|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Mother of Dragons
|
![]() The childfree lifeTime Magazine kom med en artikkel som heter The Childfree Life , og jeg har lest litt rundt på nettet hva som blir tenkt og diskutert om det.
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: The childfree lifeJeg tenker som deg, og så syns jeg du formulerer det helt FANTASTISK!
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: The childfree lifeI forhold til ufrivillig barnløse tenker jeg at det kan være mye følelser involvert som gjør at reaksjonene nok er mer utblåsning. Men jeg har selv fått høre som gravid at jeg ikke har lov til å klage på noen som helst plager fordi andre sliter med å bli gravide. Og det syns jeg er litt urettferdig. Man hører liksom ingen si at man skal være takknemlig når man har lungebetennelse, fordi man jo kunne fått kreft i stedet. Men sånn er det visst når man er gravid og har komplikasjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: The childfree lifeJeg er veldig enig med deg. Jeg synes den typen urimelig sinne på folk som ikke har gjort noe galt tyder på at man er temmelig selvsentrert på en uheldig måte - på en måte som gjør at man kverner og kverner på ett eller annet man synes er urettferdig for egen del, og liksom graver seg ned i sinnet og helt mister gangsynet. Og så tror jeg sånne fora som du nevner kan være dårlige på den måten at de bekrefter hverandres irritasjon og hisser hverandre opp. (Klart fora for folk med relaterte utfordringer kan være fint når brukerne fokuserer på å hjelpe og støtte hverandre på en konstruktiv måte, jeg mener ikke akkurat at nettfora er dårlig i seg selv.
![]() |
#6 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: The childfree lifeAv disse gruppene så har jeg absolutt mest forståelse for de som er ufrivillig barnløse altså.
![]() |
#7 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: The childfree life
Der oppsummerte du alt jeg mener om dette, tror jeg.
![]() |
![]() |
#8 |
Hertuginne
|
![]() Sv: The childfree lifeJeg tror det har noe med at det at noen tar et annerledes valg så synes tar man det som en kritikk av egne valg. Fullstendig irrasjonell reaksjon, men nå er ikke alle reaksjoner så himla rasjonelle.
![]() |
#9 |
flisespikker
|
Jeg overhørte nylig to bekjente som nesten ble sinte på hverandre for nettopp dette.
![]() |
#10 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jo, men det gjør jo folk også.
![]() |
#11 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: The childfree lifeJeg tror noe av sinnet kan forklares i - i hvertfall for frivillig barnløse sin del - at de så ofte må aktivt ut og forsvare sitt valg. Mange kan ikke skjønne hvordan det er mulig å velge å leve barnløs, og stiller så mange spørsmål rundt dette: "men tror du ikke at... Syns du ikke... Ville du ikke..."
![]() |
#12 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: The childfree lifeJeg er enig med zinatara i at det for de ufrivillig barnløse nok mer handler om utblåsning og å kjenne på at livet for mange føles urettferdig.
![]() |
#13 |
Tankefull
|
![]() Sv: The childfree lifeDet jeg sliter med å forstå er at valg man tar ang. få barn, ikke få barn, få mange barn, bare ett barn osv. er noe mange folk mener man kan diskutere på samme måte som man diskuterer vær og vind. Jeg mener dette er noe veldig privat, og ikke noe jeg vil samtale med ukjente og halvkjente om i det hele tatt!
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: The childfree lifeJeg tror det er et sinne som kommer fra samme sted som når folk som jobber og sliter for å holde seg slanke blir RASENDE på folk som tilsynelatende vandrer SKAMLØST rundt i verden og eter og eter og lar seg bli feite. Eller i gamle dager, da folk som holdt seg i skinnet seksuelt ble RASENDE på de som SKAMLØST tok for seg av det de selv nektet seg.
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
Det var det zinatra som sa.
![]() |
#16 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
#17 |
Leser
|
![]() Sv: The childfree lifeJeg tror at sinne kommer fra at mennesker generelt sett har lett for å lage "oss og de andre" grenser i hodet sitt. Sikkert veldig lurt når du slåss på liv og dør for ditt territorium, neppe lurt når du blir sur fordi de andre ikke får barn. Det å kategorisere, sortere og katalogisere er jo ofte en styrke (bare man ikke bruker den på folk, da ... Tjukke er dumme, svarte liker å danse og jødene er noen griske jævler)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 16-08-13 kl 14:41. Årsak: sletter ordet det |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
flisespikker
|
![]() Sv: The childfree lifeInagh har sikkert rett i at f.eks. frivillig barnløse kan bli så lei av mas og kritikk at de går inn i konstant forsvarsmodus. Det er jo emosjonelt forståelig (akkurat som alle sikkert forstår at ufrivillig barnløse kan sørge veldig over dette og tidvis bli irrasjonelle overfor folk som har eller venter barn), og så tror jeg som sagt at det blir veldig forsterket av at de snakker med hverandre og utveksler erfaringer og er veldig enige med hverandre hele tiden og spinner videre på det til de blir halvt sprø. Det kan jo ikke være sunt å male og gnage så mye på egen irritasjon?
![]() |
#19 |
Mother of Dragons
|
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: The childfree lifeJeg har opplevd å bli nærmest skjelt ut for at vi flyttet ut av sentrum da barn nummer to kom. Og jeg hadde IKKE sagt et PIP om at "vi måtte jo flytte ut av byen da nummer to kom.." eller "man kan jo ikke oppdra barn i byen" eller noe som helst som kunne tolkes i den retningen. Kun "vi bodde på Majorstua før, og så flyttet vi da nr. 2 kom. Nå bor vi på...".
![]() |
|
|