Sv: Finnes det fattige i Norge, tror dere?
Opprinnelig lagt inn av safran, her.
Jeg klippet ut essensen. Essensen var at du uttalte deg om at man kunne gjøre mye selv, og at man ikke plutselig var havnet i grøfta. Der tar du feil. Og det kan du umulig ha belegg for å hevde.
Sånt gjør meg sinna, for jeg vet at det ikke er sant.
Alle vet at mange havner ufrivillig i økonomisk uføre. Jeg har selv nære familiemedlemmer som ikke makter å være i full jobb på grunn av fysisk eller psykisk sykdom. De fleste av dem ville mye heller være i full jobb enn å være syke.
Men det finnes også folk som ikke greier å ta ansvar og planlegge livet sitt. Overraskende mange kvinner går hjemme i årevis og får panikk uka før kontantstøtten stopper. Hjelp, hva skal de da leve av? Mange lever på ektefellen og havnet i grøfta etter et samlivsbrudd om de hverken har arbeidserfaring eller utdannelse. Jeg mener at friske voksne mennesker bør ta ansvar for sitt eget liv. En del av de som sliter økonomisk har faktisk en viss grad av skyld i det selv.
For ordens skyld kan jeg legge til at vi har i lange perioder levd to voksne og ett barn på langt under det SIFO omtaler som nødvendig. Jeg vet absolutt hvordan det er å ha trang økonomi.
|