Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?
Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.
Jeg tror bare ikke at et tøffere arbeidsliv og nedbygging av arbeidstakeres rettigheter er veien å gå. Jeg tror ikke på at større åpning for midlertidige ansettelser kommer norske arbeidstakere til gode, jeg tror ikke at de borgerlige partiene greier å stoppe strømmen av produksjonsoutsourcing til lavkostland. Det er ikke å skape et bærekraftig arbeidsliv i Norge å outsource allerede lønnsomme arbeidsplasser til Bangladesh for at de skal bli enda mer lønnsomme. Jeg er sterkt imot økt bruk av billig øst-europeisk arbeidskraft, som man må være naiv for ikke å se at er ren sosial dumping. Folk som jobber i Norge bør jobbe under norske forhold og til norsk lønn. Og siden jeg er sosialist så er jeg selvsagt for en langt mer rettferdig fordeling (dvs. mindre til de rike. Iallefall såpass lite at de kan beholde lønnsomme arbeidsplasser i Norge) og imot all privatisering av offentlige tjenester.
Men hva mener du da er veien å gå? Jeg ser at mange med letthet kan si seg enig med dette (man må nesten være direkte slem for å være uenig) - men jeg synes så ofte at det i sosiale/radikale tankerekker kommer frem mye om hva man VIL HA, men ikke på hva det skal gå på bekostning av ("de rike" er et veldig vagt begrep, og skal "alle rike" finansiere all økningen av sosiale og medisinske kostnader fremover må riking-definisjonen settes veldig lavt...).