Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan oppbevarer du krydderet ditt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-13, 10:15   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan oppbevarer du krydderet ditt?

Jeg har en skuff full av krydder. De er i glass, poser, bokser og gudene vet hva. Det tar enormt med plass, og det er vanskelig å finne. Jeg trenger et system! Noen kryddere er det greit at er i strøglass, som for eksempel kanel. Andre kan man forsyne seg av med skje og strø over. Kanskje jeg kan bruke tesil på kanelen i stedet for å ha den i et glass som tar mye plass?

Kan dette være en plassbesparende mulighet?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 10:21   #2
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan oppbevarer du krydderet ditt?

Jeg har en skuff med små IKEA glass til krydder som kjøpes i poser/løs vekt, og en hylle i skapet til de som kjøpes i bokser og glass. Det funker fint for meg. I skapet er også en skoeske med uåpnede poser og slikt.

Gammel 12-09-13, 10:22   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også ikeaglass, men jeg har for mange og de tar for stor plass. Det er også problematisk at jeg ikke kan se oppå hlet hvilket krydder det er. Jeg har absurde mengder krydder.

Gammel 12-09-13, 10:23   #4
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Et helt skap. Og i esker i boden, pakket omtrent som det.
Nå skal vi visst få oss nytt kjøkken, og da skal vi ha denne med sånne brett til å legge glassene i. Og noen av skuffene blir det nok bare poser i.

Vasser i krydder. Har en mann som jobber i bransjen. (Men nei, han får ikke dobbelt så stort skuffeskap, det får greie seg med den.)

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 10:26   #5
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Det var jo smart. Men bør ikke krydder oppbevares i kjøleskapet, sånn egentlig?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 10:26   #6
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er greiest å oppbevare krydderiene stående i glass, gjerne i glassene de kommer i, og kleber små etiketter med navn på toppen av krydderglassene. Det fungerer utmerket. Til krydderposer har jeg et lignende system som i hovedinnlegget.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 10:27   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har også ikeaglass, men jeg har for mange og de tar for stor plass. Det er også problematisk at jeg ikke kan se oppå hlet hvilket krydder det er. Jeg har absurde mengder krydder.

Jeg har merket alle glassene oppå, ellers blir det jo håpløst. Jeg har også absurde mengder krydder.

Gammel 12-09-13, 10:44   #8
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

De ligger i innsats i skuffen. Det dumme er at mange med dobbelt lokk åpner seg av seg selv. Det er fint at det lukter litt godt i skuffen, men upraktisk med kardemomme og oregano i løs vekt.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 10:46   #9
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner problemet, for jeg har så mye krydder at slike krydderskuffer til liggende glass, krydderhyller eller lignende ikke er praktisk. Jeg bruker bokser som kan stables oppå hverandre og har rett og slett krydderet i et skap. Jeg holder oversikt ved å sortere dem etter bruk slik at jeg alltid vet omtrent hvor i skapet den typen krydder jeg trenger står.

Gammel 12-09-13, 10:48   #10
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har kjøpt slike plastboksar på Nille, det går to i høgden i kjøkkenskapet.

Så har vi glassa i den eine og posar i den andre. Av glass foretrekk vi dei med grønt lokk, som det står kryddersort på lokket, så vi kjøper dei når vi kjøper nye. Ellers merker vi lokket med klisterlappar, slik at vi ser kva det er.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 11:29   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har de i glass i skuff med sånn der Ikea-insert (liggende).
Refill og løsvare er i poser eller glasskrukker i en annen skuff.

Gammel 12-09-13, 11:31   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sånne liggende innstanser i to av kjøkkenskuffene mine. Riller som glassene ligger i. Posene ligger i en plastboks i samme skuff.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 11:32   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg har way for mye krydder til sånne liggeinnsatser.

Gammel 12-09-13, 12:03   #14
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg også, resten står ved siden av. Jeg har en dobbel ligge-greie i hver skuff. Men jeg har kanskje bare 5-8 ved siden av + den boksen med poser.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 12:08   #15
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har dedikert et kjøkkenskap til saken. Nå står de der og jeg har delt de litt inn i områder. Type baking, indisk/texmex, og sånn. Men det står løst og det er kaos. Så abonnerer.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 12:09   #16
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har også way for mye krydder, så her nikker jeg gjenkjennende. For ikke snakke om forskjellige flasker med dill og dall som må oppbevares i kjøleskap! Trenger nesten et eget kjøleskap bare for slike ting! Fish sauce, hoisin sauce, chilisaus, teriakisaus osv osv. Det tar mye plass altså.

Jeg likte tipset om ziplockposer i en eske. Sortere de alfabetisk. Det tror jeg faktisk kan funke. Eller, i vårt tilfelle, i en sånn kurv som Nokon viste, og ha den i krydderskapet, og så bare dra ut hele kurven når jeg lager mat. Hm.

Gammel 12-09-13, 13:45   #17
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har sånne skuffeinnsatser som under her, IKEA, funker som ei kule. Ja, tar litt plass, men nå finner jeg iallefall krydderet mitt. :-)

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 14:16   #18
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har også de liggende innsatsene. Synes de tar overraskende mange krydderglass. Resten lagrer jeg omtrent som i bloggen, i poser i en eske inni skapet.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 16:11   #19
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Skulle Google praktisk løsninger og fant denne tråden herfra: http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=84778

eller noe slikt:

Gammel 12-09-13, 16:15   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hvordan sitter de fast?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.