Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Middag i hverdagen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-13, 09:55   #61
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag i hverdagen?

Her er min ukesliste fra søndag til nå. I helgen skal jeg ikke spise hjemme i det hele tatt.

Hamburger på brødskive og potetsalat. Ferdige hamburgere og potetsalat fra minibutikken siden vi valgte stranda fremfor kjøkkenet og måtte ha noe raskt. Veldig typisk om sommeren at middagen må lide for utelivet.
Form med grønnsaker, poteter og fløte stekt i ovn med kyllingskiver på toppen
Pasta med kjøttsaus (hjemmelaget med spinat og gulrot)
Rester av pasta med kjøttsaus siden jeg hadde laget dobbel porsjon.
Wok med masse grønnsaker og strimlet svinekjøtt

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 09:56   #62
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så mye som skjer i heimen nå, siden jeg var borte forrige uke og mannen har jobbet til 23 hver kveld denne uken, så her har det vært svært enkle kår:

- mandag: pølse på fotballbanen (mellom trening og kamp), kyllingschnitzel etterpå
- tirsdag: fiskepinner og frossengrønnsaker
- onsdag: restaurantlasagne
- torsdag: osteschnitzel og potetmos med oppskåren agurk og salat (2 musebit på hver av ungene)

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 10:03   #63
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har middag hver dag.

Jeg jobber jo 08-20 når jeg har dagvakt, og da passer jeg på å lage noe familyen kan varme opp neste dag, så slipper mannen å starte middagslagingen når blodsukkeret er på det laveste hos alle i femtiden. Hvis ikke har han en tendens til å ty til ferdige lettvinte løsninger a la grandiosa og den slags.

Så lasagne, fiskegrateng, kjøttkaker og andre varme-opp-vennlige måltider lager jeg da dagen i forveien. Når jeg er hjemme har vi stort sett fisk. Jeg elsker fisk, er ikke spesielt glad i kjøtt og da blir det sånn. Torsk, laks, sei og steinbit hovedsaklig. Da snakker vi fileter, med blomkålmos, gulrøtter, brokkoli, agurk og poteter til. Mindre poteter - mer grønnsaker.

Så blir det spagetti, pasta, fiskeboller, fiskekaker og sånn innimellom.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 10:04   #64
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Med få unntak lager jeg (eller like ofte mannen) middag hver dag. På grunn av melkeallergi samt at vi helst vil det på generell basis, lager vi det aller meste fra bunnen av. For meg er matlaging en hobby, men jeg synes like vel det er vanskelig å være kreativ nok i en stresset hverdag. Jeg finner ofte nye oppskrifter, men det er også en del faste travere som går igjen med varierende mellomrom, kanskje 1-2 ganger i måneden. Vi får levert økologisk grønnsakskasse på døra, og det synes jeg hjelper på kreativiteten. Da setter jeg meg ned mandagen når den leveres og lager meny basert på ingrediensene som kommer i kassen, også handler vi inn det som trengs i tillegg tirsdag eller onsdag. Bruker gjerne google og kokebøker som inspirasjon til menyen, så da blir det naturlig mye variasjon. Blir fort matlei om vi har det samme for ofte. Vi har jo små unger og hverken jeg eller mannen jobber skift, så de aller fleste dagene spiser vi samlet og på fast tidspunkt. Jeg setter stor pris på å få den stunden samlet som familie, og er glad for at vi får det til.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 10:05   #65
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Lager du middag i hverdagen?

Jeg 'lager' middag, as in tilbereder/ordner. Men vi har mye halvfabrikat, og synes det er helt ok. Vårt mål er å få inn grønnsaker til de fleste måltidene, og jobbe med å utvikle smaken hos dem der. Det går framover med små skritt. Foreløpig er kokte gulerøtter og mais det eneste alle tre liker. Sporadisk liker de to yngste brokkoli og blomkål. Men det kommer an på dagen. Vi forsøker også å ha fiskeprodukter en del, da de ikke liker vanlig fisk spesielt godt.

Ellers liker de dårlig sammenblandet mat, grønn mat, krydder (i alle fall noe som kan minne om sterkt), og spesielt de to eldste er utpreget skeptiske. Minstemor er litt mer medgjørlig og vil gjerne smake på ting.

Hva lager du?

Typiske middager her for tida:

- Findus fiskegrateng, potet, grønnsaksblanding + kokte gulrøtter, for noen vil bare ha det
- Fiskekaker, potet, grønnsaker
- Ferdigkrydrede lakseskiver stekt i folie i stekovn, potet og grønnsaker
- Stekte middagspølser, ris og tomatbønner (en av favorittene til ungene)
- Kjøttkaker, posesaus (blander kjøttkakesaus og peppersaus), potet, rødkål og tyttebær
- Kyllingfilet stekt i stekepose med krydder, fullkornpasta, stekt tomat/paprika/løk. Serveres med pesto ved siden av.
- Gul ertesuppe (med evt. pannekaker ved siden av)
- fiskeboller, posehvitsaus, grønnsaker og potet
- taco
- salat, pitabrød og skinke, kjøttdeig eller kylling
- pølse med brød eller lompe (ofte en løsning på ettermiddager som er litt travle)

- Toro tomatsuppe med makaroni og pølsebiter i
- pasta, kjøttdeig og saus
- ferdiggrillet kylling, ris, posesaus og grønnsaksblanding

Av og til har vi:

- stekt seifilet, potet, grønnsaker og løk
- risengrynsgrøt (men da må vi ha en plan B for noen)
- vok
- koteletter, fløtegratinerte poteter og grønnsaker
- vårrull
- hamburger

Hvor ofte?

Vi har middag hver dag.

Spiser familien samlet?

Ja, som regel. Er noe spesielt om en uteblir.

I dag skal to av ungene ha med barn hjem. De er lovet pannekaker, så da blir det det. Jeg lager dem 'sunne', uten sukker, og bytter ut hvetemel med speltmel og sammalt hvete. I tillegg har jeg i kanel og kardemomme, slik at de smaker 'kakete'. Nå har jeg fått meg en til stekepanne, så det blir 'double action' i heimen i dag.

Sist redigert av Dronningen : 30-08-13 kl 10:18.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 10:07   #66
Meiose
Aktiv

Meiose sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meiose er litt kulMeiose er litt kul
Standard

Her er det bare meg og ungene, men vi har middag hver dag. Kjappiser som fiskekaker eller kokt egg på skiva med oppkuttete grønnsaker og havregrøt går som middag her! Jeg er ganske flink til å lage store mengder og fryse ned slik at jeg bare kan kaste det i ovnen en time før middag. Har også alltid ferdig kuttet løk, selleri og hvitløk i fryseren slik at jeg slipper kutte opp hver gang vi skal ha f.eks tomatsaus. Varierer mer på grønnsakene enn resten, treåringen er en periode-liker-ikke!

Gjengangere er:
Pasta med kjøttboller (lager hauger med kjøttboller som ligger i fryseren og varmer de opp i en boks med tomater)
Torsk i alle varianter, minst to ganger i uka
Kyllingwok
Spagetti bolognese
Fiskeboller/fiskekaker
Lasagne (lager i små former og fryser ned)
Fiskegrateng (lager i små former og fryser ned)
Chana masala

Når jeg ser det sånn ser jeg at vi ikke varierer noe særlig, skal lese gjennom her for tips!

Meiose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 10:19   #67
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående planlegging, så er det bare meg som handler og jeg lager nok også ca 2/3 av maten. Mannen gir meg enten beskjed om hva han trenger til middag han skal lage, eller så lager han noe med de ingrediensene jeg har kjøpt inn

Vi prøver å operere med månedsplaner. Ikke at alle rettene ligger fast, men at det er mulig å sette inn på ulike dager på måneden. Den er forholdsvis demokratisk. Vi skriver alle inn ting vi har lyst på.

Og ja. Jeg er velsignet med barn som spiser både fisk (selv om lillesøster krangler litt på det nå) og grønnsaker. Og det er veldig greit.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 10:26   #68
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lager middag og spiser sammen hver dag, med få unntak. Måltidet lages stort sett fra bunnen av.

Denne uken har vi hatt:
Mandag: Skilpaddas Vindaloo-curry med kikerter og spinat
Tirsdag: Hjemmelaget fiskegrateng med kokte poteter, dampede gulrøtter og blomkål
Onsdag: Reker, krabber og steinbitkaker (da finner alle noe de liker) med hjemmelaget focaccia og aioli
Torsdag: Fajitas med hjemmelaget guacamole
Fredag: I dag lager vi pizza. Alltid pizza på fredager.

Ellers er det mye av de samme rettene som går igjen her også. Det hender jentene klager litt, men når de blir oppfordret til å ta et tak med planlegging og/eller tilbereding blir det som regel stille.

Klassikere hos oss er:
- Thai red curry med fullkornsnudler
- Hjemmelagde hamburgere
- Pasta og kjøttsaus (grov spaghetti og glass-saus, gjerne Jamie Oliver)
- Sushi (stort sett kjøpt ute)
- Sashimi (Salmalaks, avocado, ris og salat)
- ovnsbakt laks med kokte poteter, wasabikesam og agurksalat
- lapskaus (lapskausblanding og noe godt, salt kjøtt, ofte svineknoke)

I sommer har det blitt mye grill. Da er det som regel kyllingfilet/biff/laks sammen med potetsalat med løk og skinke, samt en salat.

Gammel 30-08-13, 10:26   #69
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan forøvrig melde at grilling skjer året rundt hos oss. Det er heilt normalt når ein er gift med ein islending, som er van med at dersom ein skal grille, så kan ein ikkje vente på sola. Vi kostar bort snøen og grillar i minus 20, men måltidet tar vi inne
Ikkje at vi et grillmat så ofte, men eitpar gonger i månaden kanskje, og året rundt.

Gammel 30-08-13, 23:46   #70
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er 3 faste medlemmer i husholdningen, og alle er tilstede til middags 3 dager i uka, ellers er det bare 2, men en slags middag er det alltid.
2 dager i uka spiser vi relativt vegetarisk. Dvs at vi spiser grønnsaker i en eller annen form, men aldri kjøtterstaningsprodukter, men at det tidvis brukes kraft i supper.

Vi har en del begrensninger pga av allergi og andre helseissues.

Om middag må skje superkjapt foretrekkes skive med roastbeef og potetsalat, egg/bacon, ostesmørbrød omelett e.l. Hel,-og halvfabrikata skjer ikke.

Pga tøff trening/behandling er tirsdag dagen for restitueringsmat, og derfor proppet med karbohydrater og proteiner..

Pga at vi ikke kan spise fisk/skalldyr og at vi har dårlig tilgjengelighet på kylling og egg som jeg tåler blir det mye kjøttmiddager.
Jeg kompenserer dette med å ha veldig mye tilbehør slik at kjøttmengden pr måltid reduseres, og tilbehør har en mye større måltidsandel enn vanlig.

Jeg er måltidscurligmamma og lager veldig ofte tilpassninger alt etter hva de rundt bordet liker best.
Ofte i form av to ulike potetretter, 2 ulike sauser, guacamole med og uten rømme, salat med og uten hva som enn måtte likes til de ulike rundt bordet, alltid ris til kyllingen til yngstemor selv om jeg selv avskyr ris og heller foretrekker potetretter eller grønnsakform til.

Mat er altså noe som har veldig høy prioritet her i heimen, og jeg strekker meg utrolig lang for at folket skal få god, næringsrik og likandes mat hver dag.

Lørdag er liksom stasdagen der vi har bordsetning kl 18, alle som skal spise skifter til pent tøy, vi dekker opp pent og har ofte en aperitif før maten.
Vi hører på fin musikk, snakker sammen, har god dessert og avec, og sitter gjerne ved borddet i 3-4 timer.

Sist redigert av Nextlife : 30-08-13 kl 23:52.
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 01:19   #71
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi spiser oftest ammen, men mannen som ikke spiser fisk spiser ute et par ganger i uka.

Dette spiser vi:

Torsk
Sei
Laks
Sashimi
Fiskesuppe
Fiskeburger
Fiskepinner
Kylling
Salater
Blomkålsuppe med bacon
Asparges med spekeskinke'
Omelett med diverse rester
Ostesmørbrød
Mac and cheese
Okse innimellom
Koteletter
Persiske kjøttboller
Pita
Tortilla
Taco
Pizza

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 08:37   #72
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Det lages middag hver dag, og jeg prøver å unngå hel- og halvfabrikata i størst mulig grad. I utgangspunktet spiser hele familien frokost og middag sammen, men pga et meget stort antall treningsøkter samlet i familien er det umulig å få til helt felles middag hver dag. Noen dager må derfor en av oss spise etter de andre.

Mandag er fast fiskedag, der betyr laks i nesten alle tilfeller. Vi spiser alltid hjemmelaget pizza enten fredag eller lørdag og ofte sushi den andre dagen. Ellers blir det litt etter innfallsmetoden - dessverre. Vi spiser mye grønnsaker og har sunne middager, men vi sliter med fantasien og det blir mye av de samme rettene om og om igjen. Barna klager på at det er kjedelig.

Eldstejenta har mat og helse på skolen dette året, og har fått en kjempefin kokebok med mye lettlaget og spennende mat, den tenker jeg å bruke en del. Må bare lage handleliste først....

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 09:24   #73
silje
Superduperaktiv

Medlem siden: Jun 2008
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Eldstejenta har mat og helse på skolen dette året, og har fått en kjempefin kokebok med mye lettlaget og spennende mat, den tenker jeg å bruke en del. Må bare lage handleliste først....

Hvem var det som var utgiver for disse bøkene/heftene?

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-13, 11:29   #74
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Eldstemann her hadde mat og helse i fjor og den boken likte jeg godt. Enkle og kjappe retter. Jeg har smugtittet i den flere ganger og laget mange av rettene.
Nå er boken hjemme hele tiden så jeg har puttet den i kokebokhyllen.
Boken han har brukt heter Kokeboka mi fra Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

Jeg lager også middag hver eneste dag. Når jeg får helt blackout for middagsretter så tar jeg frem 6ukers planen som jeg har i bakhånd. Bruker den ikke slavisk men får helt jernteppe innimellom så da er den god å ha.

Det går aller mest i spagetti og kjøttsaus, laks i en eller annen form med ris eller pasta, kyllingfilet med ris eller pasta, fiskegrateng(favoritt), fiskekaker, fiskepinner med potetmos (favoritt) fiskeboller i hvit saus og poteter (favoritt) ostesnitsel, lettvindtlapskaus med fryst lapskausblanding, kjøttpølser og sausepose, kjøttkaker med poteter og erter, fisk fra Findus, kyllingfilet med Bretagnesaus (favoritt).
De svært få gangene mannen skal lage middag blir det risengrynsgrøt (for han har ro til å stå der og røre hele tiden.. min grøt svir seg bestandig så jeg lager det ikke..)
Vi spiser gulrøtter og brokkoli til nesten all middag.
Gutta er flinke til å spise alt og liker grønnsaker. HAr funnet ut at fisk glir lett ned hos gutta når det blir servert med pasta.
Nå er dette sikkert veldig barnevennlig da men det funker i hverdagen.
I helgene veksler vi aller mest mellom taco, hjemmelaget pizza, lasagne og tandoorikylling.

Gammel 01-09-13, 12:35   #75
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av silje, her.

Hvem var det som var utgiver for disse bøkene/heftene?

Boka hun har fått (til odel og eie, faktisk!) heter Kokebok for alle og er utgitt av Helsedirektoratet. Flott, innbundet bok med fine illustrasjoner og oppskrifter som frister. Ikke mye grov graut lagd på vann, hvalbiff og semulegrynsgraut der i gården!! :hadde skolekjøkken på det harde 80-tallet:

Gammel 01-09-13, 12:52   #76
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, vi spiser middag samlet som familie hver dag. Vi har små barn, barnehagealder, uten fritidsaktiviteter, så det er ikke noe stort problem å få til.

Jeg eller mannen lager, det varierer, men rettene varierer ikke så mye nei.
Kjøttsaus, kylling, karbonader, taco, og hjemmelaget pizza nesten hver lørdag. søndagene varierer vi en god del, da også med mer tidkrevende middager, i dag skal vi ha potetball, men mannen har KJØPT dem !!! Jeg LAGER normalt sett potetball, og er veldig tvilende til prosjektet, men vi skal prøve (minner meg på å gå og begynne å koke på kjøttet etterhvert.) pølse, suppe, div fiskeretter som kommer ferdige fra frysedisken...

Det går mye på repetisjon ja, men middag spiser vi i alle fall.

Gammel 01-09-13, 14:37   #77
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Boka hun har fått (til odel og eie, faktisk!) heter Kokebok for alle og er utgitt av Helsedirektoratet. Flott, innbundet bok med fine illustrasjoner og oppskrifter som frister. Ikke mye grov graut lagd på vann, hvalbiff og semulegrynsgraut der i gården!! :hadde skolekjøkken på det harde 80-tallet:

Er det denne? Poden vår går på en privatskole der de ikke har matlaging som fag, såvidt jeg kan se, så jeg tenkte på å skaffe en slik bok og ta en smått systematisk opplæring hjemme.

Gammel 01-09-13, 14:57   #78
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er det denne? Poden vår går på en privatskole der de ikke har matlaging som fag, såvidt jeg kan se, så jeg tenkte på å skaffe en slik bok og ta en smått systematisk opplæring hjemme.

Jepp, der har du den!

Gammel 02-09-13, 08:37   #79
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mat og helse for min sjetteklassing i år også. Jeg har smugkikket i kokeboken og syns det ser veldig lovende ut.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-13, 09:12   #80
silje
Superduperaktiv

Medlem siden: Jun 2008
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Jeg tenker på et innslag på forkosttv der en representant viste frem en rød bok/hefte som alle 6 og 9.klassinger skulle få. Den var ikke til salgs.
Jeg hadde ikke lyd på og fikk ikke med meg hvilken organisasjon det var som hadde utarbeidet den.

Vår 6.klasse har ikke fått den. Tror jeg skal kjøpe "kokebok for alle" som et alternativ. Den såg fin ut.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:22.