|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Borte
|
Sv: Mormor og de åtte ungeneUrimelig altså? Fordi jeg har noen refleksjoner rundt dette med å stadig servere barnefilmer som er innenfor folks komfortsone?
|
|
|
#62 |
|
Glamorøs
|
Sv: Mormor og de åtte ungeneUrimelig med tanke på at du syns det er feigt å basere film på allerede eksisterende historier, ja. Jeg sier da ikke at det er urimelig av deg å reflektere?
Sist redigert av Tallulah : 27-08-13 kl 12:18. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Borte
|
Sv: Mormor og de åtte ungeneJeg tenkte vel mer at konseptet er innenfor folks komfortsone og får dem til å gå på kino, som sikkert for all del er vel og bra. Både de tre filmene om Knerten og nå Mormor har hatt store besøkstall innenfor norsk målestokk, og det tror jeg skyldes bruk av konsepter som er sterke merkevarer i seg selv. Jeg tror det går litt på bekostning av nye, og mer spennende, prosjekter. Det er lite nyskaping i disse filmene syns jeg, selv om de fornyer Anne-Cath. Vestlys 50-talls historier.
|
|
|
#64 |
|
Glamorøs
|
Sv: Mormor og de åtte ungene
Er det noe du tror, eller vet? Vet du hvordan norsk filmbransje funker? Jeg spør ikke for å være frekk eller prøve å sette deg fast, altså. Jeg lurer oppriktig.
|
|
|
#65 |
|
Borte
|
Nei, jeg vet ikke, men jeg syns ikke det florerer av nyere barnefilmer. Iallefall ikke som får den oppmerksomheten og mediedekningen de trygge konseptene får.
|
|
|
#66 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Mormor og de åtte ungeneJeg har også et inntrykk av at det er en viss nostalgibølge i norsk barnefilm. Knerten, mormor og de åtte ungene, Karsten og Petra.
|
|
|
#67 |
|
Borte
|
Sv: Mormor og de åtte ungeneOm jeg ikke vet, så kan jeg jo google, og det er ikke bare jeg som har dette inntrykket.
|
|
|
#68 |
|
Glamorøs
|
Sv: Mormor og de åtte ungeneOm du ser på lista mi over kom det 7-8 barne-og ungdomsfilmer i både 2010 og 2011. 2012 var et skikkelig dårlig år.
|
|
|
#69 |
|
Borte
|
Sv: Mormor og de åtte ungeneAltså, å lage filmer etter Anne-Cath. Vestlys historier er jo ikke bare å lage dem på en bestselgende bok, men å lage dem i tråd med norsk folkesjel og på en av de mest innflytelsesrike barnebokforfatterne gjennom tidene i Norge. Mulig feigt er et dårlig ord, men det blir litt som å kjøre sesong 14 av Nytt på Nytt liksom. Man er garantert gode seertall.
|
|
|
#70 |
|
Borte
|
Sv: Mormor og de åtte ungeneI artikkelen jeg linker til om en arbeidsgruppe som har sett på norsk film og dramaproduksjoner fra 2010 til 2014 slås det fast at:
Og det foreslås at det iverksettes tiltak for å:
Jeg syns den Wiki-lista viser det ganske godt. Knerten, Gråtass, Olsenbanden og Elias er veldig safe konsepter.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 27-08-13 kl 12:44. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Borte
|
Sv: Mormor og de åtte ungeneHer er de barnefilmene som kommer i år:
Mye kjent og kjært.
|
|
|
#72 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mormor og de åtte ungeneVar og så filmen forrige helg sammen med femåringen. Vi syntes begge at filmen var helt ok.
|
|
|
#73 |
|
Borte
|
Seriøst? Det var jo drøssevis av elementer fra den opprinnelige historien som var med i filmen. Å ikke kalle den Mormor og de åtte ungene ville jo vært å drive med ren kopiering og nærmest plagiat.
|
|
|
#74 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mormor og de åtte ungeneOk, mulig det er jeg som husker dårlig, for jeg kan ikke si jeg gjenkjente så mye fra den opprinnelige historien. Men sorry, my bad.
|
|
|
#75 |
|
Glamorøs
|
OK, da skjønner jeg mer hva du mener, og er delvis enig.
|
|
|
#76 |
|
Borte
|
Sv: Mormor og de åtte ungeneFilmatisering av bøker som sådan syns jeg er helt greit. Det er å stadig filmatisere velkjente klassikere i fleng jeg har tenkt mer på. Det er jo mye nytt og spennende i barnelitteraturen og selv om fornyelse av ACV er helt greit, så er det spennende å bruke litt av nyere ting også.
|
![]() |
|
|