Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-13, 19:02   #221
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Jeg håper Venstre får kunnskapsministeren. De har den beste skolepolitikken, iallfall i teorien.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 19:05   #222
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg håper Venstre får kunnskapsministeren. De har den beste skolepolitikken, iallfall i teorien.

Det er jeg enig i, men det fordrer at Venstre faktisk blir med i regjeringen. Hva er vi stuck med hvis ikke, tro? De kan vel ikke finne på å dra Kristin Clemet inn i det departementet igjen, vel?

Gammel 10-09-13, 19:11   #223
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det klikker for meg, big time, hvis Kristin Clemet får noe som helst med skolen å gjøre igjen noensinne.

Jeg krysser alt jeg har for at Venstre blir med i regjeringen, blir utrolig skuffet hvis det ikke går.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 19:21   #224
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det klikker for meg, big time, hvis Kristin Clemet får noe som helst med skolen å gjøre igjen noensinne.

Jeg krysser alt jeg har for at Venstre blir med i regjeringen, blir utrolig skuffet hvis det ikke går.

VG lanserer Ine Marie Eriksen Søreide som et alternativ, ser jeg.

Gammel 10-09-13, 19:25   #225
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Torger Ødegaard er lansert som et alternativ. Det er like ille.

Satser HARDT på Venstre...

Gammel 10-09-13, 19:30   #226
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Thorbjørn Røe Isaksen blir arbeidsminister. Det sa i hvert fall høyremannen jeg snakket med i valgboden da jeg lurte på Høyres syn på NPM og målstyring i offentlig sektor.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 19:39   #227
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har innsett at skolepolitikken kommer til å bli dritt uansett, og halvannen mnd. ut i lærerstudiene, frykter jeg allerede for min fremtidige jobb.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 19:47   #228
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg har innsett at skolepolitikken kommer til å bli dritt uansett, og halvannen mnd. ut i lærerstudiene, frykter jeg allerede for min fremtidige jobb.

Hva er det dere tror kommer til å skje egentlig? Og nå spør jeg fordi jeg lurer oppriktig. Er det gitt at det kommer til å gå til helvete med skolen altså?

Gammel 10-09-13, 19:49   #229
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg lurer også på kva som skal gå galt med skule...

Gammel 10-09-13, 19:58   #230
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Hva er det dere tror kommer til å skje egentlig? Og nå spør jeg fordi jeg lurer oppriktig. Er det gitt at det kommer til å gå til helvete med skolen altså?

Karakterer fra 5. klasse, ny skolereform igjen, ny lærerutdanning igjen, fritt skolevalg på tvers av både skole- og kommunegrenser, offentliggjøring av alle resultater fra nasjonale prøver, rangering av skoler etter resultat... Det er mye å ta av.

Gammel 10-09-13, 20:02   #231
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Karakterer fra 5. klasse, ny skolereform igjen, ny lærerutdanning igjen, fritt skolevalg på tvers av både skole- og kommunegrenser, offentliggjøring av alle resultater fra nasjonale prøver, rangering av skoler etter resultat... Det er mye å ta av.

Og så signaliserer de at de skal satse ganske mye penger inn i skolen. Er det ikke det dere ønsker? Dette med karakterer fra 5. klasse blir det jo ikke noe av, jeg tviler på at det blir noen skolereform, men lærerutdanning og spesielt etterutdanning kommer nok.

Gammel 10-09-13, 20:07   #232
Input

Input sin avatar

Standard

Vi har ei ny lærerutdanning. De som begynte på den i 2010 er ikke engang ferdig utdannet. Kanskje de kunne fått lov å prøve seg litt før de ble stemplet som ikke gode nok?

Gammel 10-09-13, 20:08   #233
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg synes også det er rart at lærere som har ropt om kvalitet og mer ressurser i åresvis nå plutselig mener at det er den største trusselen mot skolen siden inkvisisjonen? Når det er sagt, håper jeg at ingen kaster seg ut i hodeløse reformer, men faktisk tar seg tid til å høre på hva behovene er. Så klart.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 20:10   #234
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er jo ikke akkurat noe nytt, Input. Det er bare fem år siden jeg var ferdig utdannet, og jeg tror det har blitt endret minst to ganger siden da, i tillegg til midt i studieløpet mitt. Videre- og etterutdanning er ikke nødvendigvis et onde, jeg bare håper de bruker litt ressurser på rammene rundt skolehverdagen også.

Gammel 10-09-13, 20:15   #235
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ja, jeg synes også det er rart at lærere som har ropt om kvalitet og mer ressurser i åresvis nå plutselig mener at det er den største trusselen mot skolen siden inkvisisjonen? Når det er sagt, håper jeg at ingen kaster seg ut i hodeløse reformer, men faktisk tar seg tid til å høre på hva behovene er. Så klart.

I mine øyne er ikke det jeg ramset opp det samme som kvalitet og ressurser. De problemene som er i skolen forsvinner jo virkelig ikke av mer etterutdanning eller av at elever og foreldre "shopper" skole etter nasjonale prøver. Ikke av enda en ny skolereform eller ny lærerutdanning heller.

Gammel 10-09-13, 20:16   #236
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg meiner at det må endringar inn i skulen. Det er noko gale med eit system som loser elevar gjennom 10årig skulegang utan å lære dei å lese.

Dei endringane som er varsla i skulepolitikken, i Høyre og FrP sine partiprogram trur eg likevel er ei endring i feil retning. Eg meiner at dersom ein skal få tatt vare på elevane i skulen, må ein sette inn nok ressurser til å følgje opp elevar. I skulen har lærarar kontaktlæraransvar for opp mot 30 elevar, kor i næringslivet har ein og same person personalansvar for så mange? Mantra i valkampen har vore å pålegge lærarar å bruke meir tid på kompetanseheving og etterutdanning. Eg trur ikkje dette vil frigjere meir ressursar til å lære elevar grunnleggjande ferdigheiter - snarare tvert imot.

Ja, eg roper om meir ressurser til skulen, til elevane. Men eg meiner heilt bestemt at dei forslaga som er lagt på bordet i valkampen vil flytte ressursene og kapasiteten over på andre ting enn elevane. Eg ønsker meg ein skule kor læring og undervisning står i sentrum. Ikkje papirarbeid og dokumentasjon av kva ein bruker tida si på.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 20:19   #237
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mens jeg har tro på å si noe om kvalitet selv om behovet for kvantitet ikke er møtt. Det kan i neste omgang tydeliggjøre behovet for flere hoder.

Gammel 10-09-13, 20:20   #238
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Det er jo ikke akkurat noe nytt, Input.

Neida, det er ikke noe nytt, men det betyr da ikke at vi trenger å fortsette? Det er ganske bortkastede ressurser når man strever sånn etter å forbedre at man ikke engang tar seg tid til å se om det forrige forsøket på forbedring fungerte etter intensjonene.

Jeg er selvsagt helt enig i det nokon sier.

Gammel 10-09-13, 20:24   #239
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Neida, det er ikke noe nytt, men det betyr da ikke at vi trenger å fortsette? Det er ganske bortkastede ressurser når man strever sånn etter å forbedre at man ikke engang tar seg tid til å se om det forrige forsøket på forbedring fungerte etter intensjonene.

Jeg er selvsagt helt enig i det nokon sier.

Poenget mitt var at det er ikke regjeringsskiftet ene og alene som vil felle skolen - der har den rødgrønne regjeringen gjort et godt grunnarbeid allerede. Og nei, jeg skylder ikke alt på den rødgrønne regjeringen, men det er de som har sittet i regjering under alle disse fornyelsene av lærutdanningen.

Gammel 10-09-13, 20:32   #240
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Mens jeg har tro på å si noe om kvalitet selv om behovet for kvantitet ikke er møtt. Det kan i neste omgang tydeliggjøre behovet for flere hoder.

Jeg vil gjerne etterutdannes!

Jeg vil ikke gi karakterer til 10-åringer - og tror og håper jeg slipper. Jeg vil ikke skrive rapport på rapport om det samme. Jeg vil ikke "teach for test". Jeg vil ikke ha en ny reform. Jeg vil ikke ha skolemat som vi skal administrere. Jeg vil ikke ha flere kontaktelever. Jeg vil ikke ha større grupper. Jeg vil ha tid til å ta vare på hver enkelt elev uten å brenne meg ut. Jeg vil at vi som er lærere skal være en viktig person for elevene som kan være "den ene" og et viktig sikkerhetsnett for dem som ikke har det bra hjemme. Jeg vil ha en vaktmester som kan gjøre reparasjonsarbeid så jeg slipper og rengjøringspersonale som løfter opp søplebøtta og vasker under den HVIS jeg skulle ha glemt å sette den opp på bordet.

Også vil jeg lære elevene basisferdigheter og ha friheten til å prioritere lesing, skriving, regning og engelsk framfor allverdens andre gode formål som vi skal putte inn i skolen.

Ikke minst vil jeg ha leksehjelp til dem som trenger det fra femte klasse og oppover istedenfor leksehjelp til alle som vil ha det fra første til fjerde klasse.

Også vil jeg ha en god offentlig skole - ikke masse privatskoler som de har forsøkt seg på i Sverige - til dundrende fiasko.

Om denne regjeringen vil gi meg det jeg ønsker meg? Noe av det: Ja. Noe av det: Nei.

Jeg er spent på den nye skolepolitikken.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.