Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-13, 23:32   #261
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Forskjellen er at
a) dere er ikke finansiert over et kommunebudsjett som virker slik at hvis dere bruker/krever for mye penger så får dere sparken

b) veldig mange skoleledere og kommuner motarbeider avviksakjemaer i skolen, og utdanningsforbundet har heller ikke kjempet for det

c) hvis dere driver uforsvarlig merkes det med en gang, hvis skolene drives uforsvarlig merkes det 10 år seinere når ungene komme ut og havner på nav.

Jeg syns Oslos eksempel er knakende godt. Hvorfor mener du at det ikke er sammenlignbart?

Først og fremst fordi jeg ikke gjør den typen jobb og at med mindre lærere kun spisser elevenes blyanter blir det feil fokus, jeg synes det er synd hvis lærerne ser på seg selv som sjauere på den måten der.

Gammel 12-09-13, 23:37   #262
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm? Det skjønte jeg ikke helt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 23:41   #263
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det virker som om dere argumenterer for at faglig styrke/kunnskap og utvikling ikke er viktig.

Jeg skjønner veldig godt at man trenger mer bemanning også på mange skoler, men jeg skjønner likevel ikke hvorfor man argumenterer mot faglig utvikling.

Gammel 12-09-13, 23:42   #264
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å. Det kjente jeg meg virkelig ikke igjen i. Jeg tror aldri jeg verken har sagt eller ment det.

Jeg fikk heller ingen følelse av at Oslo mente det.

Gammel 12-09-13, 23:43   #265
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil veldig gjerne utdanne meg mer. Mye mer.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 23:45   #266
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men tror dere virkelig det er lurt å avvise en generell kursing/fagutviklingsplan fordi bemanningsnorm ikke er på plass? Det er der jeg mister dere. For jeg skjønner godt at dere vil bemanning først, men ikke at dere argumenterer åpent for at fagutvikling ikke er noe dere ønsker.

Gammel 12-09-13, 23:46   #267
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Men det er da virkelig ingen som har sagt noe i nærheten av det? Det er mulig Oslos k nødt kan tolkes dithen, men jeg tror egentlig hun prøvde å sette fokus på noe som er utfordrende i skolehverdagen og hvordan forslagene til løsning ofte ikke henger på greip.

Gammel 12-09-13, 23:48   #268
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men det er da virkelig ingen som har sagt noe i nærheten av det? Det er mulig Oslos k nødt kan tolkes dithen, men jeg tror egentlig hun prøvde å sette fokus på noe som er utfordrende i skolehverdagen.

Ikke? Jeg synes flere har sagt noe i den retning i flere tråder.

Gammel 12-09-13, 23:50   #269
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ikke? Jeg synes flere har sagt noe i den retning i flere tråder.

Jeg har ikke sagt noe om dette temaet overhodet, såvidt jeg husker. Skal sjekke. Jeg må også finlese det de andre har sagt for å være sikker.

Gammel 12-09-13, 23:53   #270
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg holder muligheten åpen for at jeg feiltolker altså, jeg bare har oppfattet det sånn og sliter litt med å få det til å henge sammen.

Gammel 12-09-13, 23:55   #271
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke med dere her altså, hvem nå enn det er. Jeg vil videreutdannes hele tiden.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-13, 23:56   #272
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg vet heller ikke helt hvem "dere" er.

Gammel 13-09-13, 00:05   #273
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men tror dere virkelig det er lurt å avvise en generell kursing/fagutviklingsplan fordi bemanningsnorm ikke er på plass? Det er der jeg mister dere. For jeg skjønner godt at dere vil bemanning først, men ikke at dere argumenterer åpent for at fagutvikling ikke er noe dere ønsker.

Eg er ikkje mot vidareutdanning som sådan. Eg synest fagleg utvikling er ekstremt viktig og eg skulle absolutt ønske det kunne bli sett av meir tid til å halde seg fagleg oppdatert. Slik det er nå, er det noko ein må gjere på fritida, meir eller mindre. Eg tar meir enn gjerne mot fagleg påfyll, viss det blir sett inn ressursar til å ta seg av det sosiale og psykososiale miljøet til elevane, gjere papirarbeid, fylle ut skjema, snakke med foreldre og alt det andre vi allereie gjer i tillegg til å vere fagpersonar. Men det er ikkje plass til å putte inn fleire oppgåver som fortrenger sjølve undervisninga, slik arbeidskvardagen er nå. Og dei forslaga som ligg på bordet er forslag som vil kreve tid og ressurser og fortrenge undervisninga og arbeidet med elevane. Det går ikkje an å bare fylle på med fleire arbeidsoppgåver utan å ta bort noko.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 00:08   #274
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Nei, det ser jeg altså. Jeg tenker jo at hvis man skal sette av tid til faglig fordypning må det selvfølgelig fortrenge dagtidsoppgaver med påfølgende behov for mer bemanning. Men jeg skjønner jo den mistroen til ledelsen, den er kjent for å si det sånn. At oppgavene og løftene kommer uten prioritering fra politisk hold.

Gammel 13-09-13, 00:14   #275
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Min drøm hadde vært en flertallsregjering bestående av Ap+Sp+V+Krf+MdG = tilsammen 85 mandater og rent flertall.

Jeg tror V og Krf ville fått gjennomslag for mer av sin egen politikk i denne konstellasjonen.

Ser på det heller ikke som udemokratisk at det største partiet kommer i regjering.

Helt enig!

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 00:14   #276
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det ser jeg altså. Jeg tenker jo at hvis man skal sette av tid til faglig fordypning må det selvfølgelig fortrenge dagtidsoppgaver med påfølgende behov for mer bemanning. Men jeg skjønner jo den mistroen til ledelsen, den er kjent for å si det sånn. At oppgavene og løftene kommer uten prioritering fra politisk hold.

Hittil er det i alle fall det som har vore normalen. Stadig nye pålegg, utan tid til å gjere arbeidsoppgåvene. Det går ut over elevane i siste instans. For meg som lærar har den største personlege konflikten vore mellom leiinga og elevane. Eg skal heile tida dokumentere oppover, det kjem stadig nye tidstyvar og ein må prioritere bort ting for å vere meir effektiv. Det går ut over dei som ikkje stiller konkrete krav og eg sitt igjen med ei kjensle av å levere frå meg eit arbeid som ikkje er godt nok.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 01:29   #277
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

http://www.norsklektorlag.no/getfile...%20%282%29.pdf Vel verdt å lese, både for skolefolk og andre: den politiske kommentaren og intervjuet med Hattie.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 09:14   #278
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er da virkelig ikke mot etterutdanning - etterutdanning er gøy og nyttig. Men det løser ikke problemene med at det er for mange elever i klasserommet som får for lite tid med lærer. (Og oppgaver forsvinner ALDRI uansett hvor mange nye som kommer på bordet.)

Det blir som å si til en med brukket bein at han må spise frukt så kan han gå med en gang igjen. Frukt er bra - men det leger ikke det brukne beinet.

Ja til frukt - men det viktigste er gips og tid slik at beinet kan gro. Det betyr ikke at man ikke liker frukt eller at frukt ikke er nyttig.

Ja til etterutdanning - men det viktigste er tid med elevene og tid til å planlegge. Det betyr ikke at man ikke liker etterutdanning eller at etterutdanning ikke er nyttig.

Dessuten er jeg ganske godt utdannet fra før. Det synes jeg drukner litt i debatten. Jeg har 6 års høyskolestudier og er på kurs innenfor matematikk akkurat nå. Jeg kan ganske mye om å undervise i matematikk selv om jeg selvsagt alltid kan bli bedre. Jeg føler meg noen ganger nedvurdert i debatten - som om jeg egentlig nesten er ufaglært og desperat trenger kompetanseheving.

Likevel vil jeg gjerne etterutdannes altså.

Sist redigert av oslo78 : 13-09-13 kl 09:34.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 09:34   #279
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er ikke lærer i skolen, men barnehagelærer, men jeg forstår likevel hva lærerne her mener angående kursing og videreutdanning. Det er ikke det Katta, at vi ikke er interessert i faglig utvikling, men jeg for min del skulle ønske at jeg fikk bedre rammer slik at jeg kunne bruke den utdannelsen jeg faktisk allerede har.

For noen år siden kom det en stortingsmelding om økt kvalitet i barnehagene og der sto det mye fint om kompetanseheving og etterutdanning, men ikke et kløyva ord om økt bemanning. Det synes jeg er trist. Også er det ufattelig irriterende at hver gang det dukker opp et problem/vanskelig område så roper politikerne om at personalet i bhg ikke kan nok. Feks i forhold til barnevernssaker, men det er byråkratiet, lover og regler og dårlig samarbeid mellom instansene som ofte har skylda. Da nytter det ikke å sende meg på kurs.

Gammel 13-09-13, 21:09   #280
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er det vel ingen som har gjort? Men jeg mener at bemanning er viktigere enn etterutdanning akkurat nå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.