Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Første bud (boligkjøp)

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-13, 10:03   #1
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Første bud (boligkjøp)

Hvis verditakst på en bolig + tomt er 2.7 mill, og prisantydning er 2.6, og man ikke aner hvor mange interessenter det er. Hva ville du budt som første bud hvis du virkelig var interessert?

Gammel 26-08-13, 10:08   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Første bud.

Sånn som markedet er nå (bom stopp, har jeg inntrykk av), kan det hende både 2,4 og 2,5 er en grei start. Og vente med å by til du må (innen 24 timer etter første visning, er det ikke?).

Gammel 26-08-13, 10:10   #3
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Ah, og jeg som tenkte å briefe litt fra Moseboka.

(Men det var før noen endret trådtittelen. )

Sist redigert av Madicken : 26-08-13 kl 12:31.
Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 10:17   #4
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Ah, og jeg som tenkte å briefe litt fra Moseboka.

Hehe, tenkte på det.

Gammel 26-08-13, 10:18   #5
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Sånn som markedet er nå (bom stopp, har jeg inntrykk av), kan det hende både 2,4 og 2,5 er en grei start. Og vente med å by til du må (innen 24 timer etter første visning, er det ikke?).

Fikk råd om å by 2.2, men det synes jeg var veldig lavt.

Gammel 26-08-13, 10:20   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Første bud (boligkjøp)

Det er så vanskelig å vite. Kanskje mørner du selgerne da, kanskje blir de så sure at det blir vanskelig å forhandle med dem etterpå.

Gammel 26-08-13, 10:25   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det hvertfall ikke bom stopp, så det er vel veldig avhengig av stedet. Jeg ville prøvd 2.4-2.5. Du ser fort om noen hopper opp til 2.7 liksom (det ville antakeligvis skjedd uansett).

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 10:30   #8
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og vente med å by til du må (innen 24 timer etter første visning, er det ikke?).

Korteste utløpsfrist for bud er klokken 12 virkedagen etter første visning, 24-timersregelen forsvant for en stund siden.

Gammel 26-08-13, 10:31   #9
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Vet du noe om andre interessenter? Har boligen ligget ute for salg i lengre tid allerede?

Dette er også ting jeg ville tatt med i betraktning. Har boligen f.eks ligget ute for salg i fhv. lang tid, ville det være mer naturlig å starte nokså lavt enn hvis den just er lagt ut. Da kan f.eks 2.2 være en start ja. Hvis du samtidig vet at interessen rundt boligen ellers har vært noe laber, så hadde jeg ikke kviet meg like mye som hvis jeg visste at det var mange som satt på gjerdet og antakelig ventet på at en budrunde skulle starte etc.

Vi så på et hus til 2.35 en gang, men det var så renoveringstrengende og hadde ligget ute i et halvt år, så vi startet lavt; tror vi begynte på 1.7 ... Det førte dog til at flere (2 andre) kastet seg på runden og det gikk vel for 2.2 til sist tror jeg, mens vi alt hadde bestemt oss for å ikke gå over 2. Det huset vi endte opp med å kjøpe lå ute til 3.3 da det først ble lagt ut, etter to måneder satt de prisen ned til 3.15. Vi startet budrunden på 2.8 og ble avslått første gangen. Eneste budgiver. Så lå det vel en måned til før vi fikk megler på telefonen, som lurte på om vi fortsatt var interessert. Vi hadde ikke kjøpt i mellomtiden og sammenlignet alt vi så på med dette. Enden på visa var at vi fikk huset for 2.85.

Jeg kunne fint ha startet på 2.4.

Gammel 26-08-13, 10:40   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hørte noen hadde følgende runde nå i sommer:

Takst 11. Ble ikke solgt. Fikk bud på 9 som de bestyrtet avslo. Ble ikke solgt. Samme kjøper bød 8. Angst og beven og de somlet litt med å godta budet, prøvde å forhandle og få prisen opp litt. Kjøper bød 7,8 og fikk huset...

Gammel 26-08-13, 10:41   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hørte noen hadde følgende runde nå i sommer:

Takst 11. Ble ikke solgt. Fikk bud på 9 som de bestyrtet avslo. Ble ikke solgt. Samme kjøper bød 8. Angst og beven og de somlet litt med å godta budet, prøvde å forhandle og få prisen opp litt. Kjøper bød 7,8 og fikk huset...

Det er LITT forskjell på 2.4 - 2.7 og 7.8 - 11 da.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 10:45   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jada, det var mest ment anekdotisk.

Jeg kjenner også noen som for flere år siden skulle være taktiske og bød et skambud på drømmehuset. Eier ble sur, nektet å selge, og solgte til slutt til noen andre, for samme pris. De ser fortsatt med lengsel på det huset hver gang de går forbi det. ¨

Gammel 26-08-13, 10:45   #13
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Vet ikke hvor lenge det har ligget ute. Så bare at de hadde hatt taksmann i fjor, men det behøver jo ikke bety at det har ligget ute siden i fjor.

Har sett andre boliger der verditakst har vært 2.0, og prisantydning har vært 2.5.

Det at prisantydning er lavere enn verditakst sier kanskje noe om markedet?

Gammel 26-08-13, 10:46   #14
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Jada, det var mest ment anekdotisk.

Jeg kjenner også noen som for flere år siden skulle være taktiske og bød et skambud på drømmehuset. Eier ble sur, nektet å selge, og solgte til slutt til noen andre, for samme pris. De ser fortsatt med lengsel på det huset hver gang de går forbi det. ¨

Ja, tror ikke vi satser på 2.2.

Gammel 26-08-13, 10:49   #15
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vår nabo solgte akkurat 200.000 under takst, så jeg ville startet lavt.

Gammel 26-08-13, 10:57   #16
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Det går treigt her også. Nabohuset har ligget ute siden mai tror jeg, og er ikke solgt enda. Han har fått bud på 4,5 som han avslo - prisantydningen er på rett under 5. Akkurat dette huset tror jeg er priset for høyt, men i vår gikk husene etter heftige budkriger rett etter visning, så tror det har roet seg en del.

2,4 er sikkert greit å starte med. (Disclaimer: Jeg har aldri deltatt i budrunde, vi kjøpte privat)

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 11:36   #17
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Her går husene rekordraskt, og stort sett over takst, så jeg ville sett an markedet hvor jeg befinner meg før jeg bestemte budstrategi. Dersom vi var på husjakt, tipper jeg at vi ville satset på bud på prisantydning (gitt at denne var fornuftig) under normale forhold, men som sagt er boligmarkedet her i byen, og spesielt for eneboliger, ganske vilt for tida.

Gammel 26-08-13, 14:57   #18
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Huset vårt lå ute til 3,1mill
Vi la inn bud på 2,8 mill
De la inn motbud på 2,9
Sambo mente at huset ikke var verdt det, megler meglet frem 25000 ekstra på 2,8 fra oss og det godtok selger.

Vi la inn bud i juli, huset hadde stått til salgs i 5 uker da.
Markedet var trått akkurat da.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 15:06   #19
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Prisene går bare oppover her, eksempelsvis går identiske leiligheter som vi har for 700-800 K mer nå enn hva vi ga for den for kun to år siden. Galskap. Jeg ville undersøkt hva tilsvarende bolig har blitt solgt for i samme område de siste 2-3 mnd, og hvis det samsvarer med prisantydningen, ville jeg bydd 150-200 K under. Hvis tilsvarende hus har blitt solgt for lavere pris enn prisantydningen/takst, så ville jeg budt under det igjen.
Lykke til!

Gammel 26-08-13, 15:12   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner til en hytte som lå ute til 4,2 - eier sa nei til 3,9. Ett år senere måtte han godta noe mye lavere.

( )

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.