|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Skifte tak (innvendig)Jeg har tenkt å pusse opp soverommet mens mannen ikke er hjemme som en overraskelse. Vi trenger nytt takk. Nå er det gammel gips (som smuldrer opp hvis man prøver å henge opp en lampe f.eks.) dekket med en slags strukturtapet, og malt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Skifte tak (innvendig)Eh, vi skiftet nylig tak da vi pusset opp, og var veldig glad vi hadde en tømrermester til å fikse dette. Du må vel først finne ut om takplatene kun er på rommet du skal pusse opp, og ikke går over i rom ved siden av (at tak var satt opp før lettvegger). Hvis de ikke gjør det, så må du få løsnet en plate, og da ramler gjerne de andre ned av seg selv, om de er festet i hverandre. Vi måtte lekte ting på nytt. De merket ellers av på platene hvor nye hull skulle opp, og brukte eget verktøy til hull i etterkant. Da samarbeidet snekker og elektrikere. Men jeg vil tro det er tungt å styre på med alene. Bare det å balansere store takplater er jo tungt. I alle fall greit å ha noen der som har vært med på det før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Skifte tak (innvendig)Gipsplater eller panelplater blir finest (avhengig av hvilket uttrykk du er på jakt etter). Anbefaler å rive ned det gamle som er der. Ulempen er at du kanskje får masse isolasjon i hodet når du holder på.
![]() |
#6 |
Epikur
|
![]() Sv: Skifte tak (innvendig)Gipsplater er svintunge og det er veldig vanskelig å få til og få pent alene. Du trenger i hvertfall en plateløfter eller en levende plateløfter.
![]() |
#7 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skifte tak (innvendig)Å rive gammelt tak er forholdsvis enkelt. Tyngdekraften rår. Det er verre å få tak opp igjen, og alene er det helt håpløst uansett hva slags løsning du går for.
![]() |
#8 |
Har diplom
![]() Sv: Skifte tak (innvendig)Jeg kan få tak i en levende plateløfter, det er ikke noe problem. Men å få tak i en med tak-kompetanse er verre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Skifte tak (innvendig)
Men du ser problemet da, at noen plater vi sitte fast av veggene rundt. Du må da kutte dem uten å kutte i evt. fuktsperre (plast), om det er toppetasje du skal bytte tak på. Med riktig verktøy går det (de gjorde bl.a. det på noen vegger her), men det er sikkert litt pes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skifte tak (innvendig)Vi la gips i taket. La strie oppi og men vi var 2. Spenstig å gjøre det alene.
![]() |
#11 |
Har diplom
![]() Sv: Skifte tak (innvendig)
Ser problemet. Det er kjeller, usikker på om det ligger noe plast der. Jeg skal snike meg ned å undersøke etterpå |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|