|
Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
intro
|
![]() Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg har kommet opp i stry.
![]() |
![]() |
#2 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg er selv norsklærer - men er ikke tilhenger av å rette på andre ( og da mener jeg utenom undervisningssituasjonen, selvfølgelig; ).
![]() |
#3 |
Livsnyter
|
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Ja jeg tror at yngre mennesker generelt sett er mindre opptatt at rettskrivning enn oss "eldre". |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Zoë: Jeg går absolutt ikke rundt og retter på andre i det daglige, jeg heller, altså - ser at innlegget mitt var litt klønete formulert mot slutten. (Nå ble jeg plutselig dritnervøs for å skrive noe feil i denne tråden.
![]() |
![]() |
#5 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?I et nettforum hvor skriftlige innlegg er den eneste kommunikasjonsformen, blir hvordan folk ordlegger seg avgjørende når jeg danner meg et bilde av dem. Noe jeg automatisk gjør mer eller mindre bevisst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Selv om jeg ikke tar meg den friheten å rette på andre til stadighet, så påvirker skrivemåten mitt inntrykk av andre - helt klart.
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg synes det er viktig å skrive korrekt. Og ja, jeg er norsklærer.
![]() |
#8 |
intro
|
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?
Det var et godt poeng.
![]() |
![]() |
#9 |
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg jobber med språk til daglig, derfor regner jeg med at jeg er litt yrkesskadet, og dermed mer "hysterisk" på dette området enn folk flest. Kjepphestene står formelig i kø ... Har mang en gang opplevd å bli sett på som rar fordi jeg irriterer meg -- og gir uttrykk for det -- over feil bruk av aksenttegn, orddelingsfeil og andre godsaker.
![]() |
#10 |
intro
|
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg er nok yrkesskadet, jeg også, HSJ. Selv om jeg ikke har blitt lærer, jobber jeg mye med korrektur og har en arbeidsgiver som er rørende opptatt av godt språk. På den annen side har jeg vært slik bestandig, siden lenge før jeg begynte å studere språk.
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Hi, hi, jeg har norsk i 2. klasse og er ikke så veldig opptatt av rettskriving enda. Men det er klart at jeg ofte danner meg et bilde av en person ut i fra hvordan de skriver. Selv prøver jeg å skrive mest mulig korrekt norsk, men sliter med tegnsetting og skriver litt feil en gang i blant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg har droppet medlemsskap i flere grupper pga. dårlig språk og håpløse feil, og jeg er tindrende ung. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg bryr meg ikke i forumverden at folk ikke skriver korrekt.
![]() |
#14 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg er enig. Det er mye mer behagelig å lese godt formulerte innlegg
![]() |
#15 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Det er viktig for meg. Veldig viktig. Jeg retter ikke på andre folk ubedt, men feil i mer eller mindre "offentlig" tekst kan jeg godt finne på å påpeke. (Da mener jeg ikke vanlige foruminnlegg – men jeg bruker min moddemakt til å rette på overskriftene, fordi de er en del av forumets ansikt utad mer enn de er en del av innleggene.)
![]() |
#16 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg liker å skrive ord riktig, men smeller gjerne på noen utropstegn om jeg syns det passer. Og det får en jo røde prikker for her :erfart: |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Ustabil
|
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg er en pedant både muntlig og skriftlig selv også - men har innsett at det finnes kanaler hvor uttrykk er viktigere enn form. Internett og SMS er blant disse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
både her og der
|
![]() Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?Jeg må innrømme at jeg henger meg opp i både skrivefeil og dårlige formuleringer, men det viktigste er at teksten kommuniserer. Det verste jeg vet er uklarheter, der jeg sitter igjen med spørsmålet: Hva mener han/hun her? Sist redigert av cora : 04-05-07 kl 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Fantastisk godt sagt, og jeg er helt enig i dette. Det er kanskje synd, men man blir faktisk ofte vurdert litt etter hvordan man skriver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
kamerat
|
Men for å kunne gjøre dette, må man faktisk ha ganske god peiling på hva reglene er. Man må være normsikker for å bryte normen på en kreativ måte.
![]() |
|
|