Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Orkideer

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-13, 21:37   #21
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Orkideer

Eg har tre orkideer som klamrer seg til livet. Den eine har ikkje blomstra på fleire år, og ser i grunn lite fin ut etter mishandlinga mi. Eg satte den på badet, og den kom med ny stengel etter berre to veker. No er det også kommen to greiner på stengelen, så den har verkeleg tatt av. Problemet er at eg ikkje veit om eg tør å flytta den, siden den tydelegvis trivst godt der den står. Går det greit å flytta den tru? Den står i austvendt vindauga no, men eg har ikkje det i stova.
Har litt lyst til å kunne visa den fram andre plasser enn på badet.

Ikkje meininga å kuppe tråden din Dolly.

Gammel 02-07-13, 21:43   #22
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Hvor lange luftrøtter skal avleggeren ha før man klipper dem av og planter dem i egen potte?

Jeg tok dem når de hadde fått en del røtter. Lengden husker jeg ikke, det var nå så som så.
Det var i hvert fall et par røtter, i alle kanter.

Noen av mine har fått ny orkidejord, ingen av dem har noensinne fått gjødsel. De står i et stort stuevindu, og får masse sol. Jeg gjør alt feil etter boken, og orkideene mine elsker det.

Gammel 28-07-13, 12:40   #23
DollyDuck
Superduperaktiv

DollyDuck sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Tror jeg har fått to avlegger på den ene orkideen min Er jeg virkelig blitt flink til noe som har med blomster å gjøre?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (514,1 KB, 34 visninger)
Gammel 28-07-13, 12:46   #24
Puslingen

Puslingen sin avatar

Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er ikkje det blomstergreiner? Eg har to på den eine orkideen min. Eg trudde avleggere er blad og røtter.

Gammel 28-07-13, 12:50   #25
DollyDuck
Superduperaktiv

DollyDuck sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Puslingen, her.

Er ikkje det blomstergreiner? Eg har to på den eine orkideen min. Eg trudde avleggere er blad og røtter.

Jeg aner ikke Har ikke fått til noe som helst med blomster før. Orkideene mine har krepert etter kort tid, så jeg har aldri sett nye blomstergreiner på de. Men om det "bare" er nye blomstergreiner så er jeg stolt av meg selv likevel. Må kanskje bytte potte på de og kjøpe mer orkideejord...

Gammel 28-07-13, 13:20   #26
Pelen

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også på mye vann en gang i uken. Jeg bodde i Miami og der vokste orkideer ville ute og det var slik de hadde det. Enten ikke noe vann eller masse vann. Jeg lot en orkide stå igjen på hytten i vinter og den fikk vann en gang i år. Nå i sommer har vi vært der mye og den kommer seg. Ganske facinerende at en har klart seg!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 16:49   #27
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ser i utgangspunktet ut som en blomstergrein ja, men jeg vet ikke hvordan en avlegger ser ut starten da. I så fall skal den få blader og røtter etterhvert, jeg vil vel egentlig tro at de først begynner med blader?

Jeg er spent på mine, begge mine så ut til å være på grensen til å komme ny blomstergrein fra der jeg klippet dem av sist på ene blomstergreina. Den andre har jeg på begge klippet HELT ned, på den ene av dem, har denne kommet igjen og sto med knopper på når vi dro på ferie.

(Min bror er ferievanner, og beskjed om at disse vannes annerledes enn alt annet)

VELDIG fornøyd med at jeg får dem til å komme igjen, altså!

Gammel 28-07-13, 16:53   #28
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Mine liker seg best når de får masse vann som renner ordentlig av en gang i uka, samt jevnlig gjødsling, men de har akklimatisert seg til småbarnstilværelse med lite søvn og overskudd, og overlever fint å få en skvett vann hver tredje uke også. Jeg tror jeg har rundt ti nå, de eldste er nok seks- sju år. De klippes ned om de skulle visne, får hvile en stund, og kommer så med nye skudd. Det har vel hendt et par ganger at jeg har gitt opp noen og kasta dem, men da har de tørka lenge også. Jeg synes orkideer er ganske takknemlige, så lenge man ikke forventer at de skal stå i blomst hele tida. Det er bare å ha mange nok og rokkere rundt på dem.

Gammel 28-07-13, 16:57   #29
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Svigermor har MANGE, og ikke alle blomstrer på en gang, men alltid blosmtrer noen. Senest i går kom hun hjem med to stykker som jeg synes er lekre, den ene hvit den andre lyyyys gul, begge med lilla/fiolette tegninger på bladene, prikker og sånn. Annerledes og flotte. Og hun hadde betalt 69 kr stk!

Om det ikke var for at jeg har 450 km hjem i bil, med to unger, hund, klær for ei uke (og antakelig en pose eller to med arvetøy, mengdene får jeg nok vite i morgen) så skulle jeg vurdert å få meg en ny med hjem fra ferie....

Gammel 06-08-13, 21:45   #30
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Må de stå i gjennomsiktig potte eller kan jeg sette plastpotten den kommer i i hvilken som helst potteskjuler.

Jeg er orkidedreper. Samme hvor de står, mye vann, lite vann, knapt vann, klippe ned eller ikke klippe ned, de dør. Sist gang sto de lenge, men det ble det slutt på da varmepumpen kom på. De sto i stuen, men unna varmepumpen og luftstrømmen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 21:47   #31
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Anbefaler Fredsliljer.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 22:02   #32
Malama

Malama sin avatar

Standard

De BØR vel ha gjennomsiktige potter, men kan også ha andre potteskjulere, i alle fall har de fleste jeg kjenner det. Svigermor har mange, og de fleste, om ikke alle, i vanlige potteskjulere. Ikke vet jeg hva hun gjør med dem, men der er nå i alle fall en som har fått avlegger, så jeg sist jeg var der.

Gammel 06-08-13, 22:07   #33
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kjøpte en fin og gul orkidé på Galleriet tidligere i kveld. Prøver ut ny vindusplassering så får jeg se om denne dør og. Men har ikke gjennomsiktig potteskjuler da.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 22:39   #34
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Jeg har to orkideer i stuevinduet,de får direkte sollys mange timer om dagen og en stor dose vann omtrent èn gang i uken,setter de i vasken og lar vannet renne,som dere sier. Mine blomstrer med jevne mellomrom,det er vel nesten den eneste typen plante jeg får til.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 22:46   #35
Ciela
Erfaren

Medlem siden: Feb 2008
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Jeg har mine på skål , i orkidepotter , i metallpotter fra Ikea og i matt glasspotte . Kan ikke si jeg merker stor forskjell . Jeg vanner mine i vasken 1 gang i uken om jeg husker det .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 22:54   #36
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Orkideer funker utmerket her. De blomstrer og får ingen systematisk pleie. Jeg tenker at det er en snylteblomst som er vant til karrige kår, så den trives sikkert godt hos meg. Jeg gir den regntiden og gir den mye vann + at de står i blank potte når de ikke blomstrer.

Gammel 11-08-13, 21:32   #37
DollyDuck
Superduperaktiv

DollyDuck sin avatar

Standard

Når jeg vannet orkideene mine igår så jeg at det er veldig mye røtter på de! Må jeg bytte til større potte? Eller gjør det ikke noe om røttene har det trangt i potten?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:42.