Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva ER egentlig KRFs standpunkt om homofili?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-13, 12:13   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir så forvirret når jeg leser om det (ref. tråden til Skremmern), og klarer ikke å finne noe tydelig, så derfor spør jeg dere.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 12:22   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ER egentlig KRFs standpunkt om homofili?

Jeg innbiller meg at det spriker veldig mellom de forskjellige grupperingene i partiet. Det finnes medlemmer i Krf som mener at homofili er unaturlig og derfor ikke tillates, men de vil nok ikke komme til ordet.

Jeg tviler sterkt på at Krf kommer til å stramme inn på eksisterende lovgivning (homofilt ekteskap osv.), men de vil nok ikke være en pådriver for lovgivning heller.

Jeg håper og tror at de tar sterk avstand fra den nye lovgivningen i Russland, men det hadde egentlig vært fint å få bekreftet, så jeg abonnerer.

Gammel 10-09-13, 12:25   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leste akkurat gjennom deres nettside og der står det jo ikke noen store overraskelser, men akkurat dette med standpunkt ift Russland kjenner jeg er litt viktig for meg og.

minibolle mai 2012
Gammel 10-09-13, 12:25   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har alltid kjempet mot den nye ekteskapsloven, og de fremhever nylig at dette fortsatt er standpunktet deres. De mener at ekteskap er for mann+kvinne, MEN, i motsetning til tidligere, så er de for partnerskap mellom to av samme kjønn.

Sitat:

KrF er opptatt av stabilitet og gode rammer for samliv - også homofile som velger å leve sammen skal sikres juridiske og økonomiske rettigheter. Vi mener at partnerskapsloven dekket behovene homofile/lesbiske som vil leve sammen i forpliktende samliv har. Derfor ønsket ikke KrF den ekteskapsloven vi har i dag. KrF mener at når det gjelder adopsjon og assistert befruktning, bør staten ha som utgangspunkt at barn bør ha rett på en mor og en far. Derfor ønsker KrF å endre ekteskapsloven, adopsjonsloven, barneloven og bioteknologiloven slik at disse sikrer barns rett til å få vokse opp med både en mor og en far dersom det er mul

http://www.krf.no/ikbViewer/page/krf...cument_id=3585

Gammel 10-09-13, 12:26   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, hallo, dere mener vel ikke i fullt alvor at KrF skulle mene noe i NÆRHETEN av den nye lovgivningen i Russland?? For nærmest forbyr homofili, og i hvert fall ytringer om dette.

Gammel 10-09-13, 12:27   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Altså, hallo, dere mener vel ikke i fullt alvor at KrF skulle mene noe i NÆRHETEN av den nye lovgivningen i Russland?? For nærmest forbyr homofili, og i hvert fall ytringer om dette.

Nei. Det jeg mener er om de har uttalt at de er imot den eller bare ikke forholder seg til det hele.

Gammel 10-09-13, 12:31   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ah.

Dette er relativt tydelig, syns jeg:

Sitat:

KrF ønsker å bygge et varmere samfunn med plass til alle. Alle mennesker er likeverdige uavhengig av alder, prestasjoner, kjønn, seksuell legning, hudfarge, tro eller andre forskjeller mellom mennesker. Vi er forpliktet til å arbeide for likeverd, likestilling og realiseringen av menneskerettighetene for alle mennesker.

KrF vil at alle mennesker skal kunne leve åpent med sin seksuelle orientering. Lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LHBT) har krav på respekt og en hverdag uten diskriminering og hatvold.

Gammel 10-09-13, 12:32   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nei. Det jeg mener er om de har uttalt at de er imot den eller bare ikke forholder seg til det hele.

Tjorven sa det.

minibolle mai 2012
Gammel 10-09-13, 12:33   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Sorry at jeg hoppet til litt ukvalifisert dåning der, altså.

KrF er jo et veldig uglesett parti, som blir tillagt mangt og mye av meninger, men dette syntest jeg jo var helt ekstremt.

Gammel 10-09-13, 12:38   #10
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Jeg vil gjerne la være å tillegge partier meninger de ikke har, var derfor jeg spurte dere.

minibolle mai 2012
Gammel 10-09-13, 12:40   #11
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg hørte Hareide uttale seg om homofili og adopsjon på radioen her om dagen, og det er noe i resonnementet som ikke henger på greip for meg. Her er hva jeg hørte:

KrF er i mot at enslige og homofile skal få adoptere barn, fordi de mener at alle barn har rett på en mor og far. Men de mener ikke at homofile par er mindre egnet som foreldre enn andre par.

Da sitter jeg igjen med at dette er prinsipp som ikke kan eller vil endres uavhengig av forskning, kultur, sedvane eller annet, fordi det er forankret i den religiøse tilknytningen partiet har.

Gammel 10-09-13, 12:42   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Da sitter jeg igjen med at dette er prinsipp som ikke kan eller vil endres uavhengig av forskning, kultur, sedvane eller annet, fordi det er forankret i den religiøse tilknytningen partiet har.

Jeg tror nok de sliter med at store deler av grunnfjellet deres er sterkt homofiendtlig (selv om de yngre og synligere medlemmene sikkert ikke er det i noen særlig grad), og at de er redde for å støte dem fra seg.

Gammel 10-09-13, 12:58   #13
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"Alle er like mye verdt, men noen er verdt mer enn andre."

For de med et rent (konservativt) religiøst ståsted kan jeg til en viss grad (og med bøtter av godvilje) forstå at man fortsetter å hevde at et ekteskap hører tradisjonen til, og skal bestå av en mann og en kvinne. Men det hører ikke hjemme i politikken, og hvertfall ikke hos et parti som hevder at menneskeverd er det viktigste for dem.

Samtidig så føler jeg også at argumentet "Alle barn har krav på å vokse opp med én mamma og én pappa som bor sammen" pisser på (excuse my French) alle som har mistet en forelder, eller av andre grunner vokser opp med bare én forelder. I tillegg, selvfølgelig til å pisse på alle dem som vokser opp med to likekjønnede foreldre, har en forelder som ikke virker, foreldre som i mange år har kjempet for å få et forhold til å fungere for barnas skyld, men har måttet gitt tapt i frykt for å miste seg selv eller at det skal få varige konsekvenser for barna, og mange andre.

Gammel 10-09-13, 13:42   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra sagt, Nyx. Det er dette jeg sliter med å skjønne - de har liksom et slags skinnverdisett som sier at alle er like mye verdt - samtidig som de egentlig mener at mann&kvinne&barn står over de andre.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 13:46   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men kirken og kristendommen har jo lagt bak seg en del grusomme og blodige ting i fortiden, hvorfor er det forståelig og nærmest riktig at diskrimineringen tas med videre?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 13:49   #16
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Samtidig så føler jeg også at argumentet "Alle barn har krav på å vokse opp med én mamma og én pappa som bor sammen" pisser på (excuse my French) alle som har mistet en forelder, eller av andre grunner vokser opp med bare én forelder. I tillegg, selvfølgelig til å pisse på alle dem som vokser opp med to likekjønnede foreldre, har en forelder som ikke virker, foreldre som i mange år har kjempet for å få et forhold til å fungere for barnas skyld, men har måttet gitt tapt i frykt for å miste seg selv eller at det skal få varige konsekvenser for barna, og mange andre.

Ja. Og det.

Gammel 10-09-13, 13:50   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Mange av dem mener at det med mann+kvinne er noe mer fundamentalt enn regler om skalldyr og skjeggvekst. At det handler om hvordan vi er skapt i guds bilde, og for å utfylle hverandre. Noe der.

Og så PRØVER de å si at selv om enkeltforeldre som er i den konstellasjonen de nå er i (alene, med partner som ikke virker, eller hvahardu) er både gode og fine og flinke som de er, så mener de at det ideelle er en forelder av hvert kjønn. At det ikke betyr at de som enkeltmennesker ikke er gode foreldre. Men den ideelle konstellasjonen, alt annet likt, inneholder både en morsrolle og en farsrolle, som utfyller hverandre.

Gammel 10-09-13, 13:53   #18
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

KrF er vel i endring trur eg. Eg las ein stad at dei går tilbake i sine gamle pietistiske bastionar, og går fram der dei tradisjonelt ikkje har stått sterkt. Og så har vi jo fått De Kristne - som mange fundamentale tidlegare KrF'erar rømmer til.

Gammel 10-09-13, 13:59   #19
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mange av dem mener at det med mann+kvinne er noe mer fundamentalt enn regler om skalldyr og skjeggvekst. At det handler om hvordan vi er skapt i guds bilde, og for å utfylle hverandre. Noe der.

Og så PRØVER de å si at selv om enkeltforeldre som er i den konstellasjonen de nå er i (alene, med partner som ikke virker, eller hvahardu) er både gode og fine og flinke som de er, så mener de at det ideelle er en forelder av hvert kjønn. At det ikke betyr at de som enkeltmennesker ikke er gode foreldre. Men den ideelle konstellasjonen, alt annet likt, inneholder både en morsrolle og en farsrolle, som utfyller hverandre.

Men da sier de jo samtidig at adoptivforeldre må være ideelle i den sammenhengen der. Og at homofile foreldre, så bra de enn måtte være, ikke er bra nok til å være adoptivforeldre. Og ettersom adopsjon er et av de ytterst få måtene å få barn på som man kan stille sånne kriterier ved og adoptivbarn ikke som gruppe har spesielle behov for ulike kjønnssammensetninger i hjemmet, kan man trekke konklusjonen at homofile foreldre ikke er bra nok for noen barn. I KrFs øyne.

Gammel 10-09-13, 14:07   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Den skjønte jeg ikke? Det stilles mange krav til adoptivforeldre man ikke stiller til andre foreldre? God helse, for eksempel?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.