Sv: "Når barna blir større, DA skal vi reise"
Etter å nylig å ha kommet hjem fra 1 uke på Kreta, med Storesøster (snart 6) og Lillebor (snart 1), kan i hvertfall jeg skrive under på at jeg reiser INGEN STEDER som ikke er lagt opp til BARN.
For all del, det er sikkert mulig å ta med unger både for å loffe rundt i India og å klatre til Inkaenes rike, men jeg kan ikke se hvilken glede mine 2 små skulle hatt av det. Storesøster er ei selvopptatt lita snuppe, med ønske om å bade og å finne seg små lekekamerater. Lillebror er bare MED, og hovedmålet er at han ikke blir syk eller skader seg. Han har ærlig talt ingen glede av å være noe sted eksotisk sted akkurat nå.
Vi prøver å få til små avbrekk på egen hånd, uten barn. Men det sier seg selv, at de helt store opplevelsene klarer vi ikke få til i løpet av en helg. Det er vanskelig å få til barnepass utover høyst 4 dager, og jeg har heller ikke noe ønske om å sitte på den andre siden av kloden, mens barna mine er hjemme i Norge.
Vi er av dem som synes Bamseklubb og familiesentre i "syden" er akkurat passe mens barna er små. Jeg er pysete nok til å synes det er trygt å reise med erfarne reiseoperatører. Jeg setter pris på at det er skandinavisktalende ansatte på hotellet. Jeg liker at det er 24 timers vakttelefon og fast lege å få tak i. Vi prøvde til og med Bamseklubb for første gang i forrige uke, og ærlig talt, jeg synes kritikken er overdreven. Det dreide seg om 2 timer 6 dager i uken. På kvelden var det barneshow.
Når barna blir større kan vi kanskje driste oss til bilturer i Europa. Når de er store kan vi realisere drømmer om eksotiske reisemål. Akkurat nå holder det med 4 timer på fly og mulighet for å bestille barneseng på hotellet.
Som et lite apropos kan jeg fortelle at vi på flyet snakket med en far som hadde hatt sønnen sin innlagt på sykehus i Chania på grunn av dehydrering i forbindelse med mageinfeksjon. Sønnen var 10 måneder, og ble lagt inn etter halvannet døgn med oppkast og diarè. Familien hadde hatt god oppfølging fra reiseselskapet i hele perioden, og i sånne tilfeller må det være greit å ikke befinne seg "in the middle of nowhere" et tilfeldig sted i Paraguay, med ett-åringen i ringslynge, dårlig mobildekning og ellers alt man har med i en sekk på ryggen...