Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-07, 10:02   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Det er viktig for meg. Veldig viktig. Jeg retter ikke på andre folk ubedt, men feil i mer eller mindre "offentlig" tekst kan jeg godt finne på å påpeke. (Da mener jeg ikke vanlige foruminnlegg – men jeg bruker min moddemakt til å rette på overskriftene, fordi de er en del av forumets ansikt utad mer enn de er en del av innleggene.)

Jeg er en veldig lite misjonerende person til vanlig, men akkurat økt språk- og normbevissthet er noe jeg brenner litt for. Jeg synes språknormen er viktig fordi den (tro det eller ei!) gjør det enklere å skrive, ikke minst for dem som ikke er språklige naturbegavelser. Det er mye enklere å forholde seg til én entydig, klar og offisiell norm enn å skrive på øret mens man forholder seg til masse synsing og motstridende meninger. Skriftspråk er ikke det samme som talespråk. Man må lære hvordan man "oversetter" fra det ene til det andre. Det er en av grunnene til at jeg er så aktiv i språktråder på nettet – jeg synes det er verdt å lære flest mulig at det er uendelig mye enklere å slå opp i Bokmålsordboka på nett enn det er å starte en lang diskusjonstråd om hvordan noe staves, med all verdens uautoriserte oppfatninger om at noe "ser rart ut" og "jeg ville ikke skrevet det" og ikke minst "hvordan går det an å henge seg opp i sånne bagateller?".

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13.