|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]
Enig i dette, og jeg synes det er fint man sier fra, det er tydelig at damene i Queendom har blitt preget av sine opplevelser ved det å se annerledes ut enn den jevne nordmann. De, og andre, må få lov å mene, føle og sette ord på det de opplever i forhold til hudfarge. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Heilo: Ja. Jo. Inntil en viss grense, kanskje. Jeg er ikke sikker på at "noen ble krenket. Derfor er det krenkende. Derfor er det uakseptabelt" er en ok vei å begi seg utpå alltid bestandig. Hvor mange ble krenket? Hva ble de egentlig krenket av?
|
|
|
#23 |
|
Fjellpiper
|
Godt eksempel, som vel viser at vi har veldig mye mer av de historiske kulturelle referansene våre med oss enn vi liker å tro. Mesteparten av disse er "usynlige" for majoriteten med mindre vi reflekterer eksplisitt over dem, og det er vel nettopp derfor jeg tenker at vi ikke er de rette til å vurdere om et overtramp er begått eller ikke. Og så er det jo grader av alt, og så spiller makt en stor rolle. Humor er vanskelig. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Synes det er helt greit å fortelle at man føler seg krenket, men man kan selvsagt ikke alltid regne med at folk er lydhøre på det. Humor, og kanskje ofte norsk (?), er veldig ofte krenkende i en eller annen grad. Man kan godt ta en runde på dette i blandt. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Glamorøs
|
Og her har det noe med timing å gjøre også. Hadde ikke sommeren vært preget av en debatt om hvilke roller minoritetskuespillere får så kanskje ikke det hadde fått en like sterk reaksjon.
|
|
|
#26 |
|
Fjellpiper
|
Problemet er kanskje at man som avsender ikke helt har kontroll på hvordan parodien blir lest? Altså at noen leser Oprah Winfrey-parodi mens andre leser Blackface? Jeg ser veldig argumentet ditt altså, jeg vet ikke om jeg selv hadde lest dette som rasistisk, men jeg skjønner veldig godt hvorfor det kan bli oppfattet sånn. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Sviiisj!!
|
Veldig godt formuler. Heilo og Tallulah også!
|
|
|
#28 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Er det ingen som husker Grethe Kausland som Sammy Davies jr?
|
|
|
#31 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Hjelpes! |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Jeg tror dette handler om evnen og viljen til refleksjon. De som er i "herregud, kan man ikke spøke med noe"-kategorien, kommer ikke til å gå i seg selv eller tenke/evt. sette seg inn i, problematikken og de sortes historie. Og da er man like langt. Man har en pol som skriker ut om rasisme som bare får vrangpelsen til å løfte seg hos motpolen, og så ha vi de som ser på det med øyne som vektlegger problematikken og ser poenget begge polene har, men som vipper over på problemtatisk-siden, fordi det er komplekst, det er mye historie der og fordi det fortsatt er et problem at den hvite mann hevder seg på bekostning av de sorte. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Minituren blogger
Medlem siden: Aug 2013
Hvor: Oslo
![]() |
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Jeg soler meg mye om sommeren for å bli like brun som sønnen min, jeg er vel ikke rasist av den grunn.
|
|
|
#35 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]Jeg kjenner at jeg uansett har atskllig mer sympati for de som føler seg utsatt for Else K enn henne som skaper denne humoren hvertfall. |
|
|
|
![]() |
|
|