Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva med ID når man ikke har førerkort?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-13, 11:49   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med ID når man ikke har førerkort?

Jeg har ikke førerkort og har dermed ikke annen ID enn bankkort og pass. Banken min hevder de i nær fremtid skal slutte å gi bankkort med ID på, og jeg forstår at det begynner å bli ganske vanlig med kort uten ID.

Finnes det noen annen form for ID, eller må jeg etterhvert gå rundt med pass? Postens ID-kort forsvant vel for mange år siden?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 11:51   #2
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva med ID når man ikke har førerkort?

Jeg hadde kun pass en periode, men gikk i banken og fikk da laget kort med bilde. Min bank lager visstnok dette på forespørsel, men det koster litt mer per år.

Gammel 21-08-13, 12:30   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du ka få ID-kort på posten.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 12:39   #4
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg finner absolutt ingen informasjon om det, utover at det er blitt avviklet for mange år siden?

Gammel 21-08-13, 12:43   #5
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, ikke nå lenger.

Jeg har heller ikke førerkort, så jeg må drasse rundt på passet. Har ikke bankkort med bilde heller.

Utrolig kjipt, og jeg synes virkelig de kunne hatt et alternativ for oss.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 12:44   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Posten har sluttet med ID-kort, og jeg lurer på om det egentlig bare er pass som er offisielt godkjent legitimasjon.

Gammel 21-08-13, 12:49   #7
Input

Input sin avatar

Standard

Så upraktisk, jeg har veldig lite lyst å gå rundt med pass, kjenner jeg.

Skilpadda:
I Norge er pass, førerkort, bankkort med bilde og ID utstedt av arbeidsgiver (såfremt det har bilde og de rette opplysningen ellers) godkjent ID. I utlandet er det kun pass som er godkjent for nordmenn.

Gammel 21-08-13, 13:12   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Førerkort visste jeg, men det sa du at du ikke hadde, så det nevnte jeg ikke. Bankkort har jeg lest at ikke lenger skal være godkjent legitimasjon, men dette har kanskje ikke blitt gjennomført enda?

Gammel 21-08-13, 13:26   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg finner absolutt ingen informasjon om det, utover at det er blitt avviklet for mange år siden?

Beklager, det visste jeg ikke. Jeg fikk i 2006/7 derifra og gikk ut i fra at de fremdeles hadde.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 13:33   #10
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Førerkort visste jeg, men det sa du at du ikke hadde, så det nevnte jeg ikke. Bankkort har jeg lest at ikke lenger skal være godkjent legitimasjon, men dette har kanskje ikke blitt gjennomført enda?

Åja, beklager, jeg tolket innlegget ditt som en gerenell betraktning.

Ja, det er mulig bankkort ikke lenger skal være godkjent legitimasjon, men da må det jo lages et alternativ for oss som ikke har førerkort? Eller skal det virkelig være slik at alle vi som ikke kan/vil ta førerkort, må gå rundt med pass? Det er vel litt verre å bli frastjålet/miste passet enn å miste bankkort/førerkort/ID-kortsomforhåpentligvisbliroppfunnetsnart?

Gammel 21-08-13, 13:42   #11
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Banken vår (Storbrand) lager på forespørsel. Mannen har. Han har heller ikke førerkort, og siden han er utenlandsk er bank-kortet eneste legitimasjonen han har som har med personnummer.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 13:58   #12
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men kan du ikke bare beholde bankkortet du har nå og bruke det som id-kort selv om det går ut på dato og ikke kan brukes som bankkort lenger?

Gammel 21-08-13, 14:04   #13
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg støtte på ID-problemer da jeg skulle hente en rekommandert sending på posten. Ikke hadde jeg bankkort med bilde, og førerkortet mitt (fra 1990) var ikke gyldig som legitimasjon. Jeg dro sporenstreks til biltilsynet for å fornye førerkortet og satt en time i kø før jeg endelig kom frem til skranken og fikk beskjed om at jeg ikke kunne få nytt førerkort, for jeg hadde ikke gyldig legitimasjon ettersom jeg fortsatt bare hadde det gamle førerkortet og ikke hadde vært hjemom for å hente passet. Jaja.
Jeg har fornyet det nå.

Gammel 21-08-13, 14:05   #14
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Men kan du ikke bare beholde bankkortet du har nå og bruke det som id-kort selv om det går ut på dato og ikke kan brukes som bankkort lenger?

Nei, jeg har byttet etternavn.

Gammel 21-08-13, 14:09   #15
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Jeg fikk beskjed på posten om at jeg ikke kan bruke det gamle ID kortet derifra lenger. Det gikk ut rundt juletider i fjor. Selv om all informasjonen der stemmer, så er det gått ut på dato. Og dermed må jeg drasse med meg passet. Det gjør jeg ikke til vanlig. Jeg har ikke plass i lommeboken så lenge det skal være så stort. Så jeg tar det bare med når jeg vet jg trenger det, som når jeg skal hente pakker f.eks. Ellers har jeg fortsatt det gamle ID-kortet liggende i lommeboken, så det får duge hvis politiet trenger det

Jeg mener å ha hør at de skal komme et nytt ID-kort, men ikke før tidligst 2017. Det er vel blitt utsatt en del ganger også, så kan hende det er mer 2022 nå.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 14:12   #16
Input

Input sin avatar

Standard

Da må jeg rett og slett bytte bank, til en som vil gi meg kort med ID på.

Gammel 21-08-13, 14:15   #17
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, jeg har byttet etternavn.

Ah, da blir det verre. Bytte bank? Men fikk du beskjed av banken din at de skal slutte helt med bilde på kortene? Eller skal de slutte med dette som standard, men at man fortsatt kan bestille det mot å betale litt ekstra?
Jeg har kort i to banker, den ene har bilde på bankkortet som standard, den andre har det ikke, men man kan få det på forespørsel, mot et gebyr på ca. 100 kr. i året.

Gammel 21-08-13, 14:18   #18
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har kort i to banker, den ene har bilde på bankkortet som standard, den andre har det ikke, men man kan få det på forespørsel, mot et gebyr på ca. 100 kr. i året.

Og det er definitivt billigere enn å ta lappen, som er det alternativet jeg har gått for.

Gammel 21-08-13, 14:19   #19
Input

Input sin avatar

Standard

Ah, da blir det verre. Bytte bank? Men fikk du beskjed av banken din at de skal slutte helt med bilde på kortene?

De skal slutte helt med det, sa han jeg snakket med i dag. Det kan være han feilinformerer, men uansett er denne banken på vestlandet (uten filialer andre steder) og jeg i Oslo, så det er jo ganske upraktisk i alle tilfeller. Må nok bytte bank, ja. Jeg bruker en ren nettbank som hovedbank, og har kontoen i den andre banken bare pga. kortet.

Gammel 21-08-13, 14:19   #20
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da må jeg rett og slett bytte bank, til en som vil gi meg kort med ID på.

Holder det å t.d. opne ein sparekonto i ein bank som tilbyr id- kort, eller må ein flytte alt?
Eg er stadig borti utenlandske arbeidarar i jobben, og dei har nasjonalt id- kort frå heimlandet. Eg kan rett og slett ikkje sjå noko grunn til at det ikkje er innført i Noreg endå (bortsett frå tingtartid). Praktisk og greit.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:34.