Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

FPs partibarometer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva stemmer du?
Høyre 72 23,30%
Arbeiderpartiet 101 32,69%
SV 38 12,30%
Senterpartiet 7 2,27%
Venstre 43 13,92%
Kristelig Folkeparti 9 2,91%
Fremskrittspartiet 5 1,62%
Rødt 7 2,27%
Miljøpartiet de grønne 16 5,18%
Andre 0 0%
Brokkolipartiet 11 3,56%
Deltakere: 309. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-13, 19:08   #101
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FPs partibarometer

Jeg stemmer AP og Høyre ca annenhver gang. Denne gangen er det vel egentlig høyre sin tur hvis jeg skal tenke sånn. Det er ikke det at jeg vingler så veldig, men jeg er ganske rød i helse/eldreomsorg/barnehageområdet - altså endel fellesløsninger. Og så er jeg ganske blå på endel andre områder, spesielt skole og næringspolitikk. Så jeg burde hatt muligheten til å være lilla.

Jeg tror jeg lander på AP i år, men jeg er fortsatt usikker.

Gammel 06-08-13, 19:09   #102
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillapartiet!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 19:22   #103
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg kjem ut med Venstre på testar, og det stemmer med det eg har tenkt også. Neste på lista blir MDG, etterfulgt av SV og deretter KrF. Aller nederst er FrP og nest nederst er Høgre og AP. Så eg stemmer altså for eit mest mulig grønt alternativ i kombinasjon med Høgre.

Her har eg tenkt å følge med:
http://www.nrk.no/valg2013/skal-loft...rne-1.11155639

Foreløbig ligg kun Venstre der, men eg har tenkt å høyre på alle saman. Eg likar at partileiarane får gått i djupna på ting og snakka om det dei sjølve syns er viktig.
Edit: ah, Høgre er også kommen til.

Sist redigert av Syrin : 06-08-13 kl 19:27.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-13, 09:31   #104
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ser ut til at FP-folka er meir AP-venlege enn den jevne nordmann:

http://politisk.tv2.no/spesial/parti...alinger/10558/

Gammel 07-08-13, 12:47   #105
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg stemmer, som vanlig, SV.

Men jeg er kjempenysgjerrig på hva dere som skal stemme MDG stemte ved forrige valg? Care to share?

Ved forrige kommunevalg stemte jeg MDG da også. Ved forrige stortingsvalg stemte jeg SV.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 09:49   #106
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemmer SV.

Gammel 08-08-13, 13:49   #107
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tidligere stemt SV. Er usikker i år. Veldig usikker. Tok et par tester og endte opp med Krf på første plass, men tror ikke jeg havner der heller.

Er usikker på om det er meg eller verden som har endret seg siden jeg er blitt så partipolitisk usikker. Jeg er egentlig med Fakse i at på lang sikt er det nok miljø som betyr noe, men vi skal jo leve på kort sikt også. Og dette med oljeborring, jeg har rett og slett ikke satt meg godt nok inn i det til at jeg har noen formening om hva som er rett eller galt.

Gammel 08-08-13, 14:00   #108
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Him: eg blir meir usikker jo eldre eg blir Kanskje ein eigentleg berre blir klokare.

Gammel 08-08-13, 14:14   #109
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Him: eg blir meir usikker jo eldre eg blir Kanskje ein eigentleg berre blir klokare.

Ja, det er HELT sikkert det! Nei da, men jeg merker at jeg blir mer og mer pragmatisk med årene og jeg merker at jeg kjeder meg voldsomt sammen med folk som fokuserer på hva de skal oppnå heller enn hvordan de skal oppnå det. Ønske det, ville det, gjøre det. Det er som oftest i siste ledd det feiler.

Når jeg leser partiprogrammet til MDG så tenker jeg bare: Det der er ikke mulig, men samtidig så trenger vi noen som faktisk sikter mot stjernene - da kommer vi kanskje klar av tretoppene.

Gammel 08-08-13, 14:18   #110
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Når jeg leser partiprogrammet til MDG så tenker jeg bare: Det der er ikke mulig, men samtidig så trenger vi noen som faktisk sikter mot stjernene - da kommer vi kanskje klar av tretoppene.

Sånn tenker jeg også, også tenker jeg at det med så små partier ikke er så viktig med program, de får neppe gjennomført noe, men med dyktige folk på tinget som kan komme med gode og viktige argumenter som kanskje de andre lytter til i en del saker. Miljø er et tungt og vanskelig tema med mye informasjon, og et er ikke noe man kan forvente at alle stortingsrepresentanter har dybdekunnskaper om. Så om man får inn noen fra MDG så er det i alle fall noen der som kan bidra med kunnskap.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 14:23   #111
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Eg er heilt enig med de over. Små parti har ofte ein viktig rolle som "gneldrebikkjer". Eg treng ikkje ein gong vere enig med dei i alt, men syns det er bra at dei får ein plass i Stortinget.

Gammel 08-08-13, 14:57   #112
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som jeg sa i den andre tråden, de gjør antagelig liten skade så lenge bare noen få stemmer på dem. Men personlig skjønner jeg ikke at folk stemmer på partier de håper ikke skal få reell makt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 15:00   #113
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Skal ein da berre stemme på dei partia som ein trur har ein sjangs å vinne eller sitte i regjering? Og kva er "makt"? Påvirkning er også ein form for makt.

Gammel 08-08-13, 16:17   #114
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Skal ein da berre stemme på dei partia som ein trur har ein sjangs å vinne eller sitte i regjering? Og kva er "makt"? Påvirkning er også ein form for makt.

Nei, det skulle tatt seg ut. Jeg stemmer jo på et lite parti selv. Men jeg ønsker jo virkelig at den helhetlige politikken deres skal gjennomføres, så mye som mulig.

Jeg har ikke noe problem med at MDG får et mandat, selv om historien vel har vist at det er svært begrenset hvor mye bråk disse enmannspartiene klarer å lage på sidelinjen. Men jeg tror virkelig ikke Norge hadde blitt et bra sted hvis hele (?) politikken deres ble innført. Og hvis man ikke synes det, synes jeg personlig at det er rart å stemme på dem. Men det er så klart lov likevel.

- No. 4 -
Gammel 08-08-13, 16:41   #115
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men jeg tror virkelig ikke Norge hadde blitt et bra sted hvis hele (?) politikken deres ble innført. Og hvis man ikke synes det, synes jeg personlig at det er rart å stemme på dem. Men det er så klart lov likevel.

Jeg synes jo ikke det er rarere enn å stemme på et parti som man liker alt til, men som man vet må gå i samarbeid med noen slik at politikken som blir gjennomført kommer til å være full av kamelhår. (I praksis er det ingen forskjell)

Selv tror jeg at jeg hater politikk, det er så mange ting man må "møtes" på at resultatet blir mer eller mindre status quo. Av og til lurer jeg på (i mine mørkere stunder, vel å merke!) om demokratiet kommer til å føre til noe som helst annet enn stillstand.

Gammel 09-08-13, 00:45   #116
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan ser egentlig en drømmeregjering ut? Hvem fyller de ulike postene? Inni mitt enkle hode sitter nemlig omtrent hele fargespekteret der -ikke helt jevnt fordelt og noen har ingen representanter. Men d et sitter en godt blandet gruppe ja. Det skulle ha vært mulig å stemt på personer til de ulike postene i min regjering.

Gammel 09-08-13, 07:40   #117
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Ok, him, for meg er det ikke det samme. Det handler om hva min stemme kjemper for. Jeg skjønner at jeg ikke får bestemme alt selv.

- No. 4 -
Gammel 09-08-13, 12:30   #118
him
Leser

him sin avatar

Standard

Ok, him, for meg er det ikke det samme.

Det er klart at det er en prinsippforskjell, men noen praktisk forskjell er det ikke.

Gammel 09-08-13, 12:43   #119
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Den praktiske forskjellen er at jo flere stemmer mitt parti får, jo mer får jeg den politikken jeg vil ha. Hvis jeg hadde stemt et marginalparti for å lage bråk, hadde det ikke nødvendigvis vært positivt hvis de gjorde et brakvalg.

- No. 4 -
Gammel 09-08-13, 12:58   #120
him
Leser

him sin avatar

Standard

Den praktiske forskjellen er at jo flere stemmer mitt parti får, jo mer får jeg den politikken jeg vil ha. Hvis jeg hadde stemt et marginalparti for å lage bråk, hadde det ikke nødvendigvis vært positivt hvis de gjorde et brakvalg.

Rent praktisk vet jeg at Venstre ikke vil bli dominerende "over natta", og vi vet også at marginalpartiet MDG bare har en sak de har sjangse til å påvirke. Jeg tror jo ikke at de som stemmer MDG gjør det bare for "å lage bråk", men jeg tror jo de håper på at det partiet kan påvirke akkurat denne fanesaken, men ikke så mye annet. Jeg tror jo akkurat det samme om Venstre, de kommer til å få stemmer nok til å påvirke noen få fanesaker (de kommer til å bli nødt til å gi seg i masse saker hvis de skal samarbeide med noen, helhetlig politikk eller ikke).

NB! Må vel nesten si at jeg snakker om neste 4 års pariode når jeg snakker om den praktiske forskjellen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:25.