tre barn og har hatt korte perioder hvor hun har vært helt borte fra jobb etter fødsel (type tre mndr.), men har jobbet og tatt ut delvis perm sammen med far for begge de to yngste.

Det at noen kvinner får dette til betyr ikke at alle kvinner ville ha fått det til i tilsvarende jobber. Mange kvinner utsetter eller velger bort å få barn i tilsvarende situasjon. Hvorvidt de får det til kommer an på forholdene rundt, blant annet hvilken mann de har. Det samme gjelder menn, mange men vil få det til, noen men får det ikke til. Det at noen eller mange får det til betyr ikke at alle får det til hvis de bare vil nok.

Gammel 04-08-13, 14:35   #167
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Og jeg blir alltid litt fascinert over hva jeg ender med å skrive på fp i sånne diskusjoner, at jeg skal befinne meg på den siden som nærmest promoterer morsomsorg og hjemmeværende mødre, for jeg diskuterer alltid motsatt vei overalt ellers. Men jeg synes det er viktig å få frem nyansene).

Gammel 04-08-13, 14:36   #168
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Men altså - mener alle dere andre at det er reelt at det er så vanskelig for så mange flere fedre enn mødre å ta perm? I mine kretser har både mor og far høyere utdanning og ganske viktige jobber, og jeg klarer virkelig ikke å forstå at det skal være så mange flere pappajobber som er helt umulige å være borte fra enn mammajobber. Jeg synes liksom at det er så rart at man bare godtar uten videre at det er så mange menn som ikke klarer å ta ut perm. OG de er jo ikke pålagt å gjøre det - det er jo et tilbud.

Gammel 04-08-13, 14:37   #169
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke hvorfor du blir så oppgitt i alle diskusjoner der folk mener noe annet enn deg.

Jeje. : oppgitt:

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 14:42   #170
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men altså - mener alle dere andre at det er reelt at det er så vanskelig for så mange flere fedre enn mødre å ta perm? I mine kretser har både mor og far høyere utdanning og ganske viktige jobber, og jeg klarer virkelig ikke å forstå at det skal være så mange flere pappajobber som er helt umulige å være borte fra enn mammajobber. Jeg synes liksom at det er så rart at man bare godtar uten videre at det er så mange menn som ikke klarer å ta ut perm. OG de er jo ikke pålagt å gjøre det - det er jo et tilbud.

Jeg mener det ut fra tre forhold:

1. Det er flere kvinner enn menn i gjennomregulerte, offentlige stillinger og flere menn enn kvinner i litt mer usikre, mindre, private foretak, og det er flere menn enn kvinner i sjefsjobber.
2. Kvinner som er i en posisjon hvor de ikke vil være i stand til å ta permisjon vil som regel velge bort barnefødsler i den perioden, mens menn i større grad blir med på lasset.
3. Alle skjønner at en kvinne som har født må ha noe fri. At menn også skal ha fri oppi dette er ennå ikke like etablert i samfunnet. Menn møter dermed mer motstand enn kvinner her.

Dette er ikke helt heldig, men det er sånn. Forhåpentligvis vil noen år med fedrekvote endre noe av dette bildet.

Gammel 04-08-13, 14:45   #171
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

[quote=Katta;3759804]Jeg mener det ut fra tre forhold:

1. Det er flere kvinner enn menn i gjennomregulerte, offentlige stillinger og flere menn enn kvinner i litt mer usikre, mindre, private foretak, og det er flere menn enn kvinner i sjefsjobber.
2. Kvinner som er i en posisjon hvor de ikke vil være i stand til å ta permisjon vil som regel velge bort barnefødsler i den perioden, mens menn i større grad blir med på lasset.
3. Alle skjønner at en kvinne som har født må ha noe fri. At menn også skal ha fri oppi dette er ennå ikke like etablert i samfunnet. Menn møter dermed mer motstand enn kvinner her.

Dette er ikke helt heldig, men det er sånn. Forhåpentligvis vil noen år med fedrekvote endre noe av dette bildet.[/quote]
Nemlig, det er det jeg også mener og håper og det er derfor jeg synes det er så dumt å skulle gå tilbake på fedrekvote i permisjonstiden akkurat nå.

Gammel 04-08-13, 14:45   #172
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gulrøtter er bra saker, og jeg er ikke uenig i at samfunnet enda ikke er der at full likestilling mellom kjønnene på alle områder går automatisk. Spørsmålet er også om DET er noe staten kan tvinge gjennom på sikt, eller om vi skal akseptere at på enkelte områder livet, så vil det være forskjeller, uansett hva poltikere og byråkrater skulle finne på å vedta.

At 14 uker til far er et tilbud, er greit nok. Allikevel vil det, i familiepolitikkens navn, oppleves som å blir FRATATT noe i de tilfellene familiene ikke klarer å få kabalen til å gå opp slik at hele perioden kan utnyttes til babyen beste. At familiens hovedinntekt (ofte) skal reduseres med 20 %, kan være ganske tøft for mange. Det viser bla annet tråder her på FP, hvor innlegg forteller at mange er helt avhengige av barnetrygden for å få økonomien til å gå rundt. Hva da, hvis inntekten reduseres med 6000 i måneden?

At staten og det offentlige Norge dytter og lokker, for å lage samfunnet mest mulig slik den til enhver tid rådende ledelse ønsker, er jo ikke noe nytt. Men akkurat p.t., synes jeg faktisk friheten til å tenke sjæl blir innskrenket på svært mange områder, og DET liker jeg dårlig.

At 59 uker med betalt 80 % permisjon til nybakte foreldre er GALSKAP i et land som ikke har inntekter nok til å dekke de offentlige utgiftene i utgangspunktet, er en annen (betenkelig) sak.

Sist redigert av Billa : 04-08-13 kl 14:55.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 14:51   #173
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Gulrøtter er bra saker, og jeg er ikke uenig i at samfunnet enda ikke er der at full likestilling mellom kjønnene på alle områder går automatisk. Spørsmålet er også om DT er noe staten kan tvinge gjennom på sikt, eller om vi skal akseptere at på enkelte områder livet, så vil det være forskjeller, uansett hva poltikere og byråkrater skulle finne på å vedta.

At 14 uker til far er et tilbud, er greit nok. Allikevel vil det, i familiepolitikkens navn, oppleves som å blir FRATATT noe i de tilfellene familiene ikke klarer å få kabalen til å gå opp slik at hele perioden kan utnyttes til babyen beste. At familiens hovedinntekt (ofte) skal reduseres med 20 %, kan være ganske tøft for mange. Det viser bla DT annet tråder he på FP, hvor innlegg viser at mange er helt avhengige av barnetrygden for å få økonomien til å gå rundt. Hva da, hvis inntekten reduseres med 6000 i måneden?

At staten og det offentlige Norge dytter og lokker, for å lage samfunnet mest mulig slik den til enhver tid rådene ledelse ønsker, er jo ikke noe nytt. Men akkurat p.t., synes jeg faktisk friheten til å tenke sjæl blir innskrenket på svært mange områder, og DET liker jeg dårlig.

At 59 uker med betalt 80 % permisjon til nybakte foreldre er GALSKAP i et land som ikke har inntekter nok til å dekke de offentlige utgiftene i utgangspunktet, er en annen (betenkelig) sak.

Det er jeg helt enig i. Ett sted må grensen gå, synes jeg. også fordi foreldre deltar i arbeidslivet og vi trenger at de ikke blir marginalisert fordi det er risiko for at de blir borte i årevis av gangen.

Gammel 04-08-13, 14:53   #174
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nemlig, det er det jeg også mener og håper og det er derfor jeg synes det er så dumt å skulle gå tilbake på fedrekvote i permisjonstiden akkurat nå.

Nettopp. Jeg mener at størrelsen, opptjeningsregler og uttaksløsninger for fedrekvote absolutt kan og bør diskuteres, men å fjerne fedrekvota nå oppfatter jeg som ren sabotasje av de gode tingene som er oppnådd disse 20 årene fedrekvota har eksistert.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 14:54   #175
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjorde det. Og jeg er klar over at jeg leser det med såre tær. Læll.

Om du mener at en forelder som ikke kan ta ut permisjon i det hele tatt ikke skal tenke seg ekstra om og se at det kan være et problem og gjøre det man kan for å kompensere for det, vel så kan du godt være fornærmet, for det mener jeg at man skal gjøre.

Jeg mener at det ikke er uproblematisk at en forelder som ikke har tenkt å ta noe som helst permisjon mener at det overhodet ikke er noe suboptimalt i det, og dermed ikke har tenkt prøve å kompensere for det.

Og det er stor forskjell på å mene at man er i en mindre egnet posisjon til å få barn (pga jobb, økonomi etc) enn å mene at man er uegnet som person til å være forelder.

At du tydeligvis mener at jeg har dømt deg som uegnet forelder er ikke korrekt, men om du i din situasjon ikke hadde sett noe som helst vanskeligheter og ikke lagt opp til alternative måter å være med babyen om du ikke hadde fått til permisjon, da hadde jeg blitt svært overrasket, det må jeg si.

Sist redigert av Esme : 04-08-13 kl 15:16.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 14:55   #176
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, ønsker du at jeg skal si min mening om deg også? Du føler at diskusjoner blir bedre av sånt?

Gammel 04-08-13, 15:00   #177
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener det er bra for både barna og samfunnet at fedre deltar mer i barnas liv fra de er små, og jeg mener at x antall uker forbeholdt far er måten å få til dette på. I tillegg er det bra for kvinners yrkesdeltakelse, noe jeg også mener kommer barna til gode.

Og jeg synes folk kan ta litt mer ansvar selv for å få livet til å gå opp, både med og uten barn. Da vi kjøpte hus, ville vi ikke låne for mye. Mannen min gikk kraftig ned i lønn de månedene han hadde permisjon, og dette sammen med ønske om en fleksibel økonomi gjorde at vi prioriterte vekk et dyrere hus i et bedre område. Man - både menn og kvinner - må kanskje akseptere at man må prioritere vekk noe for å kunne ha tid og råd til barn. Ønsker man barn men har en jobb som gjør det umulig å være borte i 3 måneder, må man kanskje velge mellom en av dem. Det samme gjelder økonomi. Vi har (av grunner jeg ikke har tenkt å utbrodere her) valgt å ikke få flere barn, selv om jeg kunne ønsket meg både 3 og 4. Hadde permisjonsordningen vært annerledes, hvis husmorvikarordningen fortsatt eksisterte osv. osv. kunne vi kanskje fått det til, men vi har altså måtte ta et valg ut fra det livet vi har her og nå. At Staten skal lage en ordning som skal passe alle perfekt, uten å legge noen føringer i forhold til hva som er bra i et barne- og samfunnsperspektiv, synes jeg er utopisk.

Å diskutere dagens ordning er viktig og bra, og særlig Katta og Guava har mange gode innlegg, synes jeg. Ordningen er som Billa påpeker ekstremt kostbar, så den bør være mest mulig balansert i forhold til hva som er bra for barnet, for samfunnet og for foreldrene.

Gammel 04-08-13, 15:02   #178
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nettopp. Jeg mener at størrelsen, opptjeningsregler og uttaksløsninger for fedrekvote absolutt kan og bør diskuteres, men å fjerne fedrekvota nå oppfatter jeg som ren sabotasje av de gode tingene som er oppnådd disse 20 årene fedrekvota har eksistert.

Jepp.

Gammel 04-08-13, 15:04   #179
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Nå har vel ikke akkurat du bidratt så mye til diskusjonen bortsett fra "Heia Høyre!" litt lenger opp.

Og jeg skjønner ikke de såre tærne til Maverick.

Gammel 04-08-13, 15:27   #180
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Jeg er en sånn som det er nesten helt umulig for å ta permisjon. Og jeg har løst det med å ta baby med på jobb det første året. (Og bare ha 40% permisjon).

Jeg skjønner at det ikke er mulig i alle jobber, men jeg er ganske sikker på at de fleste menn i min type jobb ville mene at det ikke er mulig i min jobb heller.

Så er det sikkert mange som mener at dette er en gal løsning også, men dem om det.
Vi har et helt utrolig fleksibelt og raust permisjonssystem i dette landet, som jeg er supertakknemlig for.

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:14.