|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aap-navere igjen
17 åringen min som sluttet videregående pga mobbing fikk 220 kroner dagen, pluss reise. Han jobbet da 7,5 timer pr dag. Og var overlykkelig over å få normal lønn da tiltaket var ferdig. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Skrekkøgle
|
Ja, men det kommer jo ann på hvor man bor og hva som er normale utgifter der man bor, her i Bergen er grensa for en enslig 6333 kroner feks, mens det andre steder kan være høyere eller lavere. Selv NAV vet jo hva som er gjennomsnittspris i byene hehe.
|
|
|
#43 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Da var det ikke aap, men individstønad vil jeg tro. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Aap-navere igjenIkke Aap nei. Er det faste satser for Aap også? Mellomsten har aap, men ikke så mye som 650 pr dag. Tror jeg i allefall ikke. Mener han har utbetalt 9000. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
|
Det høres veldig lite ut på AAP. Minstesatsen er som Libra sier. Da bør du isåfall sjekke skatteprosenten. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sist år fikk han igjen tusen kroner. Året før fikk han restskatt. Skal sjekke opp det der. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
|
Sv: Aap-navere igjenJeg har hørt om mange som har rundt 9000,- utbetalt på AAP. Har man ingen gjeld eller andre ting som gir fratrekk på skatten, blir det en del. Men da har han ikke ung ufør-tillegg, Perhonen, så hvis dere ikke har søkt om det, må dere gjøre det.
|
|
|
|
#48 |
|
Pessimistisk Optimist.
Ung ufør-tillegg? Vet du, jeg tror vi har noen dårlige rådgivere. Tydeligvis mange stønader vi aldri har hørt om. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
|
Les her. Bla ned til
|
|
|
|
#50 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Aap-navere igjen |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Aap-navere igjenHvem skriver søknaden forresten? Fastlegen? |
|
|
|
|
|
#52 |
|
|
Sv: Aap-navere igjenSånn egentlig tror jeg det er en beregning som NAV bør "skjønne selv", så jeg vet ikke helt hvordan man søker. Det er NAV også ekstremt tilbakeholdne med å informere om, så jeg anbefaler egentlig å ringe dem og spørre. Jeg lurer på om det er slik at dere kanskje må gjøre det som en klage på den opprinnelige beregningen?
|
|
|
|
#53 |
|
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aap-navere igjenMen ung ufør-tillegg får man vel bare hvis man faktisk er ufør? Ikke hvis man "bare" går på AAP?
|
|
|
#54 |
|
|
Sv: Aap-navere igjenNeida, det skal brukes i AAP-beregning også. Det har med pensjonspoeng å gjøre også, og det er jo vanskeligere å få innvilget varig ufør. Man må vel mer eller mindre være der at man nesten likegodt kunne fått varig ufør, men slik jeg forstår situasjonen til perhonens sønn (og har forstått den over ganske mange år nå), er det jo der han er, dessverre.
|
|
|
|
#55 |
|
Pessimistisk Optimist.
Ikke alt man vokser av seg desverre. Viktig for meg er at mennesker som strever uten å lykkes med å komme videre også skal kunne få et bra liv. Økonomisk uavhengighet av familie og venner må være alfa og omega. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
|
Sv: Aap-navere igjenDet kan være lurt å sørge for at nav har alle rapporter fra PPT, BFT, BUP eller lignende. De vil da bedre kunne vurdere ham opp i mot ung ufør. Et tillegg som jeg personlig synes er tullete og urettferdig. Er man ung og ufør så er man ung og ufør. Om det nå er på grunn av medfødt hjerneskade eller angst. Det praktiseres veldig strengt. Du kan lese mer om det her for eksempel http://tidsskriftet.no/article/370914 |
|
|
|
|
|
#57 |
|
|
Sv: Aap-navere igjenAltså jeg mener ikke at det er tullete at man får kompensert for at man aldri har hatt en sjanse til å opparbeide seg pensjonspoeng, men fordi det blir så urettferdig alt etter diagnose. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Pessimistisk Optimist.
Tusen takk Vixen. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Pessimistisk Optimist.
Leste artikkelen, og ser at i vårt tilfelle er han inne på solid grunn i forhold til diagnoser. De foreligger alt fra fjorten femten års alder. Videre har han aldri ruset seg, ikke engang med alkohol. Eneste selvmedisineringen han gjør er å røyke. Ikke sunt det heller da, men likevel. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Aap-navere igjenEit apropos til "Det skal lønne seg å jobbe"-debatten: http://www.nyhetene24.no/norge/syke-...-st%C3%B8nad-1
|
|
![]() |
|
|