|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Borte
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?Her er min ukesliste fra søndag til nå. I helgen skal jeg ikke spise hjemme i det hele tatt.
![]() |
#62 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?Det er så mye som skjer i heimen nå, siden jeg var borte forrige uke og mannen har jobbet til 23 hver kveld denne uken, så her har det vært svært enkle kår:
![]() |
#63 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?Vi har middag hver dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Middag i hverdagen?Med få unntak lager jeg (eller like ofte mannen) middag hver dag. På grunn av melkeallergi samt at vi helst vil det på generell basis, lager vi det aller meste fra bunnen av. For meg er matlaging en hobby, men jeg synes like vel det er vanskelig å være kreativ nok i en stresset hverdag. Jeg finner ofte nye oppskrifter, men det er også en del faste travere som går igjen med varierende mellomrom, kanskje 1-2 ganger i måneden. Vi får levert økologisk grønnsakskasse på døra, og det synes jeg hjelper på kreativiteten. Da setter jeg meg ned mandagen når den leveres og lager meny basert på ingrediensene som kommer i kassen, også handler vi inn det som trengs i tillegg tirsdag eller onsdag. Bruker gjerne google og kokebøker som inspirasjon til menyen, så da blir det naturlig mye variasjon. Blir fort matlei om vi har det samme for ofte. Vi har jo små unger og hverken jeg eller mannen jobber skift, så de aller fleste dagene spiser vi samlet og på fast tidspunkt. Jeg setter stor pris på å få den stunden samlet som familie, og er glad for at vi får det til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Middag i hverdagen?Lager du middag i hverdagen? Sist redigert av Dronningen : 30-08-13 kl 10:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Middag i hverdagen?Her er det bare meg og ungene, men vi har middag hver dag. Kjappiser som fiskekaker eller kokt egg på skiva med oppkuttete grønnsaker og havregrøt går som middag her! Jeg er ganske flink til å lage store mengder og fryse ned slik at jeg bare kan kaste det i ovnen en time før middag. Har også alltid ferdig kuttet løk, selleri og hvitløk i fryseren slik at jeg slipper kutte opp hver gang vi skal ha f.eks tomatsaus. Varierer mer på grønnsakene enn resten, treåringen er en periode-liker-ikke! |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?Angående planlegging, så er det bare meg som handler og jeg lager nok også ca 2/3 av maten. Mannen gir meg enten beskjed om hva han trenger til middag han skal lage, eller så lager han noe med de ingrediensene jeg har kjøpt inn |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
frakoblet
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?Vi lager middag og spiser sammen hver dag, med få unntak. Måltidet lages stort sett fra bunnen av.
![]() |
#69 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Middag i hverdagen?Kan forøvrig melde at grilling skjer året rundt hos oss. Det er heilt normalt når ein er gift med ein islending, som er van med at dersom ein skal grille, så kan ein ikkje vente på sola. Vi kostar bort snøen og grillar i minus 20, men måltidet tar vi inne
![]() |
#70 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?Vi er 3 faste medlemmer i husholdningen, og alle er tilstede til middags 3 dager i uka, ellers er det bare 2, men en slags middag er det alltid. Sist redigert av Nextlife : 30-08-13 kl 23:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Middag i hverdagen?Vi spiser oftest ammen, men mannen som ikke spiser fisk spiser ute et par ganger i uka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
![]() Sv: Middag i hverdagen?Det lages middag hver dag, og jeg prøver å unngå hel- og halvfabrikata i størst mulig grad. I utgangspunktet spiser hele familien frokost og middag sammen, men pga et meget stort antall treningsøkter samlet i familien er det umulig å få til helt felles middag hver dag. Noen dager må derfor en av oss spise etter de andre.
![]() |
#73 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() |
![]() Sv: Middag i hverdagen?
Hvem var det som var utgiver for disse bøkene/heftene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Eldstemann her hadde mat og helse i fjor og den boken likte jeg godt. Enkle og kjappe retter. Jeg har smugtittet i den flere ganger og laget mange av rettene.
![]() |
#75 |
Born to run
Boka hun har fått (til odel og eie, faktisk!) heter Kokebok for alle og er utgitt av Helsedirektoratet. Flott, innbundet bok med fine illustrasjoner og oppskrifter som frister. Ikke mye grov graut lagd på vann, hvalbiff og semulegrynsgraut der i gården!! :hadde skolekjøkken på det harde 80-tallet:
![]() |
#76 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Middag i hverdagen?Ja, vi spiser middag samlet som familie hver dag. Vi har små barn, barnehagealder, uten fritidsaktiviteter, så det er ikke noe stort problem å få til.
![]() |
#77 |
flisespikker
|
Er det denne? Poden vår går på en privatskole der de ikke har matlaging som fag, såvidt jeg kan se, så jeg tenkte på å skaffe en slik bok og ta en smått systematisk opplæring hjemme.
![]() |
#78 |
Born to run
![]() |
#79 |
Borte
|
![]() Sv: Middag i hverdagen?Det er mat og helse for min sjetteklassing i år også. Jeg har smugkikket i kokeboken og syns det ser veldig lovende ut.
![]() |
#80 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() |
![]() Sv: Middag i hverdagen?Jeg tenker på et innslag på forkosttv der en representant viste frem en rød bok/hefte som alle 6 og 9.klassinger skulle få. Den var ikke til salgs. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|