Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tjostolv Moland er død

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-13, 19:54   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Tjostolv Moland er død

Det er bekreftet at Tjostolv Moland er død.
Hva mener så fp om det?
Vil man få klarhet rundt dødsfallet?
Og skulle norske myndigheter gjort mer for å få de ut? Og hva nå med Joshua French?
Så en dokumentar sist uke om denne saken, og det er jo helt klart en diplomatisk floke iom at den norske stat også er dømt.

Uansett, tragisk og trist for de etterlatte.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 19:55   #2
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjostolv Moland er død.

Jeg tenker at det er veldig vanskelig å mene noe om det, men at jeg i utgangspunktet mener det samme om saken i helhet som jeg gjorde før.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 19:59   #3
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke kommet noen konklusjon på årsak enda, men han har jo vært mye syk.

Både han og kompisen ble beskyldt for spionasje, og da er det vanskelig for UD å kunne gjøre noe som helst. Jeg tror de har gjort det som var å gjøre, uten å måtte starte noen "krig" med Kongo.

Hva jeg mener om skyldspørsmålet gidder jeg ikke ta diskusjon om på nett.

Gammel 18-08-13, 20:00   #4
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette har vært kjent bare noen få timer, så jeg synes det er rart å skulle mene og diskutere så mye akkurat nå.

Gammel 18-08-13, 20:01   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synd for familien, men ellers har jeg ingen sterke følelser rundt saken. Han var dømt for mord-på en seksbarnsfar- og jeg tror ikke et sekund på at han var uskyldig. Mye verre med uskyldige mennesker som tortureres og dør i fangenskap hver eneste dag. (Men selvsagt, de er som regel ikke norske, og da er det ofte ikke så nøye med det.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 20:04   #6
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utrolig trist/tragisk/unødvendig at en ung mann er død i ett fengsel som har soningsforhold så fjernt fra vestlige soningsforhold, i ett land som har ett menneskesyn som strider mot de fleste siviliserte samfunn.

Gammel 18-08-13, 20:16   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjostolv Moland er død

Jeg syns det er vanskelig å mene noe særlig om det, men det er selvsagt utrolig trist for familien hans.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 20:18   #8
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, dette må være helt forferdelig for familien.

Gammel 18-08-13, 20:27   #9
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det er alltid trist når et ungt mennenske dør, men ellers har jeg ingen sterke meninger om dette.

Gammel 18-08-13, 20:28   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg føler for familien hans, ellers synes jeg lite om dette.

Gammel 18-08-13, 20:32   #11
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Grusomt for familien. Må være forferdelig. Forandrer ikke mitt syn på selve saken og synes det er for tidlig å mene noe som helst om den siste tiden.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 20:42   #12
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Stakkars familie! Jeg synes også veldig synd på vennen hans som er igjen. Og, ikke minst på alle de andre fangene som sitter fengslet under forferdelige soningsforhold. I Kongo og andre steder.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 21:13   #13
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Han er død, og det er trist for de som brydde seg om og var glade i ham. Og så har jeg tenkt et par ganger at det sikkert er tøft å sone i Kongo, og det oppsummerer vel stort sett det jeg har å si om saken. Diskusjon om skyldspørsmål har jeg hverken kompetanse eller annet grunnlag for å delta særlig i.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-13, 22:32   #14
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Det er trist, ja. Hele sakern er jo trist for så mange parter. Skyldspørsmålet vet jeg alt for lite om til å uttale meg.

Gammel 19-08-13, 00:18   #15
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper forøvrig, av hensyn til de etterlatte og hans nærmeste, at de behandler den avdøde pent og sender han hjem til Norge snarest.

Sist redigert av Fløyel : 19-08-13 kl 00:53.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 01:27   #16
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hele saken er tragisk, så syntes det er kjempetrist. Men ikke helt uventet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 10:28   #17
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Det er bekreftet at Tjostolv Moland er død.
Hva mener så fp om det?
Vil man få klarhet rundt dødsfallet?
Og skulle norske myndigheter gjort mer for å få de ut? Og hva nå med Joshua French?
Så en dokumentar sist uke om denne saken, og det er jo helt klart en diplomatisk floke iom at den norske stat også er dømt.

Uansett, tragisk og trist for de etterlatte.

Jeg har alltid ment det var justismord. Fp er sikkert delt i det synet.

Nei, jeg tviler på at man vil få klarhet rundt dødsfallet. Før rettsaken i 2009 ble ikke avdøde Abeidi Kasongo obdusert og det ble ikke foretatt tekniske undersøkelser. Jeg tror Kongo vil beholde avdødes kropp eller først sende han hjem etter at det er gått for lang tid til en obduksjon. Jeg håper jeg tar feil.

Ja, det er ikke for sent å få Joshua French ut i live.

De som hevder dommen er bevis for at French/Moland er mordere og fortjener å sone i Kongo, overser dommen om spionasje og at Kong Harald ble trukket inn av aktor, en av mange påstander uten bevis.

Mine grunner til å tro det er justismord er like greitt oppsummert på reprive.uk som om jeg skulle skrevet det her. Jeg vet majoriteten av FP behersker engelsk. http://www.reprieve.org.uk/press/201...nced_to_death/

http://www.reprieve.org.uk/

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 10:34   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

De som hevder dommen er bevis for at French/Moland er mordere og fortjener å sone i Kongo, overser dommen om spionasje og at Kong Harald ble trukket inn av aktor, en av mange påstander uten bevis.

Jeg tror ikke det er noen som mener at dommen er bevis for at de er skyldige. Heller guttas egne billedbevis og telefonsvarerbeskjeder. Tror heller ikke de fleste mener at de fortjener å sone under virkelig elendige forhold.

Men faktum er at disse gutta dro til Kongo for å nettopp utnytte det elendige, korrupte, ufungerende systemet med lyssky aktiviteter, da det samme systemet kom og bet dem i baken.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 10:43   #19
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er horribelt at fengsler i noen land er så dårlige at man dør av å sitte i dem. Derfor er denne saken virkelig trist. Jeg har dessverre liten tro på at vi kan påvirke Kongo i noen som helst retning, bare erstatningssummene de dro opp i dette tilfellet, mot den norske stat for spionasje, bør vel si alt om hvor lista ligger. (To ganger statsbudsjettet eller noe i den retningen?)
Rettsmessig og korrupsjonsmessig. Man har ikke sjans.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 21:00   #20
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

French og Molands tidligere advokat, Furuholmen, kommer med krass kritikk av norske myndigheter, og mener blant annet at norske myndigheter ikke har gjort nok: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...d-4105476.html

I den artikkelen står det forøvrig at i den tredje rettsrunden, så ble spionasjetiltalen mot Norge frafalt, slik at den stående dommen kun gjelder French og Moland.

Jeg hørte på radioen i dag at Furuholden påstått hadde sagt at Norge burde brukt ukonvensjonelle midler for å få disse to ut av Kongo. Underforstått: For eksempel betalt løsepenger. Er det noen andre som har hørt dette eller aller helst har sett dette skrevet noen plass?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02.