|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?Jeg kan gjerne tenke meg å gi f.eks. 200 kr til en organisasjon i måneden, men jeg har noen kriterier. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?Jeg har gitt et fast beløp til Redd Barna hver måned i over ti år. De ringer meg et par ganger i året, maks, samt sender meg tiggebrev til jul hvert år. Såpass får man jammen tåle, synes jeg. De er tross alt en organisasjon som gjør gode ting og som lever av å tigge. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?Jeg gir til Leger uten grenser, og blir ikke oppringt. Men det var kanskje ikke helt den typen hjelp du ville gi?
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?Og helt ærlig, hvis det er så ille å bli spurt om å bidra litt ekstra nå og da, så foreslår jeg at du setter 2400 kr inn på en konto anonymt en gang i året i stedet, så slipper du å bli oppringt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?
Det er ganske stor forskjell på å motta brev i posten, og å bli oppringt. Jeg blir sur når folk ringer meg for å tigge penger. Å sende brev eller e-post nå og da, derimot, er helt OK.
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?SOS Barnebyer har aldri ringt meg i alle de årene jeg har vært fadder. De sender tiggebrev i blant.
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?I de landene hvor nødhjelp trengs mest kreves det mye administrasjon for at midlene skal komme til nytte på en best mulig måte. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?Plan har vi så langt god erfaring med. Det samme med Amnesty og Leger uten grenser. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?Vi gir en fast månedlig sum til Redd Barna. Vi får brev med spørsmål om ekstra midler ved større katastrofer og det er helt greitt. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?Blå: jeg vet ikke. Det meste som er gitt via eu/EØS-systemet står ubrukt på kontoer i Romania, eller er brukt litt i hytt og vær.
|
|
|
#12 |
|
|
i min telefonliste på mobilen så er det av de siste 10 samtalene 5 som er fra forskjellige organisasjoner som vil ha penger. Jeg syns det er alt for mye, og det gjør meg faktisk irritert. Jeg løper fra halvviktige møter i gangen i høyhælte sko på jobb forå rekke mobilen. De ringer når jeg spiser middagmog all verdens av andre tider. Jeg har gitt penger til Norsk Folkehjelp og flere andre opp gjennom årene og det skulle ikke forundre meg om de teleselskapene som ringer opp for disse organisasjonene bruker mitt nummer til andre organisasjoner også. Jeg vil ikke at de ringer (en gang per år er vel greit, men ikke bruk mitt nummer til andre organisasjoner). Jo mer jeg gir, jo mer telefoner får jeg og dette gidder jeg ikke. Jeg er drit lei. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?Oi, det var veldig mye. Hvilke organisasjoner er det som driver på slik? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Jeg vet ikke helt nå. Jeg har lagt dem inn som telefonselgere i min telefon så nå svarer jeg som regel ikke. Jeg tror jeg må endre de til lydløst når de ringer. Det burde gå på iPhone. Jeg er overbevist om at en del av det er Norsk Folkehjelp som var de det begynte med. Ellers er det alle mulige andre, blindeforbundet osv osv. Jeg har bety dem skrått å ringe, men det hjelper ikke. Til slutt blir jeg irritert intelefonen og det syns jeg ikke heller er noe hyggelig, så nå svarer jeg ikke. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
søt
Sv: Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?Jeg gir til sos barnebyer hver måned og de ringer ikke.
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?Faste månedlige trekk til SOS Barnebyer, Strømmestiftelsen og Kreftforeningen. Blir aldri oppringt. Av dem. Fra andre kommer det telefoner sånn dann og vann, men ikke ofte. Jeg liker heller ikke sånne telefoner.
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?SOS Barnebyer støttet vi i flere år. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?Norsk Folkehjelp var fæle til å ringe meg.
|
|
|
#20 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Hvilken organisasjon gir mest andel til de som trenger det?Jeg ble oppringt rett etter å ha gitt en kondolansegave til Foreningen for hjertesyke barn, etter at den hjertesyke gutten til ei av mine beste venninner døde noen dager før sin ettårsdag. Foreldrene ønsket at vi ga penger dit i stedet for blomster. Det ringte en dame som forklarte hvor mye lettere det var å gi penger med det nye systemet deres. Da jeg fortalte at jeg ikke var fast giver, men at jeg nettopp hadde gitt en kondolansegave i forbindelse med min venninnes barns bortgang, fortalte hun med sprudlende stemme om hvor mye enklere det også kom til å bli fremover, med det nye systemet. Jeg var fortsatt opprørt og ute av meg over den lille gutten som nettopp var død, så jeg klarte bare å presse fram, med gråten i halsen, at jeg virkelig håpet at jeg ikke fikk bruk for den tjenesten flere ganger, også la jeg på. For henne var det sikkert en dagligdags ting, for meg der og da var det helt uforståelig at hun kunne snakke så entusiastisk om hvor lett jeg kunne donere penger dit hvis flere av mine venners barn skulle dø av hjertefeil.
|
![]() |
|
|